Gå til innhold

Til dere som sliter og har vært til utredning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på utredning etter jul, er veldig nyskjerrig på hva som skjer når man kommer dit.... kan dere dele deres erfaringer!?

send meg gjerne mail om dere ikke vil skrive her!

Jeg gruer meg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da fastlegen vår sendte oss videre til utredning ble vi først kalt inn begge hos gynekolog. Den første timen fikk vi mange spørsmål om syklus, helse, livsstil osv. Samme timen tok jeg en gynekologisk undersøkelse med tilhørende innvendig ultralyd. Timen traff tilfeldigvis en dag før eggløsning for min del, så gynekologen sa med en gang at alt så ut til å være normalt.

På slutten av timen gikk vi derifra med rekvisisjon på en haug med blodprøver som skulle taes, samt rekvisisjon på sædprøve. Mannen min fikk tatt alle sine blodprøver samme dag som første utredningstime, mens jeg fikk bare tatt noen av dem. Resten av mine prøver måtte taes på andre dager i menstruasjonssyklusen.

I utgangspunktet trodde jeg at jeg måtte gjennom en hel del mer eller mindre ubehagelige undersøkelser, men for vår del viste det seg å være unødvendig. Allerede etter første sædprøve viste det seg at kvaliteten på cellene var så dårlig at vi uansett må gå gjennom IVF. Så nå står vi i kø, mens vi veksler på å gru oss og glede oss.

Håper dette kan gi deg litt informasjon. Jeg vet jo ikke hvordan gangen i utredningen er dersom kvinnen må utredes videre, og ellers kan jo utredningen sikkert variere fra sted til sted.

Skrevet

Hei!

Vi begynte vår utredning privat, hos Volvat, så vi kom direkte til gynekolog.

Det første som ble gjort var gynekologisk undersøkelse av meg, og innvendig ultralyd. Så ble det tatt blodprøver.

På neste time ble det tatt underlivsundersøkelse av mannen, blodprøver, og han fikk henvisning til Haukeland for å levere sædprøve.

Siden jeg ikke hadde eggløsning eller mensen, ble jeg satt på Pergotime og Provera, selv om sædprøven var veldig dårlig.

Etter 7 kurer ga vi opp det prosjektet.

Innvendig UL og blodprøver ble tatt jevnlig..

Siden sædprøven var dårlig, måtte han levere en kontrollprøve.

Har også tatt HSG røntgen.

Nå, 3 år etter at utredningen startet, er vi igang med 1.ICSI, endelig skjer det noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...