Gå til innhold

Kan man ta hostesaft når man ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hoster sånn at jeg tror jeg skal bli gal:-( Har holdt på en ukes tid. Verst på kvelden og natta, så ille at imorges kjente jeg at ribbeina var vonde:-( Kan jeg ta hostemedisin når jeg ammer sønnen min? Han er 18 mnd, ammer på kvelden før han legger seg og om morgenen. Vil helst ikke slutte ennå, men må ha noe for hosten snart!! Gidder ikke gå til legen, har hatt det så mange ganger før at jeg vet det er infeksjon i øvre luftveier, det vil si ingen ting å gjøre med. Skal høre med farmasøyt imorgen, men takknemlig hvis noen her vet noe:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan lese på felleskatalogen.no hva den sier om Solvipect (slimløsende)og Noskapin (tørrhoste)

Jeg har tatt cosylan noen ganger fordi jeg har hostet helt forferdelig, man skal helst ikke gjøre det egentlig, men man kan om man må. Samme gjelder bricanyl, men disse to må du få hos legen og bare viss det er ytterst nødvendig.

Skrevet

takk for svar:-) Har så tørrhoste som det går an, hehe. Jeg har funnet frem om noskapin og det skulle ikke tas ved amming:-( evt man måtte høre med legen. Har noe cosylan her, det virker jo, men tviler blant annet pga jeg vet hvordan den virker på meg. Får bort hosten men blir sløv av den, og er redd da pga ammingen. Får vel bare se det an:-(

Skrevet

cosylan er visst det værste man kan ta når man ammer, da det er morfin i den, og det er vel ikke noe særlig å overføre videre til barnet man ammer? Hva med melk med honning, te osv istedet? Mye bedre også!

Skrevet

ja jeg vet om cosylan.....er jo derfor jeg nøler i det lengste:-( Men begynner å bli desperat, hoster så jeg får migrene nesten hver dag og såre ribbein. Har prøvd te, honning etc, ikke noe hjelper:-( Annet enn at det smaker bedre enn cosylan da;-) Men takk for svar.

Skrevet

Synes du skal ta deg en tur til legen jeg :o)

Ang. Cosylan så er det morfinen ja, og det at morfin er vanedannende. Min lege sa at en baby blir ikke avhengig av morfin om man tar cosylan f.eks 2-3 ganger i løpet av ammeperioden, det skal et høyere forbruk som er regelmessig til for at noen skal bli avhengig. Men når det er sagt så er jo babyer mye mindre enn oss så det skal mer til for at vi blir avhengig enn at baby blir det.

Annonse

Skrevet

jeg har litt legeskrekk så drøyer i det lengste, hehe. Dessuten har jeg en restriktiv lege, så tviler på at jeg får noe som hjelper der:-)

Nå har jeg vært på apoteket, og de kunne ikke selge meg noen hostesaft. Fikk eukalyptushonning, som smører halsen så det skal lindre. Har tatt første dose, og det varmet i halsen:-) Dessuten kjøpte jeg nesedråper så satser på at det blir bedre her etterhvert.

Skrevet

Jeg hadde også stygg hoste en periode. Snakket med en flink farmasøyt ang cosylan. Etter å ha lest pakningsvedlegg og konferert med en lege kom vi frem til at om jeg tok en skje cosylan rett etter amming på kvelden, og det da går minst 5 timer til neste amming så var det ingen fare, da er morfinen borte fra blodet, og også fra melken. Blir omtrent som de som ønsker å drikke vin til maten, da bør det jo gå et visst antall timer før amming igjen ofr å unngå alkohol i melka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...