Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #1 Skrevet 17. desember 2007 Jeg har svangerskapsdiabetes, og skal settes i gang om jeg ikke føder før terminen. Noen som har erfaring med sv.diabetes? Evt. hva som kan være problematisk i forb. med fødsel. (Bortsett fra at babyen kan være større enn normalt?)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 I sjeldne sjeldne tilfeller kan sv-diabetes føre til misdannelser hos fosteret, men dette er som sagt veldig sjeldent og skjer med et fåtall nå for tiden. Stort sett så går det greit med svangerskapsdiabetes, så lenge man passer seg. De er så flink innen dette nå for tiden at det skal du nok ikke bekymre deg for:)
Kjukka Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Du må passe på at bl.sukkeret ditt er mellom 5 - 8 når navlestrengen blir klippa iallafall...Nå har jeg diabetes type 1, har hatt det siden jeg var 8 år. Snuppa mi ble tatt med ks til slutt, og jeg mistenker at bl.sukkeret var høyt når de klippa navlestrengen. Var egentlig sambo som skulle følge med på det, men han fikk ikke være med på ks, siden det var ett haste-ks. Når de målte bl.s. på prinsessa mi, var det 0,1, og du får det ikke lavere. Nå tåler de heldigvis ett lavt bl.sukker ganske godt, så det gikk greit. Hun måtte bare ligge på nyfødtavd. noen dager, for å få intravenøs glukose.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Hei. Jeg har nettopp fått vite at jeg har fått det. Skal inn til spesialist neste uke, så inntil da spiser jeg null sukker og prøver å bevege meg litt mer, på tross av at ryggen ikke er god. Er i uke 29 nå. Enn du?
zadine Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 fikk melding om at jeg ligger på grensen. Tok sukkerbelastnings test fordi jeg er overvektig (hadde ikke problemer forrige svangerskap og veide det samme da), og da målte de blodsukkeret mitt til 10,2 etter 2 timer. (det var normalt før jeg drakk sukkervannet, ca 6) Jeg fikk beskjed om at jeg ikke har svangerskapsdiabetes enda, men ligger på grensen og skal henvises til fødepoliklinikken for videre testing) Jeg er aktiv og forsøker å være enda mer aktiv nå. Men jeg er redd for hvilke misdannelser dette kan føre til, og hva kan det gjøre så sent i svangerskapet, Er 30+2 nå
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Jeg ligger på 9,0 og fikk beskjed om at jeg ligger i grenseverdiene...9,2 utløste henvisning til kostveiledning. Så hvis du hadde 10,2 så ligger du kanskje på grensen til insulin?? Men tror du er innenfor definisjonen av sv.diabetes.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Hei. Jeg er nå i uke 35+6, førstegangsfødende. I uke 29 fikk jeg påvist sv.dia. Hadde verdi på 11,7 etter glukosebelastning. Ble henvist til poliklinikken til endokrinolog (lege som er spesialist på hormonsykdommer) og ul. Fikk da beskjed om å sette igang med målinger etter hvert eneste måltid i fjorten dager. Holdt meg unna alt som het sukker og spiste masse grønnsaker og sund mat. Kom tilbake og endeokrinologen var veldig fornøyd med målingene. De lå under 5,5 før frokost og under 8 en time etter måltid. Så har nå i en mnd kun målt blodsukkeret og regulert via kosten. Dette har faktisk gått ganske bra, men må vel innrømme at suget etter sukker er der, men er enklere å holde seg unna når det handler om en person til.... Har funnet ut hva jeg tåler mindre og hva som går bra å spise hvertfall litt av. Anbefaler at du tester ut litt på enkelte ting som du liker veldig godt, som f.eks frukt. Jeg kan f.eks ikke spise noe banan, men pære går greit i små mengder... rare greier:) Men er du gravid så SKAL du henvises til poliklinikken hvis du har verdier over 8 etter glukosebelastningen. Da har du svangerskapsdia. Da skal du følges opp jevnlig med lege og ul. Jeg skal inn på ny ul på onsdag:) Da får jeg se gutten min igjen. Dette for at de skal finne ut om han er større en normalt og om de da kanskje skal sette igang før termin. Men sånn som magen min er nå, så er han nok ganske så normal i størrelsen. Men bli spennende å høre:) Lykke til videre! Du/dere ser mørkt på det nå og er kanskje bekymret og deppa, men det blir en vanesak etter hvert dette med måling og måltidene og hva du kan spise og ikke. Og jeg tror det kommer noe veldig godt utav det til slutt...
zadine Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Legen min sa at grensen for å sende til spesialist er 9, og grensen for diagnose svangerskapsdiabetes er 11, derfor fikk jeg vite at jeg ble henvist til spesialist men at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes enda med 10,2. Men jeg lå absolutt i faresonen. Men jeg lurer på hvilke misdannelser dette kan gi, selv om det er sjeldne
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Hei! Vil bare si en ting til deg Zadine. Kjenner meg sånn igjen i det du sier nå. Legen min satt å sa akkurat det samme til meg, at grensen for sv.dia er 11. MEN DETTE ER HELT FEIL! Dette er grensen for vanlig diabetes, altså ikke-gravide. Grensen for gravide er 8. Jeg måtte lese meg til dette selv, er sykepleier selv, og dro til legen min å fortalte det jeg hadde funnet ut og at hun måtte henvise meg til poliklinikken. Etter at også legen min hadde lest mer om dette i sine fagbøker, kom hun fram til samme svar som meg, og beklaget på det sterkest at hun ikke hadde gjort jobben sin riktig. Men siden du mest er henvist til spesialist nå, så kommer du til å få beskjed om dette da, men nå vet du det hvertfall før du kommer dit. Men synes du bør opplyse fastlegen din om at han/hun tar feil!!! Lykke til!
zadine Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Tusen takk for svar.... Vet ikke så mye om svangerskapsdiabetes. Regner med at jeg hører noe for hun sa at hun ville henvise meg med en gang. Men det er ingen som vet noe om hvilke misdannelser dette kan gi altså?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Misdannelser er det ikke påvist mye av. Eneste som er er at babyen blir større, derfor skal man følges opp tett med vekststimering på UL. Selvfølgelig er det en liten prosent fare for at barnet kan få diabetes 1, men dette er det ikke mye oversikt over. Så så lenge mor holder blodsukkeret stabilt og lavt, skal ikke barnet legge på seg unødvendig mye.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Barnet har ikke større risiko for type 1 diabetes enn andre barn selv om mor har svangerskapsdiabetes. Derimot har moren en økt risiko for type 2 diabetes etter svangerskapet eller senere i livet. Hilsen sykepleier.
zadine Skrevet 9. mars 2008 #13 Skrevet 9. mars 2008 tusen takk for svar;-) Jeg får stort barn uansett svangerskapsdiabetes eller ei. Tulla jeg har fra før var stor.....4923g, og da hadde jeg det ikke. Er allerede på oppfølging pga stort barn nå. Men denne gangen blir barnet kanskje ikke fullt så stort visst
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Hei! Skal til utredning selv imorgen og kjenner meg igjen her. Hva skjer hvis babyen er stor når terminen nærmer seg - det lurer jeg på... Tar de babyen ut med ks eller setter de bare i gang fødeselen før? Er i uke 30 selv. Hilsen
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322816 Her er en link som forteller litt om svangerskapsdiabetes :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå