Gå til innhold

Hvordan erstatte smør i kakeoppskrifter

Anbefalte innlegg

Skal feire snuppa sin 2 års dag idag, det kommer et par unger som ikke tåler egg, det går greit bursdags kaka er uten egg!! Men så kommer det en liten som hverken tåler melk eller egg, synes det er litt greit hvis jeg klarer å lage noe som han også kan spise, tenkte muffins eller kanskje boller!! Men alle oppskrifter jeg finner er det jo smør i, gutten kan ikke spise vanlig smør engang!! What to do?? Erstatte smøret med olje??

Fortsetter under...

Annonse

Soft har en blå boks som er melkefri margarin, den er fin å bake med, men siden det er søndag i dag, så er den kanskje ikke så lett å få tak i.

Her er forøvrig en muffinsoppskrift med olje, uten egg:

4,5 dl mel

0,75 dl sukker

2 1/2 ts bakepulver

1/2 ts salt

1/8 ts natron

1 1/2 ss olje

1 1/2 ss vann

1 ts bakepulver

NB! Disse tre ingrediensene blandes sammen i en liten skål.

2 dl eplejuice

0,75 dl. olje (helst soyaolje)

Bland mel, sukker, bakepulver, salt og natron i en stor bolle. I en mindre bolle blandes olje/vann/bakepulver, deretter

tilsettes eplejuice og oljen. Bland dette inn i den tørre blandingen. Rør godt og fyll hver muffinsform 2/3 full. Stekes ca. 18

min. eller til de er gyldne på 200 grader midt i ovnen.

Smør og olje kan brukes omhverandre i de fleste sammenhenger. Men når en baker kake må en huske på å bruke en smakløs olje, altså så er det ikke noe sjakktrekk med olivenolje. Men raps, solsikke og de andre så og si smakløse egner seg helt ok. Har brukt olje til bearnesaus også jeg, fungerte utmerket, ble bare litt mer kremete (som bare var godt da. gravid og kick på bearnesaus og erter)

Man bruker like deler olje som det skulle vært smør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...