Gå til innhold

Feste pepperkakehus!!! help!

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal jeg bare smelte sukker eller skal det være vann eller noe sammen m sukker når jeg smelter det. Holder på nå, blir liksom klumpete ikke flytende...

Skrevet

Jeg bruker melis med eggehvite i, tar litt tid å tørke det og må bruke ganske mye melis, men går greit...

Skrevet

Smelt melis. Det tar tid men blir som super lim:-)

Skrevet

Bare sukker, det tar litt tid før det smelter bare.

Varmt som fy, pass på så du ikke brenner deg.

Eller brenner kjøkkenet, som jeg prøvde på.

Skrevet

Bare gi det tid, det flyter nok snart

Skrevet

Skal begynne med dette i morgen men hvordan smelter du melis? Trenger noe som virkelig henger, hehe... :)

Skrevet

tro meg, sukker henger virkelig.. hehe

og som de andre sa her over til HI.. vær tolmodig..det tar tid.

Skrevet

ja det var det en tråd om....tok du bare vanlig smørbukk karameller og smeltet i pannen?

Skrevet

Jeg tok bare melis i gryta på middel varme og rørte. Det tar en stund før det smelter. 5 min ca? Kanskje litt lenger. Gubben fortsatte å røre mens jeg limte sånn at det ikke skulle stivne til.

Enten man bruker sukker eller melis så bør man bruke en gryte man ikke er redd for. Gryta mi gikk i bosset etterpå. Men jeg gjorde ikke en innsats for å få den rein heller... Gadd ikke!

Skrevet

jeg bruker limpistol :-) Ingen som spiser det støvete pepperkakehuset allikevel :-D

Skrevet

He,he vi festet det med lim pistolen vi:) , men det er fordi jenta mi IKKE liker og spise huset når det knuses da... Spiser bare pynten og det festet vi med melis.. :)

Skrevet

jepp brukte teflonpanne. Lett å vaske etterpå også. Pynet etter noen dager pga mangel på tid og det stod fjellstøtt:)

Skrevet

nodoubt..

hahaha..det er bare rett å slett å sette den under rennende varmt eller kaldt vann så blir den ren på null komma niks.. sukker smelter jo i vann uansett... min var ren på 1 min enda sukkeret var helt stivt..

Skrevet

Da kan jeg gjøre det neste år:-)

Var ei gammel billig lita IKEA gryte så jeg orket ikke begynne en gang...

Skrevet

Fest huset med melis og eggehvite. Brent sukker smaker brent sukker.

Skrevet

Er det noen som vet hvor mye eggehvite til hvor mye melis? Og hvor mye pepperkakedeig går det med til et hus? KAN MAN (pokkers caps lock) bruke en helt vanlig oppskrift på pepperkakedeig å lage hus av eller må man ha en spesiell "husoppskrift"?

Laga hus for maaaange år sia. Da eldste datter va lita. Nu har poden på 5 forlangt å få pepperkakehus, Har kjøpt 1 kg deig på bakeriet, så vi går vel igang om noen dager tenker jeg. Stor stas å få knuse og spise huset. Høres helt vilt ut å bruke limpistol!!! Selv om pynten festres med melis.

Skrevet

Limpistol funker det!! Kan bli litt "limtråder" bare... Hare dere IKKE tenkt å spise det hadde jeg iallefall brukt pistol... Men smeltet sukker går greit det også!

Skrevet

Jeg smeltet smørbukk-karameller i en gryte, helt genialt, ikke brennende varmt som sukkeret blir, passelig tykt og klissete, limte kjempegodt og tørket akkurat passe fort... Ikkenoe problem å rengjøre gryta heller, satt ikke fast i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...