Gå til innhold

Denne sykdommen tar snart livet av meg!! trenger oppmuntring... (litt langt)

Anbefalte innlegg

Jeg har epilepsi. har hatt den siden jeg var 11 år. anfallene mine er om for det meste om natten og det er ikke noe "store greier" så jeg er vel heldig som kan få barn...

Nå er jeg 20 år og skal ha baby i mars. har vært uten anfall siden juni og har vært veldig fornøyd med det.

Men nå etter lite søvn så kommer anfallene tilbake! da blir det ingen søvn og kroppen er helt utslitt om dagen! jo mer utslitt jeg er jo verre blir anfallene.

I dag fikk jeg ett anfall når jeg satt i bilen. var kjempe sliten, har bare sovet 5 timer tilsammen de siste 3 nettene.. da kommer det! anfall om dagen har bare skjedd EN gang før!!

Til vanlig hadde legene villet gi meg nye medisiner, men siden jeg er gravid så er ikke det noe alternativ. ser ut som jeg bare må la det være til jeg har født.. egentlig til etter jeg er ferdg og amme også!!

Hvordan skal jeg klare dette!? jeg kommer jo til å være totalt utslitt når gutten min blir født!

Nå er jeg sååå frustrert og lei meg! det er så typisk mitt liv og min flaks at dette skal skje nå!

Det eneste jeg kan trøste meg med nå er at det er bare meg det går utover.. gutten min som jeg har i magen merker ikke at jeg har anfall, heldigvis. at han har det bra er det aller aller viktigste!

Dette blei ett ordentlig syte innlegg, men nå måtte jeg få det ut :P

takk for at du gadd å lese..

Hadde vært koselig med noen oppmuntrene ord også :o)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har ikke epilepsi selv og er kanskje ikke berettiget til å svare men.. Har som deltaker her inne også litt ekstra utfordringer i svangerskapet (og jobber med barnenevrologi som innebærer veldig mye epilepsi)

Først og fremst vil jeg si at jeg er imponert over at du klarer dette og at du faktisk gjennomgår et svangerskap! Du er jo kjempeflink, selv om du nå kanskje bare føler deg frustrert og at du mestrer dette dårlig.

Nå trigges jo anfall både av at du er sliten, frustert (psykisk form) og får altfor lite søvn. Det blir raskt en ond sirkel; du er sliten og trøtt, som fører til at anfallene kommer, som gjør deg enda mer utslitt.. Så om du ikke kan behandle anfallene direkte er det kanskje noe du kan gjøre med årsaken til anfallene? Hva med akupunktur for eksempel? Jeg vet at dette gir veldig rask lindring for mange, kanskje får du veldig mye bedre nattesøvn og dermed bedre livskvalitet. Da vil anfallene også reduseres? Finnes det sovemedisin eller annet beroligene som du kan ta selv om du er gravid?

Jeg hadde i hvertall sett etter tiltak rettet både mot natta/søvn og humør/det psykiske. Kanskje andre også har gode ideer.. Det er jo ikke noe hyggelig å grue seg til at fødselen nærmer seg.

Vil ønske deg veldig lykke til videre, stå på!!

• 2 uker senere...

Jeg kan lov deg jeg har en oppmuntring av egen erfaring! Jeg har også hatt epilepsi siden jeg var 10-11 år. Da jeg ble gravid for 5 år siden skjedde akkurat det samme med meg, men vet du hva det var for meg? Det er rett og slett kroppen som vender seg til lite søvn. Epilepsianfallene ble ferre og ferre jo mer ukene gikk selv om jeg hadde lite søvn, og når først sønnen min ble født bare bedret det seg! På en måte er det liksom bedre at det skjer nå og kroppen vender seg til det og du evt kan vurdere ny/økende medisin enn at det skjer med det samme han/hun blir født! En annen ting er at epilepsianfall er jo veldig psykisk for de fleste. Bekymrer du deg for mye kan det utløse anfall. Tenk på det positive selv! Jeg er i samme situasjon som deg nå (11 uker på vei) men tror det vil utvikle seg slik som sist, og det blir bra når nurket blir født :)

Jeg har også epilepsi, bare nattlige anfall, har hatt det så lenge jeg kan huske. Alt har gått bra med meg i svangerskapet hittil.

Du har nok kommet inn i en ond sirkel. Jobber du, vil jeg anbefale deg å gå til lege å få sykemelding. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...