Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #1 Del Skrevet 15. desember 2007 Jeg er gravid for andre gang i uke 5. Har vært hos lege og fått henv til sykehus. Fikk innkalling i dag og vil være i uke 10 når jeg skal på min første kontroll. Synes dere det er litt sent? Første gang jeg var gravid hadde jeg ul allerede i uke 6. Og ble fulgt opp veldi tett etter det. Er det fordi jeg er annengangs og liksom vet hva jeg går til? Må nevnes at jeg har flyttet siden sist og skal føde på et annet sykehus enn sist. Etter hva jeg har lest her inne virker det ikke som om sykehusene har felles rutiner om hvordan de håndterer svangerskapskontroller og fødsler hos diabetikere. Lurer på om jeg skal kreve å få komme inn før. Er litt nervøs denne gangen. Synes bl. s. er vanskeligere å regulere nå en til vanlig. Jeg ammer fortsatt førstemann som er 8mnd og vil ikke slutte med det. Regner med at det er grunnen til vanskelig bl. s. Hormonene går vel helt bananas om dagen kan jeg tenke meg. Diabetes, gravid og ammer. Hmm vanskelig kombinasjon, men ikke umulig. Er innstilt på å klare det og vil prøve å gjøre det beste for både baby og spire. Ble langt dette men måtte få med alt. Håper på svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136308173-dere-med-diabetes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leontine Skrevet 16. desember 2007 #2 Del Skrevet 16. desember 2007 Hadde jeg vært deg, ville jeg ringt til dia.sykepleier eller lege som du skal ha oppfølging hos og forklart situasjonen, og bedt om å få komme inn tidligere pga av bekymring. Her hvor jeg bor, er det UL ca uke 10-12 første gangen. Selv om du ikke får UL, kan du hvertfall få en samtale og tatt prøver... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136308173-dere-med-diabetes/#findComment-136309825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kris10n Skrevet 17. desember 2007 #3 Del Skrevet 17. desember 2007 Hei! Jeg har heller ikke følelsen av at de ulike sykehusene har felles retningslinjer, og det syns jeg er litt uheldig. Da jeg ble gravid, dette er min første gang (er i uke 15 nå) syntes jeg selv at jeg fikk veldig dårlig oppfølging og var stresset og frustert, Hadde flere tlfsamtaler med sykehuset Siden har jeg skjønt at den oppfølgingen jeg får er god nok. Dette skjedde med meg: Første legetime ca i uke 5. Etter det fikk jeg innkalling til første svangerskapskontroll i uke 12, dette med diabeteskontroll; hba1c, samtale med jordmor og endokrinolog. Her fikk jeg også min første ultralyd. I tillegg fikk jeg inkalling til "vanlig" svangerskapskontroll i uke 18, dette med den ul som er vanlig å få. På første time i uke 12 sa jeg selv i fra om at jeg ønsket et kontroll før uke 18, og fikk derfor time i morgen, er nå altså i uke 15. Jeg kommer til å bli fulgt opp ca hver tredje-fjerde uke utover i svangerskapet. Så ut i fra det jeg har erfart trenger du ikke å få kontroll tidligere, du er uansett to uker før meg. Nå har jo du litt mer trøblete diabetes enn du har hatt før, men jeg hadde også litt problemer og for høy hba1c uten at jeg ble kalt inn før. Men grubler litt på det, Kanskje kunne jeg vært bedre fulgt opp? Imidlertid er det ingenting å gjøre heller faktisk, selv om kontroller uansett er viktig for egen beroligelse. Ok nå ble dette også veldig langt.. Håper du får den oppfølgingen du trenger. Jeg føler selv at jeg må jobbe og kreve for å få den hjelp jeg selv vil ha. Her i aust-agder virker de ihvertfall ikke mer "ivrige" og gode enn de bør være..! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136308173-dere-med-diabetes/#findComment-136321502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiriViri Skrevet 7. januar 2008 #4 Del Skrevet 7. januar 2008 heisann, Jeg er førstegangs gravid og opplevde en noe spesiell legeoppfølgning... Uke fem: bekreftet gravidtet med indremedisiner. Ingenting skjer Uke seks: går til fast lege for oppfølging, blir henvist til privat gynokolog, ingen oppfølging ellers. Bestiller plass med gynokolog, blir skjøvet frem til uke 8 når jeg nevner tilfeldigvis at jeg har diabetes. Uke 8: treffer gynokolog, snakker om alle mine diabetes bekymringer. Han virker uintressert og tar en UL. Får beskjed om å bestille time hos jordmor til uke 14. Dagen etter: treffer jordmor for å bestille time, helt tilfeldig at jeg treffer henne i person. Hun gir meg ett blikk og spør hvorfor i alle dager jeg ikke er på sykehuset og blir fulgt opp som alle andre diabetikere, og blir svært sjokkert da jeg forteller at jeg har vært hos 3 personer uten at noen verken har søkt om fødeplass eller sendt meg til sykehus. Da havnet jeg på Ullevål til uke 10. Etter det jeg har skjønt på de der så burde jeg ha vært inne i uke 6 (som du beskriver ovenfor). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136308173-dere-med-diabetes/#findComment-136463599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
diabetikermor Skrevet 7. januar 2008 #5 Del Skrevet 7. januar 2008 Hei. Jeg kan bekrefte at det er ulik praksis ved ulike sykehus. Jeg gikk til SiA/Ahus da jeg blr gravid med de to første, og der kom man veldig fort til kontroller. Med nummer tre var vi i Ålesund, og her var ikke kontrollene så hyppige i starten. Men jeg fikk inntrykk av at dette var litt opp til meg, særlig diabetesteamet var veldig imøtekommende, jeg måtte bare ringe eller komme dersom jeg følte behov for det. Det er jo også litt annerledes når man er flergangsfødende enn med den første, da. Men jeg må understreke at jeg har hatt kjempegod oppfølging og følt meg trygg alle tre gangene. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136308173-dere-med-diabetes/#findComment-136469257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå