:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 oppgaven er: skriv maksimum 2 A4 siden om komosisjonen og si noe om temaet i den 1. boka til særemnet. (skal skrives som en stil) Doppler av Erlend Loe. Den norske romanforfatteren Erlend Loe ble født i Trondheim 24. mai i 1969. Erlend Loe bor og arbeider i Oslo. I tillegg til å være romanforfatter er Erlend Loe oversetter og filmmanusforfatter. Tidligere har han jobbet på en psykiatrisk klinikk og vært freelancerm i Screenwriters Oslo (et kontorfelleskap for manusforfattere). Erlend Loe ga ut Doppler i 2004. Loe har en spesiell skrivestil som etter boken Naiv.Super ofte blir omtalt som naivistik. Naivistisk er opprinnelig en malerstil som dukket opp på slutten av 1800 tallett, denne malerstilen var en reaksjon og et opprør mot den etablerte måten å male på. Noe som passer bra til temaet i Doppler som er et oppgjør mot samfunnets flinkhet. Doppler blånekter på prinsipp og prøver så godt han kan og melde seg ut av samfunnet, ved og flytte ut i skogen og gjøre så lite som mulig. Boken har mange hybridavsnitt, noe som understreker Dopplers motstand mot samfunnets flinkhet. Bokas kapitler er delt inn i 7 måneder, fra november til mai, det er også imellom dette tidspunktet bokas handling foregår. Boka er skrevet retrospektivt så det fortelles ofte om ting som har skjedd før bokas begynnelse. Disse historiene dukker ofte opp i Dopplers hodet som skrekkeksempler på hva flinkhet kan få folk til og gjøre. Boken begynner in medias res med at hovedpersonen, Doppler tar en elg av dage. Denne elgen har en kalv som knyter seg til Doppler. Doppler godtar etter litt om og men denne elgen og de blir venner. Doppler møter kona si på butikken og hun forteller at hun er gravid. Det er dette som er innledingen til boken. Elgen får navnet Bongo etter Dopplers far som døde før bokens begynnelse, det er farens død og et lite fall på sykkelen som gjør at Doppler flytter ut i skogen. Store deler av bokens hoveddel bruker Doppler til å bygge enn totempel til ære for sin far. Han møter en rekke utfordinger på veien, som for eksempel høyeremannens trussel om at han skal melde fra til skogeieren om at doppler bor der. Når høyeremannen kommer på besøk for andre gang skyter Doppler, høyeremannen i låret. Dette er etter min mening ett av bokens høydepunkt. Boken har tre høydepunkt sånn jeg ser det. I tillegg til høyeremannens litt brutale ankomst har vi ett høydepunkt når tysker ungen Düsseldorf slår ned Doppler med en gigantisk Tobblerone og binder Doppler fast. Det siste hydepunktet som egentlig er bokas første er når Dopplers kone forteller at hun er gravid med deres felles barn. Hun forteller at om ikke Doppler har flyttet hjem igjen til termin som er i mai så er det slutt. Doppler planlegger og være borte fra skogen innen den tid. Han må bare bli ferdig med totempælen først. 17 mai er han ferdig. Da blir også hans sønn født og svogeren til Doppler kommer opp i skogen og skyter Doppler med en bedøvelsespil og frakter Doppler med seg til sykehuset. Dette er vendepunktet i teksten. Doppler får møte sitt 3 barn, Bjørnstjerne blir hans 2. sønn. Doppler binder svogeren fast i vasken. Doppler og kona hans kommer til en slaks forsoning med at Doppler og hans 1. sønn Gregus må ut i skogen, de er kallet. Boken har en åpenslutt. De to siste setningene er ”to be continued” - ”inshallah”, som betyr: det kommer en oppfølger om gud vil.
* 5 om dagen * Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 synes det så kjempefint ut jeg, selv om innholdet var helt nytt for meg.... :-)) får håpe du får flere meninger her inne....
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2007 takk :-) føler at jeg ikke helt vet hva jeg gjør.. hihi..
Patetica fåkksi Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 Kjempebra! Men du glemte kjempekuken.
Gjest Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Bra skrevet. får jeg lov å komme med litt konstruktiv kritikk? -var noen og/å-feil der -var også noen trykkfeil. -endel setninger kan gjøres kortere ved å dele dem opp i 2 setninger. -Ville prøvd å få det mer i kronologisk rekkefølge. Når du f.eks skriver grunnen til at han flyttet ut i skogen virker det som noe du kom på midt i stilen. Dersom du flytter dette til begynnelsen av bokbeskrivelsen virker stilen mer gjennomført. Ellers har du et godt og forståelig språk, og jeg syns oppgaven generellt var bra=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå