Gå til innhold

Koffein


Piamin

Anbefalte innlegg

Hei! Akkurat funnet ut at vi skal ha baby og surrer litt med hva jeg kan spise og drikke. Har akkurat helt i meg over en halv liter Urge som det visstnok er en del koffein i. Kan jeg ha skada babyen vår? Er det noen som veit hvor mye koffein som er skadelig og evt hvor mange kopper kaffe en halv liter Urge tilsvarer? Og har er det noen som har noen greie kjøreregler for hva jeg ikke bør få i meg? Det er vanskelig å forholde seg til "spis kjøttpålegg helst ferskt" osv.. Hva er ferskt? Før utløpsdatoen eller dagen jeg åpner en pakke med et eller annet?

 

Er forresten 4+2..

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,jeg tror ikke at du har skadet babyen din,det er hva du gjør til daglig,når det gjelder koffeinen. Mye koffein over lang tid kan føre til abort eller for tidlig fødsel.

 

Du kan drikke max to kopper kaffe til dagen,hvor mye det er i en urge vet jeg ikke. Det er en drikk jeg ikke drikker,men du kan jo se hva det står på flaska og så gå inn på matportalen.no og se hva de anbefaler.

 

Fersk kjøttpålegg,er en blanding av det du sier,det må være lenge til utløpsdato,samtidig som ikke pakken skal være åpnet i lengre tid,når du spiser den.

 

Håper du ble litt klokere av dette svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du kan drikke 1-2kopper kaffe per dag, eller 3-4kopper te, eller max en liter koffeinholdig drikke som cola eller energidrikk.Regner med urge går under den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ogsaa noe som heter sunn fornuft her, jeg er glad i kaffe og drikker uansett 3 liter vann pr dag, saa jeg har funnet ut et triks, jeg bare tynner ut kaffen littegrann og drikker noe vann rundt de koppene jeg unner meg. Man skal vaere litt forsiktige med veldige eksakte tall synes jeg, da man lett faar skrekkelig daarlig samvittighet dersom noen skulle skje, og man f.eks. hadde drukket tre kopper kaffe mens raadet var to....

 

Man maa bare leve en del sunnere enn vanlig, dersom man spiste alt man hadde lyst paa (og dette ikke var spesielt sunt), lese litt om raad paa de rette steder osv.

 

Tror det er mye mer som skal til enn det man tror for at noe faktisk KAN skje med embryo/fosteret, det er noen ytterst faa som er superuheldige fordi de tok for mye av ditt eller datt, men det tror jeg er ekstremt uflaks. Vi er saa opplyste i dag at det nesten kan vaere litt farlig det ogsaa, det er jo saa mye redsel ute og gaar.

 

Jeg styrer 99,5% unna alkohol (vi snakker om et halvt glass en veldig sjelden gang i 2. trim/3. trim eller ingenting), jeg drikker noen kopper kaffe eller te hver dag dersom jeg har lyst, jeg unngaar oster man forstaar er i faresonen (blaamugg og veldig kreativt lagrede oster, samt de som i det siste er blitt anbefalt at man unngaar da), jeg spiser gjerne vakuumpakket salami, men ikke naar den har vaert aapen i 4-5 dager, jeg spiser ikke skinker og spekepoelser som serveres i gourmet sammenhenger og jeg unngaar ting som er gravet osv. Jeg spiser sushi, men har da dybdeintervjuet restauranten (og gjerne kokken) for aa vaere helt sikker paa at alt har vaert dypfryst og jeg unngaar krom.

 

Utover dette er det jo rasende mye man kan spise og livet blir jo ikke helt oedelagt av disse begrensningene. Jeg synes det er utrolig viktig med opplysning, men vi maa vaere litt vare saa vi ikke skaper helt vill frykt heller......

 

Forrige gang jeg var gravid, med datteren min, fikk jeg mensen (trodde jeg) og var baade i bryllup (=minst 10 enheter over 8 timer) og drakk whisky (!!!) minst tre drinker tror jeg, paa en konsert..... =o) Ikke bra selvsagt, samt at osteraadene ikke var var paa banen den gangen, og jeg visste heller ikke om dette spekematforbudet. Alt gikk jo fryktelig fint da, jeg har en oppvakt og rolig datter jeg, som snakker tre spraak og kan telle til 20 paa tre spraak samtidig som hun er rolig og konsentrert og grei.... Mulig jeg har hatt UTROLIG flaks da, som ikke har "oedelagt henne", men det kan saa lett gaa fint ogsaa da.

 

Meeen, man skal spre kunnskap, selvsagt skal man det, og jeg er mer prektig dette svangerskapet, litt fordi jeg er 4 aar eldre denne gangen og at jeg blir saa utrolig takknemlig naar spirene sitter at jeg firer gjerne paa det meste.

 

Men likevel, jeg vil minne om noe min gynekolog sa for fire aar siden: de spirene som klarer seg, de klarer seg nesten uansett - og det er ikke saann at mamma kan gjoere saa mye fra eller til.

 

Hovedpoenget mitt: Jeg skulle oenske vi kunne slutte aa tenke paa det som vaar feil naar vi f.eks. mister, at det da liksom skal vaere noe i veien med hvordan vi som vordende moedre - har levd livene vaare.... Det er oftest og mest sannsynlig noe i veien med spirene i seg selv naar det ikke ordner seg og blir vaerende, evt stopper aa vokse osv.

 

Lykke til, vaer fornuftige og sunne, men ikke bli livredde dersom dere har gjort en liten "glipp", det er ikke verdt aa gaa rundt i svangerskapet i mange mnd og vaere overbekrymret. Ikke for deg, ikke for babyen/fosteret/embryo - og ikke for de rundt deg..... =o)

 

 

Lykke til igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...