Gå til innhold

hva mener dere jenter om nattevakter???


stratosen_er mamma_

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg går tredelt turnus resten av året og tre nattevakter neste år...(dvs 7nattevakter)

mange mener at det ikke er bra når man er gravid....(jeg er 4+3 i dag)

jeg tenker at det kan umulig skade å ha 7 nattevakter til, men noen gode venniner av meg sier at jeg ikke bør d...

hva mener dere?

nå har det seg sånn at jeg føler at det er mer stress, og fysisk travelt å gå dag og kveld, fordi det er mye tunge løft osv...(jeg jobber på et sykehjem)

skal til legen på onsdag så skal seff høre hva hun sier...det hører også med til historien at jeg har vært så uheldig å miste to ganger tidligere...

første gangen gikk jeg ikke nattevakter (mista da i uke14 fosteret døde i uke 8, mens andre gangen spontanaborterte jeg i uke 6, da gikk jeg nattevakter)

så hva mener dere jenter? hva bør jeg gjøre..?

legen sa til meg sist at jeg måtte kjenne på det selv hva jeg følte...

men jeg synes det er vanskelig...

vil gjerne høre fordeler og ulemper fra dere jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det litt på samme måte. Har flere nattevakter på nyåret. Er over i 2.trim da (håpe håpe).Vet at abortfaren er større dersom jeg går nattevaktene. Samtidig vet jeg at jeg blir uhyre lite populær dersom jeg forsøker å komme unna dem. Spurt sjefen om jeg kan få andre vakter, men der var det NEI gitt. Synes det var litt dumt å svare så bestemt, hun vet jeg har mistet en gang allerede. Skal snakke med legen rett over nyttår, så får jeg høre hva hun har å si. Synes det er mye pes på jobben som det er, men det virker som om det bare er å bite tennene sammen og jobbe. Har en veldig stressende jobb også, og nattevaktene er ikke noe mindre travle, med minimal bemanning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo bare 7 nattevakter igjen da..før jeg begynner i ny jobb og da har jeg bare dagvakter:) heldigivs...men skal snakke med legen..så får vi se..tror kanskje jeg kan få andre vakter om jeg vil men..uff er så vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker og legen gir deg sykemelding så tar du de, evt 50 % og tar bare halvparten av nattevaktene. Et spørsmål til deg ang å miste i uke 14 og du sier at fosteret døde i uke 8. Hvordan symptomer hadde du? Jeg er så redd for at det kan skje meg, har liksom følt meg litt mindre gravid den siste uken. (Har vær på tidlig UL for 10 dager siden og da så jeg en liten svart klump og et hjerte som slo.)

Lykke til med deg.

Hvor langt var du på vei? Jeg er 9+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Gratulerer så mye med spire i magen! Jeg synes du bør tenke på deg selv og spiren din. Jeg ville fått sykemld for nattevaktene, er mange gravide som gjør det. Jeg jobber også som sykepleier på et sykehjem. Hadde 2 nattevakter i uke 6 og det var helt grusomt...ble kvalm og svimmel og fikk ikke gjort mer enn absolutt nødvendig de nettene. Tror ikke det er bra å gå nattevakter når man er gravid. Nå har jeg vært fullt sykemeldt i over en mnd pga ekstrem svangerskapskvalme, er i uke 12 så håper det snart går over.

 

Men værtfall, tenk på deg selv, få sykemelding;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ABSOLUTT IKKE at du skal gå på natt når du er gravid.

Jeg var på ett fordrag med Dr Magnar Kleven fra Vivilja og han fortlate en del om helserisikoen ved å jobbe turnus (han har bla gitt ut ett hefte nå som heter "tåler vi turnus" og er kasnkje spesielt rettet mor oss spl og andre som jobber turnus;

Ut i fra det han forteller, basert på diverse forskning (nå har ikke jeg det heftet her, men.. ) så er det veldig uheldig å jobbe natt når en er gravid, en har MYE STØRRE risiko for abort da. Jeg vil bli forbauset hvis ikke legen din kan gi deg sykemelding fra nattevaktene, spesielt med tanke på din forhistorie.

Lykke til c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du tilbake i jobb når kvalmen gir seg? Jeg jobber bare nattevakter, men det er ikke mer enn 7 i mnd. Men det føles nok når det står på og jeg har nettopp hatt to nattevakter på rad som var helt forferdelige. Kjempetrøtt og sliten, + kvalm/svimmel. Frustrerende når man ikke kunne fortelle det til noen. Vurderer å ringe legen på mandag for å drøfte sm med han. Evt. halv sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også 3-delt turnus og merka fort at nattevakter ikke funker. Jeg fikk ikke sove på dagtid og ble kvalm. Snakka med legen om det og han ville at jeg skulle spørre sjefen om mulighet for å gjøre om på vaktene. Hvis hun ikke var villig til å endre på turnusen, ville han skrive ut sykemelding. Heldigvis har jeg en bra leder som mener at gravide ikke har noe på nattevakt å gjøre, jeg skal altså ikke jobbe mer på natt så lenge jeg er gravid :-)

 

Ellers vet jeg at for IA-bedrifter fins det ordninger gjennom NAV som kompenserer for ekstrautgifter bedriften har for å tilrettelegge for at gravide skal unngå sykemelding.

 

Syns fastlegen min fortjener å bli sitert: "Nå må dere pleiere slutte å ta på dere ansvaret for at det går rundt på jobb. Det er faktisk arbeidsgiverens ansvar".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gå an av en sjef å svare sånn... Håper for din del at arbeidsplassen er en IA-bedrift - det betyr nemlig at hun ikke har mulighet til å avfeie ditt behov for endring i turnus.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...