Gå til innhold

Fostervannsprøve gir svar på hvem som er faren

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har fortalt jordmoren min at jeg ikke er helt sikker på hvem som er faren til barnet mitt.Da tok hun kontakt med sykehuset, og bestilte ultralyd og fostevannsprøve. Så jeg er kjempe glad for at jeg slipper å vente til ungen er født. Ville bare dele det med dere andre også,som tror dere må vente.

Fortsetter under...

Vet om ei på over 40 år som fikk ta for et par uker siden, pga alder og sykdomsrisiko. Da skulle man vel tro at de som sliter med å finne ut av hvem som er faren burde få gjøre det..? men det er visst litt risky for babyen sin del, å stikke hull gjennom hinna og intil fostervannet etter det jeg har hørt..

Når man først må ta fostervannsprøve så er det vel ok, men trodde ikke det var lov for å ta dna..

Hva er fostervannsprøve?Maren Eriksen, redaktør Babyverden

Fostervannsprøve (også kalt amniocentese) er en undersøkelse hvor små mengder fostervann hentes ut for analyse med tanke på sykdom hos fosteret.

I fostervannet finnes celler fra fosteret som inneholder kromosomene (arvestoffeet) som kan dyrkes og analyseres ved genetisk laboratorium. Man måler også mengden protein i fostervannet. Alfaføtoprotein i fostervannet kan tyde på ryggmargsbrokk hos fosteret. Resultatene av disse prøvene kan gi oss svar på om barnet har en alvorlig sykdom. Man kan også med sikkerhet påvise fosterets kjønn.

Fostervannsprøven utføres normalt mellom 14. og 16. svangerskapsuke (normalt ikke etter 18. uke). Før fostervannsprøven tas, ser legen på fosteret med ultralyd. Dette gjøres for å finne det beste stedet for å ta prøven. Selve prøven tas ved at det stikkes en tynn nål inn til fostervannet. Det kjennes omtrent som å ta en vanlig blodprøve. Det gis ikke lokalbedøvelse fordi det ville gjøre mer vondt enn selve inngrepet.

Under hele undersøkelsen brukes det ultralyd, slik at man hele tiden kan se hvor nålespissen er, for å unngå å komme borti fosteret. To glass á 15 ml fylles opp. Den første skvetten kastes fordi den kan inneholde noen av dine celler. Til sammen ca. 30 ml fostervann tappes ut i løpet av et par minutter. Hele undersøkelsen tar mellom 10 og 20 minutter. Væsketapet representerer ikke noe problem for fosteret, det er erstattet innen en halvtime.

Du skal hvile en stund før du kan dra hjem, og enkelte blir sykemeldt i noen dager for å forhindre spontanabort. De fleste opplever menstruasjonslignende smerter samme dag som prøven tas. Man skal ikke bade i badekar eller svømmehall og ikke ha samleie de første tre til fire dager etter prøvetakingen på grunn av risiko for infeksjon. Man kan dusje.

Både veiledningen og prøvetakingen regnes som vanlige legetimer og er gratis. Det betyr at både du og partneren din har rett på fri fra arbeid for å delta.

Svar på laboratorieundersøkelsen (kromosomundersøkelsen) av fostervannet foreligger vanligvis etter 2-4 uker. Ryggmargbrokkprøven tar kortere tid, og svar foreligger etter noen dager. Dersom alt er i orden, gis det ikke beskjed om det, men svaret sendes med resultatet av kromosomundersøkelsen. Hør med sykehuset hva som er vanlig ventetid der. Dersom noe som helst blir funnet, blir du kontaktet umiddelbart etter at resultatene foreligger.

Dersom undersøkelsen påviser alvorlig kromosomavvik hos fosteret, vil dere kalles inn til genetisk veiledning.

Man anbefaler å ha med partner/ektefelle under veiledningssamtalen og prøvetakingen. Skriv gjerne på forhånd ned spørsmål dere ønsker svar på.

Risikoen for infeksjon eller spontanabort som følge av fostervannsprøven er relativt liten. Man regner risikoen for spontanabort å være forhøyet med 0,75 % i en uke etter prøvetakingen. Deretter er det ingen forhøyet risiko.

Dersom det påvises alvorlig sykdom hos barnet, kan dere velge å beholde det, eller søke om abort (man må søke om abort etter 12. svangerskapsuke). Vanligvis er det ikke vanskelig å få innvilget abort på slikt grunnlag. Etter 22. uke må vanligvis kvinnen bære frem barnet.

Den vanligste kromosomfeilen som oppdages, er Downs syndrom. Rundt 1 av 800 unnfangelser ender opp med et ekstra kromosom som fører til sykdommen. Andre kromosomavvik er mye sjeldnere.

Hvorfor foretas fostervannsprøve?

Dersom det er økt risiko for sykdom hos fosteret, vil man gjerne utføre en fostervannsprøve.

Dersom foreldrene vet at det finnes en alvorlig arvelig sykdom i en av familiene, kan det gjøres en spesialundersøkelse i niende eller tiende uke av svangerskapet. Da er det viktig å ta kontakt med legen tidlig i svangerskapet for henvisning.

Fostervannsprøve er en undersøkelse av fosterets kromosomer, og selv om man ikke kan påvise sykdom, finnes det ingen garanti for å få et friskt barn.

Hvem tilbys fostervannsprøve?

Alle som har en grunn til å ønske fostervannsprøve, kan be om henvisning av sin fastlege eller jordmor. De innkalles da til en veiledningssamtale før eventuell fostervannprøve tas. Fostervannsprøven er frivillig.

Rikshospitalet tilbyr fostervannsprøver til:

Kvinner som er over 38 år ved fødselen (økt risiko for å få barn med kromosomsykdom).

Kvinner/par som tidligere har fått barn med kromosomsykdom.

Kvinner/par som tidligere har fått barn med ryggmargsbrokk.

Kvinner som bruker medisiner fordi de har epilepsi.

Foreldre som har en kromosomforandring (økt risiko for å få et alvorlig sykt barn).

Foreldre med en kjent arvelig sykdom i familien (og fare for at barnet kan få den).

Kvinner/par som tidligere har fått barn med medfødt stoffskiftesykdom.

Kvinner/par i en svært vanskelig livssituasjon.

Dersom en ultralydundersøkelse har vist tegn på mulig kromosomavvik hos fosteret.

• 2 uker senere...

jepp, det stemmer. det er ikke lov å gjøre det i Norge, fordi at risioken ved å ta en slik prøve ikke kan rettferdiggjøres med at mor ikke vet hvem hun har pult. det er den generelle lovgiviningen iallefall.

men så er spørsmålet, hvis du uansett skal ta en fostervannsprøve fordi du fyller kriteriene på en annen måte, kan du da også bruke materialet til å teste farskapet? uansett så må jo de potensielle kandidatene gi fra seg en prøve og da får de jo vite uansett at det er ugler i "magen"...........

men jeg har hørt at det gjøres privat i England!

Annonse

men du vet at du må få tak i DNA prøve fra potensiell kandidat? hvordan skal du gjøre det? hvis de vet om situasjonen så er det jo greit, da er det jo bare å ta hudavskrapning fra innsiden av munnhulen. Slike tester får man kjøpt på norske nettsteder. sjekk ut farskap.no

tror du bare må søke på nett, google. bruk søkeordene paternity test og prenatal paternety testing.

eller sjekk her: http://www.genelex.com/paternitytesting/prenataldnatesting.html

uansett så er det kjempelett å sjekke farkskap etter at barnet er født. finnes mange "hjemme tester", igjenn sjekk farskap.no

før fødsel er mye vanskeligere. Er risikoen verdt det? vil du ta en test som potensiellt kan føre til spontanabort?

og til slutt, vil ikke høres moraliserende ut, men jeg oppfordrer deg til å teste farskap etter fødsel.

jeg ønsker deg lykke til. er sikkert ikke lett for deg

• 2 uker senere...

fostervannsprøve for og ta dna ble da forbudt i 2004???

i allefall etter det jeg vet...

ei jeg kjenner har en far til barnet sitt som ikke fikk det da hun ville ha det svart på hvit at han hun sa var far...

da måtte hun pent vente...

flere jeg vet av har spurt,men får ikke før ungen er kommet til..

kun ei vet jeg om som har fått tatt det,og det på grunn av kroniske sykdommer i familien som det skal testes for

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...