Gå til innhold

Reisemål! Hvor synes dere at jeg som gravid bør/kan reise? Eller ikke bør reise?


Divamamma fødte 16.08.08

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er veldig glade i å reise. Og hadde egentlig bestilt oss en roadtrip til California i Januar. Nå begynner jeg å få kalde føtter for den reisen, i og med at jeg vet at vi skal fly lenge. Og jeg vet at det kommer til å bli slitsomt med tanke på jetlag o.s.v. Dessuten har det noe med økonomi å gjøre også.Turen skulle vare i ti dager, men det tror jeg blir for lenge.

Derfor skal vi nå avbestille, og reise til en annen plass.

 

Det jeg lurer på , er om noen har noen tips i hvor vi kan reise? Uten at jeg trenger å tenke så hardt på andre bakterier i matvarer o.s.v. Og som dessuten er en kort flytur. Som kan være passende for en gravid kvinne? Tenkte å reise i slutten av januar engang.

 

Er idag 6 + 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg skal reise til Thailand i midten av januar. Dette er en tur vi har planlagt lenge, og ble veldig redd at jeg ikke kunne reise siden jeg nå er blitt gravid. Jeg er 10+3 nå og vil være over 14 uker når vi reiser. Jeg tok en prat med legen min om hva hun syns om det å seise så langt. Legen sa at det ikke var noe problem å reise så lenge vi holdt oss i turistområdene. Ellers så må jeg være veldig forsiktig med mat og håndhygiene. En må tenke på at alt kjøttet må være gjennomstekt/kokt, og at frukt og grønsaker er skikkelig vasket. Når det gjelder flyreiser, så må en være påpasselig å ikke sitte for lenge i ro om gangen, og få i seg mye drikke.

 

Lykke til, og håper dere får en fin ferie. Husk at det er viktig og kose seg selv om man er gravid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det egentlig ikke så farlig hvor man reiser da.

Jeg er jo halvt thailandsk, og vi har tenkt på Thailand som reisemål også. Men det ønsker jeg ikke som gravid. Det kan nok være litt slitsomt, pga. varmen o.s.v.

Men du kommer helt sikkert til å kose deg :) Det er trossalt et vakkert land, med mye vakkert å se på. Kan jeg spørre deg hvor dere skal i Thailand? Jeg vil anbefale deg å ta noen tabletter som forebygger diarè. Hvis ikke du gjør det, vil du garantert få det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis til en storby i Europa. Da slipper du reise så langt med fly. Madrid, Barcelona, Athen, Roma etc er de som ligger lengts mot sør så kanskje det ikke er fullt så kaldt der som i Norge.

Evt en sydentur til Gran Canaria. (selv om det er langt unna roadtripp i California... skulle gjerne vært på den jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Divamamma!

Vi skal først være to døgn i Bangkok, så reiser vi til Krabi (Ao Nang) en uke og Phi Phi i en uke. Blir nok varmt ja, men er heldigvis ikke begynt å bli noe stor og tung enda. Tror kanskje varmen blir verre når en er høygravid. Men uansett så kommer jeg til å søke mye tilflukt i skyggen med en god bok:-) Takk for tipset om tabletter som forebygger diarè...er det noe spesielle som du anbefaler? Idoform kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje ikke så utbredt, men det finnes malaria i Nord-Thailand. Jeg ville heller ikke dratt på tur i bushen, man kan være uheldig der også... Jeg var i Thailand tidligere i år og det med diaretablettene er en god idé. Og man må være påpasselig med håndhygienen.

 

Ellers ville jeg dratt til California hvis jeg var deg, HI (dersom dere finner ut at dere har råd). Jeg var der for nesten ti år siden (var ikke gravid på det tidspunktet) og det var veldig artig. Du er så kort på vei da, at flyturen bør ikke være noe problem. Men kjøp støttestrømper i alle tilfelle! :)

 

Selv dro vi til Paris da jeg var fem måneder på vei. Det gikk kjempefint selv om det ble lange dager med mye gåing (shopping, museer, sightseeing osv). Så storbytur kan jeg anbefale.

 

Det er jo mye i hvordan man velger å legge opp ferien sin, det trenger jo ikke bli stressende hvis man velger å ta det med ro. Jeg har t.o.m vært på campingferie i telt (!) da jeg nesten var åtte måneder på vei... Det gikk helt fint det også. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som reiser mye og som reiser langt ogsaa, dette gjoer jeg enten jeg er gravid eller ikke. Dette handler mye om hva man er vant med, om man klarer aa slappe av fordi om man reiser, men masse endringer osv, jetlag etc. Men klarer man det, ville jeg bare reist. Du er saa tidlig i svangerskapet at noen foedsel paa flyet er det jo ikke snakk om. Ang bakterier saa kan man vaere litt forsiktig med det som er av middels kvalitet, da mener jeg at man kanskje er litt mer prektig med HVOR man spiser, at man setter seg ned paa litt skikkelige steder, men i California er man jo superkresen paa dette med mat i utgangspunktet, saa det skulle det vaere fint aa vaere gravid, det er jo sunnhetsUSA det! =o)

 

Lykke til hva enn du velger, men jeg forstaar at du synes det er langt aa fly, det er det eneste, dersom du er sliten i utgangspunktet, saa har du kanskjer mer glede faktisk av en kortere tur.

 

Virreinnlegg fra en som nok ville reist uansett.....benyttet anledningen paa et vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått beskjed om at egyp(som var vår plan)ikke bør anvendes under svangerskap...

p.g.a bakterieflora ol...

generelt alt av afrikanske land er det anbefalt av leger ol. og unngå...

ellers har jeg ikke hørt noe om at det er steder man ikke blir anbefalt og dra..

men vær obs på maten....

kan være tungt nok for en som ikke er gravid om man får matforgiftning ol...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malaria er ikke SÅ utbredt i Thailand. Men det finnes. Spesielt i Nord-Thailand. Det er der vi har hus. Men du skal jo oppholde deg i Sør-Thailand skjønner jeg. Krabi er vakkert.. Bangkok er stressende.

Samboeren min fridde på Krabi. Faktisk på Ao Nang Beach også:)

 

Diarè er faktisk et utbredt problem i Thailand. Det er fordi det er en helt annen bakterieflora enn vi er vant til.

Bruk Idoform, og ta med imodium. Vet ikke om gravide kan ta imodium da men. Sjekk det ut .

 

Jeg ,som selv er halvt thailandsk har et problem med det. Hver gang jeg er i Thailand faktisk ...

 

;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen på torsdag, så da skal jeg forhøre meg litt om jeg kan ta immodium. Vil helst ikke ødelegge ferien med diarè...

 

Så romantisk med frieri på stranda!! Kan tenke meg at det var den perfekte ramme rundt det hele:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser til Filippienne i februar. Da er jeg 18 uker på vei. Tror det kommer til å gå fint. Det blir faktisk født barn i utlandet også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine innlegg:)

Ja,selvsagt blir det født barn i utlandet også.. Hehe.

Men bakterier o.s.v kan jo være ulikt det vi er vant med, og dermed kan vi bli syke.

 

Men jeg forstår at det er mange som reiser uansett gravide eller ei. Så jeg burde jo egentlig gå for å reise:)

Kanskje ikke til California allikevel, men vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...