Tussa og Sofie Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 Jenta mi er 6 uker nå, og vi sliter og har aldri fått til amming skikkelig. Hun har dårlig sugeteknikk og får dermed ikke i seg nok. Blir bare sint, skriker og kaster hodet bakover. Hun starter med riktig teknikk, men "smatter" så hun slipper taket. Dette var så frustrerende for oss begge, så jeg begynte å pumpe meg hver 3. time og gi henne på flaske, men får da ikke ut så mye melk som hun ellers ville klart, så får også litt mme. Jeg har fortsatt å legge henne til, mange ganger om dagen, vi har forsøkt brystskjold,men samme suge-problemet her. Når hun er veldig sulten blir det bare helt sirkus ved puppen, så har også lagt henne til når hun ikke er så sulten, en sjelden gang så går det da bra. Jeg bruker Syntocinon nesespray ved hver pumping/amming. Har vært hos HS flere ganger, hun har sjekket tungebånd og det er ok. Hun har sett meg amme, men hun har ingen flere råd eller hjelp til hvordan vi evt skal klare å få henne til å ta puppen bedre. Jeg har ringt ammehjelpen flere ganger, flere ammehjelpere, men ikke fått kontakt, og nå rett før jul er det vel ikke akkurat så lett å få besøk av noen. Jeg begynner å bli sliten og lei av pumping hver 3.time, amming som bare blir tull, pumping på natten osv....noen som kan motivere meg for å kunne fortsette, eller har råd/erfaringer. Vet snart ikke om jeg orker mer. Må legge til at hun er under behandling hos manuell terapeut for nakkelåsninger. I tillegg har hun mye luftplager og trykker 24/7
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #2 Skrevet 16. desember 2007 I det hun starter med riktig teknikk kan du stryke på brystet med flat hånd fra utsiden mot brystvorten (ikke veldig hardt), det skal hjelpe på å "drive" fram melken. Vet ikke om det hjelper deg, håper andre kan svare bedre. Synes du gjør en kjempeinnsats.
trollet66 Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Hvor holder du til?? Er brystene veldig sprengt nå du legger til barnet??
Tussa og Sofie Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2007 Bor i Oslo.... Nei brystene er ikke sprengt....det går sjelden så lang tid mellom pumpinger at de rekker å bli det. Pumper som regel bare 1 gang om natten i uka og da hender det de er litt sprengt på morgenen. Tar henne som regel opp i sengen på morgenen å legger henne til, noen ganger går det greit og hun sover en liten time på det hun spiser da, men som regel blir det ramaskrik spesielt på høyre side...
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #5 Skrevet 17. desember 2007 Jeg slet med å få til ammingen etter fødselen og etter jeg var utskrevet fra Ullvål kom jeg tilbake på dagtid noen ganger på poliklinikken på hotellet på Ullevål. For meg var det riktig sugeteknikk som var problemet samt veldig såre brystvorter. Og jeg er veldig glad jeg spurte om mer hjelp, hvis ikke blir man lett motløs, nå fullammer jeg og det går veldig bra. Siden helsesøster ikke har kunnet hjelpe deg ville jeg prøvd å få hjelp av spesialister på Ullevål eller Rikshospitalet, helst der du fødte. Jeg ville ringt med en gang! Enda bedre er å stille opp personlig, da blir man sjeldent avvist.
Bie&babylove:-) Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 Tenkte jeg kunne si litt om hvordan jeg og snuppa mi klundret med ammingen! Kjenner meg mye igjen i det du skriver.... Snuppa mi fikk heller ikke riktig sugetak til å begynne med. Vi var på HS og poliklinikker utallige ganger og ingen kunne hjelpe oss med problemet..... Hun suger som bare det, men etter en kort stund ved brystet begynte hun å lage noen slags "klikke" lyder for hvert tak, akkurat som hun slipper taket og dermed kommer det masse luft inn=luftplager døgnet rundt!!!!!! Sånn var det LENGE uten at vi fikk hjelp før jeg til slutt fant ut at hun suger bittelitt på underleppa si når hun ammer! Etter at jeg ble obs på dette og fikk leppa hennes ut ble ting ihvertfall litt bedre! etter at hun ble litt større ga det seg helt (ca 3mnd) og siden har det vært bra! Kan jo være at hun gir seg etterhvert?
mamita77 Skrevet 21. desember 2007 #7 Skrevet 21. desember 2007 Jeg kjenner meg så godt igjen i det du sier, her suger hun litt og slipper brystet med engang.. i tillegg ligger hun å trykker og ligger veldig urolig når hun spiser.. har ikke så veldig store brystvorter, så vet ikke helt om det er problemet. Hun suger max 10 min og det har hun gjort siden hun ble født, så tror ikke hun får den fete melka i seg. Så her må vi også ty til mme..har nok med melk det vet jeg, men blir sliten og sår av at hun hele tiden skal ligge ved puppen. Tror vi også har feil sugeteknikk.. har ikke snakket med HS men skal gjøre det etter nyttår.. blir bare mer stress for hver dag som går, men gir ikke opp ennå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå