Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Når man får en bachelorgrad (eller annen grad), heter det noe spesielt hvis man får gode karakterer? Eller er graden til en med dårlige karakterer lik graden til en med gode? Har hørt snakk om noe laud eller noe, men vet ikke hva alt betyr. *flau*
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Djeeezzzzzzzzzzeeeeeezzzz... har du vurdert jobb på REMA 1000 fremfor det tullet du holder på med:-)
hit og dit Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 Eg fekk bachelor etter tre år. Det er vel neppe antall år som teller, men poeng. Kor mange poeng ein bachelor grad er husker eg ikkje. Har du gode karakterer så får du laud. Det er tre grader av laud meiner eg. Du har samme tittel som dine medstudenter sjølv om du har laud, den er berre "fancy"på papiret, evt så kan den virke inn dersom det er mange som vil ha samme jobben som deg. Egentlig så har eg ikkje peiling, for eg har aldri satt meg inn i det. Eg er ein universitetsstudent uten integritet sannsynlegvis.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Vet du hva kravene til de tre laudtittlene er? Fullfører min bachelor i høst og lurer litt på dette skjønner du...
hit og dit Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Litt klipping og liming fra internett her: Eg søkte på: laud+karakter 4. kapittel - Eksamensforskrift for master i rettsvitenskap Det skal legges opp til at de to beste karakterene (A og tilsvarer laud etter 2.75-skalaen. Vurderingskriteriene bør brukes slik at karakteren A ... http://no.wikipedia.org/wiki/Karaktersystemer For universiteter var normen tidligere et tallsystem fra 1.0 til 6.0 hvor 1.0 er beste karakter og 2.5 er laud og 4.0 er dårligste ståkarakter. Praksisen varierte noe fra studiested til studiested, og en del fakultet brukte en andre skalaer. Medisinerstudiet og odontologistudiet har tidligere brukt karakterene 0-12 hvor 12 er beste karakter, 6 er ståkarakter og 9 er laud I og med at 2,5 og 9 er vurdert til laud så er det jo ikkje akkurat så imponerende med ordinær laud. Eg har funne noe om gradene av laud. Det kan hende dei berre praktiserer det i enkelte land.
Inga Bling Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 laud brukes ikke i norge mer. Men fortsatt snakker folk om det som om det var gull.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Det brukes ikke lenger nei... Så da har en med dårlige karakterer lik grad som en med gode?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Kan noen legge ut på skravle for meg?
hit og dit Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Bachelorgraden er den samme med eller uten den tidligere laud. Er ikkje bachelor opphøgd i mente. :-P
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 Så hva er poenget da med å få gode karakterer da?
Blubblubb Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Laud kommer av laudabilis som er latin og betyr rosverdig. Det er bare en tidligere måte å gi karakterer på. Idag heter det A eller B, enkelt og greit. Bachelor heter bachelor uavhengig av karakter... Karakteren betyr sef noe om du skal inn på master, og kan bety noe når du søker jobb hvis bacheloren din gir deg en "yrkesutdannelse"
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Laud var karakterer bedre enn 2,5 i den gamle skalaen.
nov007 sin nappy Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 fikk 1.6 på hovedfaget mitt. laud.. hva er det for noe ? for de andre som ikke er riktig så flink?
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Bleiehue, jeg slår deg og i tillegg føler jeg ikke for å hovere over andre enn akkurat deg. Det gjør meg til et langt bedre menneske.
lilja70 Skrevet 14. desember 2007 #15 Skrevet 14. desember 2007 Cand. laud., cand. haud og cand. hvasørenvarnådetda, stryk er cand. non. Husker ikke grensene for de to latinerne under laud i det gamle tallsystemet. Enkelte høyere studier hadde inntakskrav om laud fra opptaksfagene. Det å skille mellom tiendedeler ble kritisert for det ble for tilfeldig, det viste seg at samme oppgave levert inn hos ulike sensorer kunne variere med hele karakterer. Det gamle laudabilis-systemet ble kritisert fordi det var for store båser, altså det motsatte, og det er vel omtrent der vi er tilbake nå, med eu-tilpassede bokstavkarakterer. Den eneste gangen karakterer kommer til sin rett, er når to ellers ulike kandidater søker på samme stilling. Det skjer vel ... ikke så ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå