Gå til innhold

3 mnd - spiser mest og oftest på natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er snart 3 mnd og veier 6 kg og har spist mme i en måned nu. Men siden ho var født så har hun hatt et enormt matbehov på natta og ikke på dagen. Ho sover mye - fra 20-07 på natta og 2x2,5 time på formiddagen + 0,5 time på ettermiddagen.

Ho spiser ca 10 ganger i døgnet og spiser alt fra 50-110 ml pr gang. Og da flest ganger og mest på natta. Jeg skulle ønske at ho kunne spise litt mere og sjeldnere, men aner ikke om det er mulig å få til med en så liten unge. Vet heller ikke hva jeg skal gjøre. Ho bare nekter å spise mer om gangen. Dytter flasketuten rundt i munnen. Har prøvd å gi henne smokken, og så snart sugingen er på plass så bytter jeg med flaska, men da bare begynner ho å tulle med tutten igjen. Så jeg klarer rett og slett ikke å få i ho mer mat om gangen enn det jeg gjør.

Har tenkt at det muligens blir bedre når jeg får begynt med litt velling og deretter grøt som jeg tenkte å starte med når ho er 4 mnd.

Noen som har vært borti det samme og har noen gode råd? Eller tror dere som meg at jeg bare må "holde ut" med max 2 timers sammenhengende søvn frem til ho er 4 mnd. Og at da vil vellingen og grøtspisingen hjelpe på matmengde på kvelden sånn at nattsoveøktene blir lengre....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt det ganske likt her. Mange små måltider, og flest og størst måltider om natten. Jeg har dessverre ingen gode råd, for vi sliter fortsatt med dette om hun er 6 og en halv måned... Men selv om storspiseren i henne fortsatt "våkner" om natten er det blitt bedre, for magevolumet har økt, så det er blitt færre og større måltider, og dermed litt sjeldnere. (Hun spiser godt ved legging kl 19, våkner en gang før vi legger oss, normalt ca 22, og så har vi 2 matinger i løpet av det som er natt for oss voksne, ca 01.30 og 05.00.)

Vi har holdt på med fast føde siden 4 mnd, men det ble ikke noe ordentlig fart på inntaket før rundt 6 mnd, og på de 2 ukene her har ikke mye forandret seg om natten. Hun drikker nå mye mindre melk om dagen (fordi hun får mye mat) og drikker fortsatt like mye om natten...

Jeg hadde en ide om å forsøke å vekke henne med en flaske om dagen og se om hun ville drukket den i "søvne" sånn som hun gjør om natten. (Jeg har noen ganger bare tatt henne opp og gitt henne flasken mens hun sover hvis jeg har vært oppe på grunn av eldstemann rundt vanlig matetid for mini. Da drikker hun nemlig like mye som om det er hun som våkner og ber om mat.) Jeg fikk ikke testet dette før hun begynte å sove så lite om dagen at jeg ikke hadde samvittighet til å vekke henne om dagen.

Jeg forsøker å putte inn smukken noen ganger for å se om hun roer seg av det i håp om at hun skal få litt større avstand mellom matingene om natten (dvs få i seg mindre mat om natten) sånn at hun spiser mer om dagen i håp om at det kan snu trenden.

Det som er helt sikkert er at jeg ikke hadde klart å ta alt om natten alene. For at jeg skal komme meg igjennom dagen som en opplagt og engasjert mor for barna må jeg ha litt sammenhengende søvn jeg også, og pappaen tar fast minst en mating om natten. (Vi har lagt oss litt tidligere enn vanlig, og sovet litt på skift i helgen for å ta igjen.) Vi er kommet i en så god rutine på det at jeg knapt våkner til den matingen som ikke er mitt "ansvar"i det hele tatt. Pappaen synes heldigvis det er urimelig at jeg skal klare alt og har hele tiden ansett det som åpenbart å ta sin del av "jobben" om natten.

Ikke mange gode tips kanskje, men masse sympati har jeg ihvertfall. Lykke til!

Skrevet

Høres litt slitsomt ut det ja. Men du klarer ikke å holde henne litt våken på formiddagen da? Hvis du aktiviserer henne litt på formiddagen kan det jo hende at hun bli mer sulten også. Kan hende at dette blir litt feil, men ut i fra hvordan min datter på 4,5 mnd er så kanskje det ikke blir så feil allikevel. Jenta mi sover kun 1 time på formiddagen, og tar seg små "dupper" i ny og ned. Som ikke varer lenge i gangen.

Hun spiser hver 3 time, og er i seng kl 20 og sover til halv 07-07. Hender seg at hun våkner litt ut på natta men da gir jeg henne bare smokken og så sovner hun igjen.

Jeg gir 5 flasker i døgnet. Hun spiser alt fra 160-200ml

Har du prøvd å bytte flasker da? evt tutter? Enkelte barn blir lett irritert over at det ikke kommer nok melk. Jeg sverger til mam sine flasker. Men avent sine er også fine. :)

Jeg gir 200ml til kvelds og da sover hun natten over. Jeg har så smått begynt å gi grøt, bare smaksporsjoner, men det hjelper litt på sulten det ja...Blir litt lengre mellom hvert måltid.

Håper du får det til. For det er slitsomt å ikke få sove.

Lykke til! :)

Skrevet

HI her med nytt nick:

Planen er å begynne med 3'er tutter over jul. Bruker avent sine. Men jeg kunne kanskje bare kjøpt dem nu og begynt å teste om det går bra.

Tror jeg har hørt at mam sine tutter passer i avent flaskene. Vet noen om det stemmer? For da kunne jeg prøvd de også. For som du sier så kan det være at ho rett og slett blir "lei" av å spise.

Tror ikke jeg klarer å holde henne våken på formiddagen, ho er såååå sinnsykt trøtt. Men skal prøve det med tuttene, er klar for å prøve det meste. Sist natt var min lengste soveperiode på 1 time og 10 min!! Blir sprø innemellom :-D

Skrevet

Hei igjen:)

Ja mamtuttene funker fint i avent sine flasker ja..:)Så det stemmer. Du kan jo prøve med 3èr tuttene. Ikke alle babyer følger alderstrinnene. Noen vil ha mer melk og andre mindre. :) Så forsøk du...:)

Håper du snart får sove LENGE!! :)

Skrevet

Da har jeg brukt 3'er tutter i noen dager og det ser faktisk ut til å fungere! :-D

Tusen takk for tipset meg&lykkelita

Hun spiser en del mere og nå går det opptil 4 timer mellom måltidene. Ho sleit litt med 3'er tutten den første dagen - tror det kom litt for fort for henne, men nå virker det som om hun begynner å få kontroll igjen.

Men nå har vi et nytt problem. I natt våknet hun bare 2 ganger for mat, men hun våknet 20 ganger på grunn av sutten!!! Og så ille har hun ikke vært før. Så jeg tror kanskje hun sluker mer luft med 3'er tutten og ergo har det litt ubehagelig når hun ligger. Så i natt skal jeg ta henne opp for å rape når hun spiser på natta. Det hadde jeg egentlig sluttet med, men jeg må bare prøve for å se om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...