Gå til innhold

HJELP!! Ang. evt. låsning i nakke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 1 mnd har fått time hos fysioterapeut på mandag fordi han vender hodet så mye til høyre, og nesten ikke til venstre.

Hører så mye snakk om dette med låsning i nakken, men har liksom ikke tenkt at det kn være det, or det har ikke virket som om han har vondt. Han har bare vært snill og grei hele tiden, skriker sjelden, bare sutrer litt innimellom...

Var på besøk hos tanten hans i kveld, og hun fikk kose med ham og bar han litt rundt da han sutret. En gang syns jeg hun bar han så henslengt at jeg sa fra at "nå tror jeg du burde støtte hodet litt mer"...

Da hun satte seg ned igjen, kjente hun akkurat som noe knakk inni nakken hans!! Har trodd jeg kanskje har kjent noe lignende en gang eller to før, men ikke tenkt over det...

Og nå når vi har kommet hjem bare skriker han!! Helt utrøstelig, mat hjelper ikke, ikke kos, ikke vugging eller noen ting...

Har heller aldri hørt han skrike på denne måten før... Helt hysterisk, og kunne nestn se ut som om han hadde fryktelig vondt, men er jo så vanskelig å vite...

Hva tror dere? Kan det være noe med nakken likevel?

Eller har han fått kolikk??

Samboer er selvsagt på jobb i utlandet så her sitter jeg og ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nora går til kiropraktor pga låsing i nakken. hun fikk det under fødsel. hun "knekker" litt i nakken, men ikke noe mer gråting enn før. hun gråter leenge og er helt utrøstelig. men eg ville ringt til hs evt fysioterapeuten og hørt i morgen om det er noe du kan gjøre eller om h*n har tid til å se på henne i morgen.. vis det ikke gir seg da.

Skrevet

Fysioterapeuten har selvsagt ingen ledige timer i dag, må nok bare vente til mandag...

Lillegutt skrek i nesten 2 timer i strekk i går, og det så ut som om han hadde det fryktelig vondt... Aldri sett han slik før...

Vil jo gjerne at han skal ha det bra og ikke ha det vondt.

Nå ligger han på fanget mitt og sover, skriker i søvne hvert 5. minutt, tør ikke flytte på han...

Skrevet

fysio masserer muskler, kiropraktor retter oppslik at leddene står der de skal, anbefaler kiopraktor førs og så massasje slik at musklene slapper av og du får treningstips slik at du slipper flere behandlinger enn nødvendig

Skrevet

Hvis det er låsning så er det ikke mye Fysio kan gjøre for de har ikke kompetanse til å manipulere ledd. Ring en kiropraktor eller manuellterapeut og si at du har en baby med favorittside og at du mistenker sterkt en låsning. Si også at han gråter utrøstelig. Kan godt være at du kan få time i dag, for de bruker bare 5-10 min på å knekke opp låsningen.

Lykke til!!

Skrevet

Kan jeg ta kontakt med kiropraktor selv, eller må vi henvises?

Grunnen til at vi skal til fysio er jo at helsesøster mente han snur hodet bare til den ene siden, og grunnen til det kan jo i utgangspunktet være muskulær, men nå de siste dagene har jeg lagt merke til flere og flere symptomer som kan tyde på at han kan ha en låsning i nakken...

Skrevet

Du trenger ikke henvisning til kiropraktor eller manuellterapeut.

En nakke med mulig låsning skal ikke tøyes, så det er viktig at en låsning blir utelukket før fysio evt begynner å tøye musklene for å rette opp favorittsiden.

Skrevet

Nå har jeg hatt samboer sin tante på besøk. Hun jobbet som helsesøster for 15-20 år siden.

Jeg spurte henne om det var normalt at det "knakk" i nakken på lillegutt når han beveget hodet, så da kom hun på besøk for å se på han. Hun mente det ikke var noe, at det e normalt at det knekker litt avog til, det gjør det jo hos oss også. Men hun så også at han bare snur hodet mot høyre.

Ellers så sa hun at lillegutt er kjempesterk i nakken til å bare være 1 mnd.

Men ble egentlig ikke noe klokere. Skrikingen mente hun kom av magesmerter, at han begynte å reagere på det jeg spiste. Men han skrek i 2 timer i går, og i går spiste jeg ingenting... (Dumhet, ja, men matlysten tok ferie...)

Skrevet

Vår gutt har kiss ( låsning i nakke, favorittside, banankropp osv ) og vi ble også bare avfeid med kolikk da han skrek som værst de 6 først ukene. Det viste seg at det var en smertefull låsning i nakken og ikke mageproblemer. Dette er et tema det er litt hjelp å få fra leger/helsesøstre da kiss-kidd ikke er en medisinsk godkjent diagnose i Norge ( men i mange andre land. )

Jeg sier ikke at ditt barn har kiss selv om han har favorittside, men ikke ta kolikk"diagnosen" for god fisk.

Ta kontakt med manuellterapeut eller kiropraktor og få de til å se på han. Er det ingen låsning så kan du i hvertfall få oppfølging og hjelp med tanke på favorittsiden. Ofte er jo grunnen til favorittside en låsning i øver nakkevirvel som da gjør at barnet har problemer med å snu hodet begge veier.

Følg mammahjertet ditt for det er du som kjenner barnet ditt best :-)

Skrevet

Uff, er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre...

Føler det blir litt feil å ta kontakt med manuellterapeut/kiropraktor bare på grunn av en vag mistanke, men samtidig så er det jo greit å enten få bekreftet eller avkreftet at det er noe... Er vel bare jeg som er redd for å "dumme" meg ut. At jeg lager mye styr for ingenting...

Lillegutt har jo ikke skreket no før nå de siste dagene heller, han burde vel ha skreket mer hvis han hadde det vondt?

Har sett litt på de internettsidene hvor det står om kiss, og sett litt på listen over symptomer. Ser at flere av symptomene stemmer:

- han har yndlingsside

- han har ensidig sovestilling

- det kan se ut som om han ligger som en banan, men ikke alltid

- han har søvnforstyrrelser, skriker i søvne

- han reagerer negativt når vi tar på han lue / trer genser over hodet

- sikler og gulper veldig mye

Men er jo også lett for å finne alle problemene når en tror en har funnet løsningen, hvis du skjønner hva jeg mener...

Skrevet

ring en kiropraktor eller manuellterapeut idag så får du kansje en time på mandag. er bedre å få det sjekket enn og la det gå over lang tid.. VIS!!! det skulle vise seg at han har kiss så er det best å få startet behandlig snarest mulig. behandligen er ikke vond, litt ubehaglig..

Skrevet

sønnen min var akkurat slik som din er nå. vi fikk time hos kiropraktor og der fikk vi erklært at han hadde kiss. tror det lønner seg for deg å ta kontakt nå. bare å si at du har lest om det på nett og at han har så og si nesten alle symptomene. det gjorde jeg. kom inn dagen etter.

ikke vær redd for å være hysterisk.. tenk om han har en låsning i nakken, da er det jo bedre å få han til en fagperson så fort som mulig. og hvis det han ikke har det, så har du jo svar. da slipper du å sitte der bekymeret;)

Skrevet

Ring uansett, det er som sagt bedre å være på den sikre siden. Neste barn jeg får skal rett fra klinikken og på sjekk hos manuellterapeut for jeg orker ikke dette en gang til. Vi har holdt på i 7 mnd nå....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...