Gå til innhold

forhøyede lever og galle-verdier (svangerskapskløe)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vist man klør og klør, og tar denne blodprøve-testen, og det viser seg at man har høye lever og galle-verier, hva skjer da?

Blir fødselen satt i gang?

Fortsetter under...

Skrevet

hadde ei venninne som ble satt igang pga dette ja.. hun hadde 3 uker igjen til termin.. kommer nok sikkert an på hvor langt du er på vei. vet egentlig ikke så mye om praksisen rundt dette, forutenom at venninna mi ble satt igang!

Skrevet

Jeg klødde ikke mye, men fikk legen til å sjekke leveren min på blodprøva.

fødselen blir satt igang på mandag... jeg har i mellomtiden dene uka vært på sykehuset.

Skrevet

Anonym: kor langt er du på vei?

Skrevet

Huff! Sitter å ser å ser om noken svara. e litt nervøs for at d skal ver noke gale. For eg klør som en helt! Får ikkje svar på blodprøva før ut i neste veke.. e d noke som skjer ofte når man har svangerskapskløe? At d e noke med leveren/galleblæra altso.. ?

Annonse

Skrevet

Har også nettopp tatt en slik sjekk hos lege. Men er ikke informert om hvor lenge jeg må vente på svar eller hva som eventuelt skjer videre, hvis noe er galt. Blodprøvene ble sendt fra min fastlege til sykehuset (i Oslo) for analyse.

Skrevet

Dei burde informere om sånt. Eg heller fekk ikkje noke informasjon. Har ikkje vert plaga med at ting bekymra meg tidligare i svangerskapet, men no e eg heilt på tuppa! Bekymra meg for ingenting..

e d ingen som ha hørt om noken som har hatt høg lever eller galle-verdia i svangerskapet? og ka som då skjer..?

Skrevet

har du for høye galle og leververdier,og dette ikke går ned i løpet av ett par dager, blir fødslen satt igang.merkelig at legen ikke har informert deg om dette.datteren min fikk dette i uke 36,med tvillinger,hun ble lagt inn på obs.post for gravide,lå der i 3 dager og verdiene gikk ikke ned. tvillingene ble da tatt med keisersnitt,noe som gikk veldig bra.syntes også det er rart at det tar så lang tid med blodprøvene dine,har en mistanke om at legen din ikke har nok kunnskap om dette,ønsker deg lykke til

Skrevet

Hei!

Jeg hadde dette i forrige svangerskap og har fått det igjen nå. Ble satt i gang i uke 37+5 forrige gang, og skal settes i gang i uke 37-38 denne gangen også. Det er et problem at verken jordmødre, fastleger eller bøker om gravide vet nok om dette. Klør man mye, bør man få tatt blodprøver raskt (ikke alle klør så ekstremt mye heller, men det er gjerne inne i hender og fotsåler). De fleste tar vanlige leverprøver, men den blodprøven som har noe å si for diagnosen er gallesyrer i blodet. Dersom denne er forhøyet, får man medisiner som hjelper på både gallesyrenivå og kløe.

Jeg startet med medisin forrige uke,- og fra å måtte kløe meg hele dagen + masse nattekløe, er jeg nå nesten kvitt all kløe. Blodprøvene er også mye bedre.

Men fødselslegene tar denne diagnosen svært alvorlig hvis den oppdages, og jeg må på kontroll på sykehus en gang i uka. Da sjekker de foster med ultralyd/doppler, blodpøver av meg og andre prøver. Dersom man ikke responderer på behandling vurderer man fødsel enda tidligere enn uke 37-38.

Det er en tilstand som bør tas alvorlig hvis den oppdages, men de aller fleste med svangerskapskløe har IKKE lever/gallepåvirkning. Og selv om man skulle ha det og det ikke oppdages, går det bra for de aller aller fleste!

Får håpe du ikke har det, men det er sikkert greit å forhøre seg om ikke blodprøvesvarene kan fås svar på litt raskere dersom du er engstelig.

Lykke til!

• 1 år senere...
Skrevet

Hjelp, hva skjer med meg da?Jeg er 17+3 og har fått svangerskapskløe. Har opphøyde verdier fikk jeg vite i går, Skal å ta nye prøver den 1feb. Hva skjer?

Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men jeg tror du får mer svar dersom du lager ett nytt innlegg. Dette innlegget er fra 2007.....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...