Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 #1 Skrevet 17. desember 2007 En Yuccapalme jeg har hatt i flere år, som har vokst seg stooor og fin, holder nå på å dø... Ett etter ett dør bladene, nedenfra og opp... De bare visner og dør... =( Hva i all verden skal jeg gjøre for å redde resten av den? (De bladene som har krepert, det vokser ikke ut nye der, sant....?) Har ikke flytta på den, den står der den alltid har stått.. Har ikke overvannet, og heller ikke latt den tørke ut... Tror jeg.. =P Noen med noen gode råd?
Anne-B. Skrevet 17. desember 2007 #2 Skrevet 17. desember 2007 Hadde samme problemet. Den døde helt, trodde jeg. Måtte klippe den helt ned, også lot jeg den stå.. Skulle til å kaste den, da jeg så at det kom opp et nytt skudd. Artig Det kan hende at du må klippe den ned.. Eller kanskje den må ha ny jord og omplantes? Jeg har en sånn palmesak som står i en krukke som den ser ut til å trives veldig i, den har vokst seg svæær. Så jeg tør ikke flytte den, hehe.
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2007 Jeg kan jo ikke klippe den ned, den er jo like høy som meg jo! =( Jeg har renska den for døde blader nå, og satt den i yttergangen, der er det kjølig og lyst.. Får håpe det hjelper på... Men den ser litt stusselig ut, der den kun har blader på toppen.. =/
alvis Skrevet 17. desember 2007 #4 Skrevet 17. desember 2007 Du kan klippe av toppen og sette den ned i jord. Den avklippte delen lar du stå så kommer det kanskje blad der også. Då har du plutselig to palmer!
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2007 Jamen.. Jeg vil jo ikke dele den opp! Det blir jo ikke den samma planten lengre da.. =( Hehe, traumatisk for meg dette.. Det er ikke en liiiiiten mulighet for at det kommer tilbake blader der de andre døde? *håpehåpehåpehåpe*
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #7 Skrevet 17. desember 2007 La den få alt den trenger ihvertfall -Full sol -Holdes moderat fuktig, la den tørke om vinteren -Gjødsle annenhver uke i vekstsesongen -Lav luftfuktighet -Leirbasert plantejord La den ha en hvileperiode på vinteren. det er sansynligvis det som holder på å skje nå. Fjern alle stygge blader. Sett den i en lys og mørk gang, vann lite. Ikke gjødsle den. Hilsen gartneren=)
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. desember 2007 =O *briste ut i krampegråt og løper hylende ut av rommet*
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2007 En lys og mørk gang? Hehe.. Ja, jeg har gjort det der. Plasserte den i gangen, så da får vi se. =)
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #11 Skrevet 17. desember 2007 hahahahaha=) mente en lys og kald gang da...=P
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. desember 2007 Hehe, ja.. =) Har gjort det nu. =) Men bladene som døde, kommer ikke tilbake, sant...?
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. desember 2007 Julenissen kommer hvertfall ikke på besøk til deg Spettis! *snurt*
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #14 Skrevet 17. desember 2007 Jepp=) Må ALLTID fjerne døde blader. hvis ikke bruker planten kreftene sine på å holde liv i noe som allerede er dødt, og da får de friske plantene for lite energi.
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 17. desember 2007 Jau, jeg har fjerna de døde bladene. Men det vokser ikke ut nye?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. desember 2007 #16 Skrevet 17. desember 2007 Tanta til sambo har palmer i hele huset og rundt (bor på lanzarote) og hun kan dette! Yuccapalmen skal ha mye lys og mye fuktighet!!! Den "kaster" blader for å lage seg en stamme og det kommer nye kun på toppen! La den bare få tid, ikke stress, bare fortsett slik du har gjort til nå med den. Når den blir for høy, må du skjære/sage den der du ønsker (i den høyden du vil ha) setter den delen du har kutta av ned i jorden igjen og VIKTIG: Ta på voks(stearin) på "såret" i den delen som står igjen. Da kommer det 1-3 nye "greiner" ut igjen der etter en stund. Dette gjelder egentlig palmer generelt sett også. Min yucca var 15 cm høy, nå 3 år senere er den 120cm og jeg gjør det slik som tante har sagt. Lykke til =))
Silja FullFres McQueen Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #17 Skrevet 17. desember 2007 Oookei. Takk for svar =) Men jeg liker fremdeles ikke tanken på å dele den i to.. =/ Hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå