Jannamor Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Spinoff til min fantastiske bleieskifte tråd. ( må gjerne flyttes hvis det er et ammeforum jeg overså) Hvordan ammer dere offentlig? feks på en kafè uten stellerom, som er full av folk?
Gjest Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Det er et ammeforum her... Men den blir nok ikke flyttet, moderatorer her er ikke-eksisterende nesten. Tilbake til spørsmålet ditt, ja, jeg ammer puntum:) Men ammer diskret, prøver å sitte med ryggen mot mesteparten av folket og flæsher ikke alt, jeg har forståelse for at folk kan bli støtt av det og vil derfor være så forsiktig som mulig.
Jannamor Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2007 Synes det er litt arti og diskutere. For her inne virker alle så "ordentlige" og diskrete, men har opplevd så vanvittig mye rart rundtforbi, så greit og vite hva følk gjør selv
kvirrevirrevitt Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 Fælt å du ypper til bråk, da! ;o)) Jeg ammer, punktum. -også ) Men har LITEN til ingen forståelse for at folk kan bli støtt av det..., men når det er sagt prøver jeg selvsagt å være så diskret som mulig. Mest fordi jeg ikke føler for å vise fram "alt" (ikke bilringer heller , og har opplevd å bli stirret på. Har nemlig bodd i et land hvor "alle" gir babyene mmerstatning; ble omtrent råda til det på barsel, fordi amming "er jo så mye jobb" !! Og; "hva skulle jeg gjøre når jeg ikke var hjemme"? Kjente bare en familie hvor det var "akseptert" å amme; mor (m fem voksne døtre og dertil barnebarn) sa til meg at det var bra og amme, men når døtrene var på besøk, fikk de værsegod å gå opp på gjesterommet. Selv om bare foreldra var hjemme!!!! Så jeg prøvde så godt jeg kunne å starte amme-revolusjon )) (veldig ensom affære..) Jøssenamn; det er helt nye BABYER som skal ha mat! Skal man måtte hjemme seg bort for det????
Gjest Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Man trenger jo ikke å gjemme seg bort for det, men man må også tenke på at man viser kropp, og pupper er et vanskelig tema for noen. Er selvfølgelig enig i at babyene trenger mat, men jeg synes man bør være så diskret som mulig. Folk som spiser skal få slippe å se på pupper hvis de ikke har lyst til det. Hvis jeg er en plass og trenger å amme, så spør jeg den/de som er i umiddelbar nærhet om det er greit at jeg ammer. Alle sier ja, og man ser på dem at de blir takknemlige for at man spør. Jeg vet at jeg ville blitt litt støtt hvis en mann satt i bar overkropp inne på en kafe. Og jeg synes man skal ha såpass respekt for medmennesker at man ammer diskret, det er som sagt ikke alle som liker det. Synes det er respektløst å bare ture fram som enkelte gjør, dvs rive opp genseren, ut med puppen og gir mat når andre spiser rundt. Husk at menn ammer ikke, så for dem blir det litt rart. Noen reagerer ikke, mens den litt eldre generasjon gjør det. Og det må vi i mindretall respektere. Synes nå jeg.
Jannamor Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2007 hihi Ypper ikke til bråk, men til diskusjon. Det du har opplevd ang råd du har fått og den familien du kjenner, hørtes ikke bra ut. Skjønner godt at du startet ammerevolusjon da. Det må å få lov å amme fritt hjemme, eller hos sine foreldre? Synd om man skal ha så anstrengt forhold. Tror ikke det er mer jobb å amme enn å bruke mme. men har ingen erfaring (enda) Men, synes alikevel man skal ta hensyn til fremmede mennesker og spsiellt om man er på offentlige steder. Forskjell på å ta hensyn også. Ja babyen trenger selvfølgelig mat, men man må ikke leke aktmodell fordet?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 Ammer alle steder jeg har vært til nå. Med mulighet for å blir utropt til kjempe rasist, synes avogtil det har vært litt ubehagelig med "mørkhudete" menn som stirrer. Eller vet ikke om de stirrer men føler det! Ellers et bra tips, er å alltid har singlet under topp/genser, så drar jeg den ned under pupp, så dekker den hele magen, og drar genseren opp! Forresten,fant en utrolig kul duppeditt på krusedull.net, en slags tubetopp som du har over magen. Enten når du ammer, eller som genserforlenger når en er gravid. Hadde kjøpt en sånn viss det ikke var for at jeg snart er ferdig å amme:(
Audacious Angel Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Alltid artig å se hvordan denne utvikler seg. Som regel er alle egentlig enige om at det skal være lov å amme hvor som helst, men krangler på utførelsen. Jeg ammer der jeg føler meg komfortabel med det jeg, men jeg er diskre. Og det er like mye for min del som andres, for jeg har ingen interesse av at gud og hvermann skal se på puppene mine. Og folk velger selv hvor og når de vil amme. Men jeg har jo da selvfølgelig en cafe historie her og, som i bleieskifte tråden. Jeg har kunn opplevd dette en gang altså... En dame som satt med full pupp på fremvisning (lufting) i hvertfall ti min. Sorry jenter, men da holdt jeg på å si noe til dama. Kundene som satt rundt begynte å gå.
Solskinnsjenta Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 Har ammet offentlig, både på kafé og ute i park (ammer bare på natt nå, så ikke fullt så tema lenger ). Har alltid vært diskret, og ingen "puppelufting" i etterkant, hihi. Og fra en som har prøvd begge deler; det er MYE mer styr med mme enn med pupp. Men, må man så må man! For min del tenker jeg at det må da være bedre at mor diskret ammer barnet sitt, enn at barnet hylskriker, mor sluker maten og løper ut av kafeen for å gi barnet sitt mat!
kvirrevirrevitt Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 Ikke bli sinna da, nupiSnowJog ;o)) Jeg sa da at jeg var diskret. Mååå bare få krangle litt m deg (godlynnet, altså:-): "oss i mindretall" sier du.... Men de aller aller fleste av oss, inkl "den eldre generasjon" har da blitt ammet.. ?? Men bare for å klare opp: Jeg river ikke opp genseren og slenger ut puppen, altså! Grense mellom å gjøre det som er nødvendig for at barnet skal få mat når det vil (og nei; jeg spør ALDRI om det er greit) og å være eksibisjonist;o))
Gjest Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 Hehe, er ikke sint. Ammende mødre er jo i mindretall på en kafe, og det var det jeg mente med oss i mindretall. Var heller ikke ment som et angrep mot deg.
kvirrevirrevitt Skrevet 17. desember 2007 #12 Skrevet 17. desember 2007 Hi, hi. Kanskje hun led av spesielt dyp ammetåke? ))) -Glemte rett og slett å pakke inn puppen igjen? Jeg har nemli både åpna døra og gått utafor huset for å rope på hunden m puppen utafor.... Banka på da jeg satt og amma, og jeg bare åpna, jeg... Veit ikke hvem som syns det var værst! ;o) En annen gang slapp jeg ut bikkja, glemte stakkars vovvan, satt meg ned for å amme og kom på det stakkars dyret etter en halvtimes tid, -hvorpå jenta ble røska fra puppen, jeg spratt opp og løp ut på gata m puppen ute... ((( ILLE! Og alt dette i detta landet hvor ingen ammer... ("AMMER du??? -Du hvet du får kjøpt det på flaske, ikke sant?!!??" Var blandt komentarene jeg fikk )
Audacious Angel Skrevet 17. desember 2007 #13 Skrevet 17. desember 2007 He, he... har nok klart den med bikkja jeg og ja... heldigvis ikke så mange naboer som er hjemme på dag tid her da. Ang cafe luftingen så var vel ungen ca 8-9 mnd og det var ikke en pupp, men begge, i hverfall ti min... Hun så ut som om hun var veldig bevist på det så tåke tror jeg ikke det var nei. Fikk du forklart dem at det er veldig vanskelig å få kjøpt morsmelk på flaske i butikken eller?? ;-)
kvirrevirrevitt Skrevet 17. desember 2007 #14 Skrevet 17. desember 2007 Joda, prøvde så godt jeg kunne, men det var faktisk noen som led av den vrangforestillinga at mme var BEDRE for ungen.. Feilopplyst og påvirka av reklame.... Begynte faktisk, -rett før vi flytta til norge- med reklame på tv for å prøve å få folk til å amme mer! Så kan hende det har tatt seg opp der nå ) På fødeavd var det fullt (to saler m 8 senger + to "privatrom") da jeg var der; det var jeg og EN til som ammet... Etter andre natten var det bare meg, -hun andre hadde gitt opp, for det var jo så slitsomt.. og umulig å vite om ungen fikk i seg nok mat.. DON'T GET ME STARTED: Dette er et tema jeg kan gnåle om i evigheter!! ))))
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #15 Skrevet 19. januar 2008 Selv trekker jeg meg tilbake til stellerom eller lignende når jeg må amme, så fremst jeg ikke sitter slik til at jeg ikke sitter rett i synet på andre da. Jeg er mer komfortabel med og amme i ro og fred, spes. siden jenta er blitt så stor at hun gjerne slipper puppen flere ganger for og se seg rundt(: Men jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, alle får gjøre det de er komfortable med. Dog er det greit å ta litt hensyn, det er ikke alle som synes det er så hyggelig å få en ammesituasjon trykket opp i ansiktet: feks. så jeg i går ei dame som ammet sitt barn (6mnd gml ca) i køen på butikken. Barnet slapp puppen mange ganger og de som stod i køen sammen med henne fikk både baby og pupp virkelig i nærsyn. Så flere var litt brydd, men ingen sa noe. Litt hensyn kan man jo ta, men selvsagt: er barnet sulten er det sultent(:
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2008 #16 Skrevet 20. januar 2008 Er jeg rar fordi jeg ikke bryr meg i DET HELE TATT at jeg må vise fram puppen på kafe?? Når du får baby så er puppene fremme hele tiden, du får et helt annet forhold til puppene dine enn før. Jeg (og mange andre jeg kjenner) går ofte rundt med puppene hengende ute hjemme. Så da føles det ikke så rart å amme på et offentlig sted. Brystvorten blir jo dekket til av babyen og ammetopper er jo ofte laget slik at puppen ikke vises frem så mye. Ville aldri trukket meg tilbake på et stellerom. Stellerom er jo ofte toalett i tillegg og da lukter det jo som regel toalett. Gidder ikke å sitte der i 20 minutter fordi andre kan se litt av puppen min hvis jeg sitter ute :-) Jeg måtte amme engang på Kiwi, ingen som så på meg. Ikke engang utlendingene. Jeg bryr meg ikke om at folk føler seg støtt, det handler om at babyen min har rett på å få mat!!! Jeg opplever forresten aldri at folk stirrer, ikke mørke menn, ingen. I de fleste kaffeer sitter det en gruppe ammende mødre, alle er vant til det.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #17 Skrevet 26. januar 2008 jeg har aldri fått til å amme jeg. men må jo være mye lettere enn mme, hvertfall på natta når ungen skriker og du må vente på at melka blir varm.. Poenget var at jeg satt ofte på cafe og mata med flaska og synes jeg fikk stygge blikk fordi jeg ikke amma. Så det er aldri helt greit uannsett hva man gjør...
maria isabell Skrevet 27. januar 2008 #18 Skrevet 27. januar 2008 en kan amme overalt,like naturlig som at vi voksne spiser,må babyen spise...før eg fikk barn syntes eg at en ikke burde amme på offentlig sted,nå driter eg i det....men gjør det litt diskre, trenger ikke brette opp alt:) legg et teppe over og ikke sitt slik at alle kan se....nå gjer eg gullet mitt vann på flaske når vi er ute,og det er mye lettere,men ikke vær flau over å amme offentlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå