Gå til innhold

Fostervannsprøve! Erfaring??

mamsemums <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må muligens dra å ta fostervannsprøve...

Noen erfraringer ???

Men først ska jeg å BF ta en vanlig blodprøve for å se om vi er friske

bærere av genet, for Cystisk Fibrose...

Hvis vi begge tester positive, så må jeg ta fostervannsprøve...

Grunnet at jeg har et Søskenbarn som har CF, i grad 10 :(

Så min mor testet seg om hun var bærer som en stunn siden.

Det var hun. Men min bror va ikke bærer av genet.

Er i uke ca i uke 6 nå..

Får helldigvis fort hjelp av de "gen'folka" i tr.heim da, inn før jul!

Hvis det viser seg at det barnet har CF,

så har jeg bestemt meg for abort!

*Får bare krysse fingrene!!*

Er det noen som har erfaring med å ta fostervannsprøve??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt vil jeg ønske dere lykke til og krysse fingrene for dere! Og de "gen-folka" i Trondheim er bare såååå herlige og flinke! Var der forrige svangerskap og går der regelmessig i dette.

Jeg tok fostervannsprøve i uke 33 med forrige-mann. Vi oppdaga at han var syk og legene trodde det var kromosomfeil. Tok prøven og fikk bekreftet det.

Er der selve prøven du lurer på? Du blir lagt på siden på en benk. Legen tar UL av deg mens han holder på, ser hvordan babyen ligger. Han stikker så en ganske lang nål inn i magen og tar ut fostervann. I mitt tilfelle var det ganske fort overstått og det var ikke særlig vondt. Du kjenner stikket, men det er ikke ille. Etterpå må du være litt forsiktig noen dager, og du kan lekke litt så vær obs på det. Risikoen ved denne prøven regner jeg med du blir informert om, men de vurderer alltif risikoen ved prøven opp mot risikoen for skade/sykdom på foster. De tar ikke fostervannsprøve uten grunn.. Jeg merket ingenting etter prøven, ingen vondter eller noe. Men svaret på prøven var ikke akkurat positivt da..

Lykke lykke til!!

Skrevet

Ok, tusen takk for svar!! =)

Ja, mamma skryter over de oxo! Det var mamma som snakket med han for meg, og han sa at jeg bare skulle sende et kort brev om situasjon og navn/adr/fødselsdato osv.. Så skulle vi få komme dit så fort som mulig!

Greit og vite om det er muligheter for CF så fort som mulig, ettersom jeg har tenkt å ta abort hvis det er slik =/

Ok, men får man ikke noe bedøvelse?

Jeg er kansje litt pysete :P Men en nål i magen!? iiih... :)

Snakket med tante om risikoene, hun mente at hvis det viste seg at vi begge var bærere, så var det bedre å ta den risikoen, enn å bære fram et barn med den sykdommen..

Etter å ha sett og opplevd det å ha CF, så unner jeg INGEN barn å leve med det.. En forferdelig sykdom ;(

Hoffda, trist å høre at svaret på prøven ikke var posetivt!

Tusen takk for god info!:)

Skrevet

Ja de folka er fantastiske! Landets beste på sitt fag, og virkelig medmennesker i tøffe situasjoner.. De ga og gir meg uvurderlig støtte ved avslutningen av forrige svangerskap og gjennom hele dette.

Husker rett og slett ikke om jeg fikk bedøvelse først, men muligheten er der.. Tok prøven bare et par timer etter beskjeden om at Mikael ikke ville leve opp kom, og mye av det som skjedde etterpå er borte..

Det er klart at hvis dere er bærere av dette genet er risikoen for at baby skal ha sykdommen ganske stor, og det vil være fornuftig å ta en prøve. Da vet dere helt sikkert hva dere har i vente, og kan ta den avgjørelsen som er best for dere, også med tanke på barnet i magen. Dette er tøffe avgjørelser, men de må tas. Jeg ble anbefalt å avslutte svangerskapet etter vi fikk svar på min prøve (uke 34) men jeg ventet til uke 36. Og Mikael levde i 2,5 mnd. Vi visste han skulle dø, men hver eneste dag av den tiden han levde betyr så mye for oss i ettertid.

Håper virkelig dere får positive svar på prøvene!! =)

Skrevet

Og risikoen for abort stiger med inntil 2 % i noen dager (en uke?) etter prøven er tatt... Den er vel verdt å ta hvis dere begge er bærere.. Veldig sjeldent det gåt galt da.

Fikk tilbud om fostervannsprøve denne gang også, men vi valgte å la være. Var på to grundige UL tidlig i svangerskapet pluss at jeg tok dobbeltest, og alt tyder på at vi nå får en frisk baby. Derfor tok ikke jeg sjansen.

Lykke til!!

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Tror ikke det er vanlig med bedøvelse når man tar fostervannsprøve, jeg fikk i alle fall ikke det. Gruet meg til å ta den, men antakelig var frykten for resultatet like stor som frykten for stikket.. Men det var ikke vondt, du kjenner at noe foregår seg inne i livmora, men det er alt. Du trenger ikke å se på da, det er bedre å se på ul-skjermen. Ganske utrolig. Og vi var også i Trondheim og føler oss veldig bra behandlet=) lykke til!! Håper det beste for dere!!

Skrevet

OK, tusen takk for flotte svar !!! :)

Skrevet

Jeg har tatt fostervannsprøve 2 ganger, og det er ikke noe å bekymre seg for. Jeg lå på ryggen og fikk følge med på monitor på det som skjedde. De stikker ei lang nål inn i magen, et par cm. under navlen, og du kjenner det nesten ikke i det hele tatt. Etter det fikk jeg "senge-arrest" i 3 dager pga. abortfaren. Her hvor jeg bor blir det anbefalt å holde seg i ro i 3 dager og det gjorde jeg. Skal ta fostervannsprøve igjen om noen uker og gruer meg ikke - føler meg som en veteran.

Skrevet

"det er ikke noe å bekymre seg for, de bare stikker en lang nål i magen på deg!" hihi, hjeeelp ;)

Hehe, neida! Mer er heldigvis ikker sikkert at jeg trenger fostervannsprøve, bare krysser fingrene for at ingen av oss er bærere:)

GOD JUL!! :)

Og lykke til med fostervannsprøven din!

Skrevet

Har tatt fostervannsprøve 2 ganger! :)

Var nok verre for han som satt og så på at den digre nåla gikk inn i magen min enn hva det var for meg som lå på benken og holdt øynene igjen! ;) hehe.... man kjenner det egetlig ikke at legen stikker i magen din! :) Du kjenner det bare litt når man treffer livora, men det er ikke vondt det heller! :)

Man får ikke bedøvelse til vanlig nei! Først så tar de UL for å se hvordan barnet ligger og hvor mye fostervann som ligger rundt ungen, så stikker de inn nåla ca 3 cm under navlen og inn til livmoren! :) De suger da opp ca 10-15 ml fostervann som de kaster (pga det er ditt dna etc som er igjen i sprøyta etter å ha gått igjennom huden), tar ut nye 10-15 ml ed fostervann som de sender til dyrkning! :)

Under hele seansen så bruker de UL-apparatet for å kontrollere at alt ser bra ut der nede! :) Alt er over på kanskje 30 sekunder! :) Det er sinnsykt siktig at man ligger fullstendig rolig under prøvetaginga! :)

Etterpå så skal du ligge helt i ro i ca 20 minutter, dette er for at livmora skal få roe seg ned litt og at det skal begynne å komme fostervann tilbake! :) Det tar ca 30 min før alt fostervannet er erstatta! :)

Du får og beskjed om å ligge i ro hjemme i minst 1 døgn etterpå! :)

Ang abortrisikoen så stiger den med ca 1% det første døgnet og etter 2-3 døgn så vil abortrisikoen gå tilbake til normalen som er på ca 0.5%! :)

Prøveresultatene kommer i posten etter 2.5 -4 uker! :)

Jeg synes det var veldig greitt å ta den testen, særlig med å få svaret i posten med at vi venta et "normalt kromosonmessig pikefoster"! :)

Lykke til! :) Og GOD JUL!! :D

Skrevet

Hei! jeg har tatt fostervannsprøve. Det er veldig enkelt og fort gjort. Du ligger bare venlig på en sånn seng som man ligger på ved ultralyd. så stikker man en lang nål inn i magen.Gjør ikke vondt i det hele tatt, jeg merka det ikke. Så tar han ut fostervann. Dette gjør man mens man ser på fosteret så man ikke stikker det. Lykke til=)=)=)

PS jeg fikk en nydelig perfekt gutt den 8 desember=)=)

Skrevet

jeg skal ta slik prøve på ullevåll. Har fått time den 14, men usikker på om jeg skal ta det da, eller om jeg får egen time.. Mistet i forrige svangerskap når jeg var i uke 22. Tar legen innvendig eller utvendig ul mens han tar prøven??

Skal også inn for å få målt nakkefold eller noe slikt. Noen som vet hvordan dette gjøres???

Skrevet

De tar vel utvendig UL, det er for å se hvordan babyen ligger..

Nakkefolden måles på ultralyd.. Fikk målt "min" i uke 13 jeg, den var fin!

=)

Skrevet

Må det gjøres innen enn viss uke??

Skrevet

Fostervannsprøven blir tatt i uke 15-16 fikk jeg beskjed om.. Gikk en hel uke med telefonen i hånda og spekulerte på om jeg skulle ringe å si jeg ville ha den, men det ble ikke..

Nakkefolden måles rundt uke 12-13-14 tror jeg. Den blir vanskeligere å måle etter dette..

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...