Gå til innhold

Kan jeg hoppe over en dag i penicillin-kuren min så jeg kan drikke??

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på penicillin nå siden onsdag pga en halsbettenelse...Skal egentlig på julebord i dag,men jeg har jo mest lyst til å drikke da....Burde man hoppe over en dag,så starte opp igjen i morgen igjen?

Jeg blir så kvalm av medisinen og magen min er heller ikke bra...så jeg burde vel egentlig ikke drikke mens jeg tar tablettene...Er jo ikke helt frisk heller enda så burde jo holde meg hjemme... ???

Fortsetter under...

Grunnen til at man ikke skal drikke på p-kur er jo fordi da funker ikke tablettene, og kuren blir ødelagt.. Holder du opp en dag, så får jo det samme virkning.. Hele kuren kan bli bortkastet på at du hopper over en dag...

Annonse

NEI det kan du ikke, da ødelegger du jo hele kuren.

Men det er bare tull at kuren blir ødelagt ved å drikke, så for penicillin kuren sin den kan du fortsatt drikke. Derimot er sykdom og alkohol aldri en god kombinasjon om du vil bli frisk igjen så raskt som mulig.

Hvorfor i alle dager skal du holde opp??

Grunnen til at de anbefaler å ikke drikke alkohol når man går på penc. er fordi det er større fare for at man kaster opp. (altså fordi man drikker, ikke pga kombinasjonen medisin-alkohol) Kaster man opp blir kuren ødelagt, på lik linje med at du har et opphold.

Leger gir ofte beskjed til ungdommer at de ikke skal drikke på pencillin, fordi de ofte kaster opp i fylla. Har du ikke den "vanen" er det bare å drikke så mye du orker.

Oki,nei da skal jeg iallefall ikke drikke ,holder meg hjemme i dag jeg tror jeg -så kan jeg heller drikke litt på nyttårsaften:) Vil jo heller være frisk og kose meg i jula:)

Takk for hjelpen,ha en God Jul alle sammen:)

spurte om det samme her inne for ikke så lenge siden,legen min sa også at man kan drikke på penecilling,er bare om du kaster opp at kuren kanskje er ødelagt..

er noen kurer du ikke kan drikke på,jeg skalse om jeg finner svaret

Det er en type penicillin som ikke skal blandes med alkohol og det er Flagyl.

Hentet fra RUStelefonen:

Antibiotika og alkohol

Lurte bare på hvordan effekten av antibiotika svekkes sammen med alkohol. Jeg gikk på antibiotika i helgen pga. urinveisinfeksjon og skulle gå på piller i tre dager, 6 piller om dagen. En venn av meg sa til meg at dersom jeg drakk falt hele kuren til grunn og jeg måtte gjøre alt på ny igjen. Altså, har jeg ennå urinveisinfeksjon?

Jente, 17 år fra Rogaland.

Det har lenge blitt hevdet at alkohol ikke bør inntas når man bruker antibiotika. Man har trodd at alkohol øker nedbrytningen av penicillin i mage- og tarmsystemet og dermed reduserer mengden penicillin som absorberes. Studier har derimot vist at opptak, distribusjon, omsetning og utskillelse av antibiotika (i hvert fall av typen fenoksymetylpenicillin – selges under navnet Weifapenin) ikke påvirkes av inntak av alkohol. Alkohol kan imidlertid forsinke opptaket av visse typer antibiotika (som for eksempel amoxicillin – selges under navnet Amoxillin), men reduserer ikke mengden som blir opptatt.

Enkelte antibiotika kan dessuten gi ubehag om de tas samtidig med alkohol. I Norge gjelder dette kun antibiotikumet metronidazol (som selges under navnet Flagyl). Dette antibiotikumet hemmer et enzym som bryter ned alkohol, og man får dermed en effekt som ligner den man får av Antabus (legemiddel som brukes som avvenningsmiddel ved alkoholisme).

Alkoholikere kan få redusert effekt av antibiotikumet dokcycyklin (selges under navnet Doxylin og Dumoxin). Mekanismen er trolig at et kronisk høyt alkoholinntak fører til raskere nedbryting og utskillelse av enkelte antibiotika som nedbrytes over samme enzymsystem som alkohol.

Det finnes altså ingen tungtveiende medisinske grunner til å anbefale at alkohol ikke skal inntas når man bruker antibiotika, men da man tross alt forsøker å bekjempe en infeksjon, er det imidlertid lurt å drikke med måte og unngå de verste fyllekulene.

Man kan drikke når en går på Pencilin, det er en gammel myte som ikke stemmer. Hvertfall det legene på sykehuset sier. og leser du lappen som var med tablettene tror jeg nok ikke du finner at du ikke skal drikke.

Men du må nok uansett være forsiktig med drikkingen, for har en vært syk så er en mer pjuksete i kroppen enn normalt, og kan tåle mindre enn vanlig.

Kos deg men føl etter på kroppen om du burde ta en tidlig kveld eller ei.

Annonse

I følge legen var stoffet som er i antibiotika og molekylene i alkohol såpass likt at kroppen behandler det begge som avfalls stoffer når du har drukket. Kroppen bryter ned og skiller ut alkohol molekylene, og dermed farer også antibiotikaen i samme farta fordi de er ganske like. Effekten blir svekket og kuren kan bli ødelagt. Dermed risikerer du å lage bakteriene mer motstandsdyktige mot anitbiotika til neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...