Kvitrebekk Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Var til samtale på fødepoliklinikken i Fredrikstad i dag. Gruet meg veldig til samtalen og visste ikke hva jeg kunne forvente meg. Visste heller ikke hvilket utfall jeg ønsket. Møtte en veldig hyggelig lege. Fikk beskjed om at jeg kunne få velge selv, men at de selvfølgelig anbefalte vaginal fødsel. Så nå er jeg veldig i tvil hva jeg skal gjøre. De satt opp dato for keisersnitt 22.1.08 og sa at dersom jeg ombestemte meg så kunne vi bare avlyse. Grunnen til at jeg har fått innvilget ks er fødselsangst og har vært til to samtaler med Morgenrøden på sykehuset vedrørende dette. Men må si at jeg nesten er tilsvarende redd for ks. Synes det også virker fryktelig skummelt! Så sitter egentlig å føler meg som ei pinglejente som er redd for både det ene og det andre. Føler også litt på å eventuelt velge ks når det ikke er medisinsk grunnlag for det. Bare fordi jeg er redd liksom... Så nå har jeg litt å tenke på fremover.. Hva hadde dere valgt?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 hei;) vanskelige greier det der:) jeg hadde fødsels angst sist, gikk til en del samtaler, men snakket ikke om å ta ks.. fødselen gikk mye bedre en det jeg hadde trodd. Fikk det de hadde av bedøvelse. men var uheldig å fikk en reptur å måtte sy mye etter på, men har vært heldig og har hatt få plager etterpå. må er jeg gravid og legen og jordmor vil at jeg skal ta ks pga det som skjedde sist. gruer meg og gleder meg til ks neste uke!!! har ikke hatt angst for fødselen denne gangen men for skadene jeg kan få..du får tenke litt på det, har du veldig angst for fødselen tror jeg at jeg hadde takket ja til ks...lykke til
H03R Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Hei. Tenkte jeg ville svare på dette innlegget, da jeg har opplevd begge deler og nå venter barn nr 3. Jeg hadde en normal fødsel med førstemann og han kom 1 mnd før termin. Var selfølgelig engstelig for hva som ventet meg siden det var første gangen, men også spent på hva jeg og kroppen min var i stand til å gjøre. Nå må jeg poengtere at jeg aldri har hatt angst, så det vet jeg ikke hvordan er. Brukte lystgass som eneste bedøvelse og det var topp. Hadde en søster som jeg pratet en del med før fødselen som hadde 1 barn fra før og hun sa noe som roet engstelsen min i forhold til fødselen. " Tenk på det at dette har kvinner gjordt i tusenvis av år, din mor, mormor, farmor, venninder og naboer. Vi er skapt til å kunne greie det og i dag har vi et helsevesen som er godt forbredt på forskjellige fødsler og forløp." Dette tenkte jeg mye på, tenk om vi skulle ha født for 50 år siden eller 100 for den del, vi er mye bedre stilt enn våre formødre. Fødsel var selvfølgelig vond, men og en fantastisk opplevelse, og det rare er at det virker ganske fjernt å sette seg inn igjen i den opplevelsen det var. Min andre fødsel var dramatisk og ente med keisersnitt da jeg fikk konstantert heelp- syndrom som er en veldig alvorlig svangerskaps forgiftning som er farlig for både mor og barn. No skal jeg ikke utdype min opplevelse av keisersnittet, da dette var et uvanlig utgangs punkt. Men arret er en daglig påminnelse om den dagen og det er ikke så pent heller. Nå venter jeg mitt tredje barn, og en ting er jeg sikker på. Jeg vil mye før ha en normal fødsel enn et keisersnitt. Når fødselen er over er smerten det også, et keisersnitt er vondt i flere uker og arret blir der for bestandig. Mvh mamma, 79 mod.
>^..^< Skrevet 23. desember 2007 #4 Skrevet 23. desember 2007 Hei! Må si meg enig med mamma 79. Jeg har hatt 2 vaginale fødsler og 1 ks. jeg venter mitt fjerde barn og må ha nytt ks. GRUER MEG!!! Et ks er fryktelig vondt etterpå. Arret er fremdeles følelsesløst etter 2 år og jeg husker ingen detaljer fra ks. Husker ikke klokkeslett, vekt/ lengde på jenta mi. Var i morfin rus noen døgn, fikk så mye luft i magen etter operasjonen at jeg trodde jeg skulle dø! Nei, gi meg heller en vanlig fødsel der jeg aktivt kan bli med på hele greia og ha minimalt med smerter etterpå. Det går nesten ikke an å røre seg etter et ks....nei, det der anbefaler jeg ikke til noen. Jeg skal ha nytt ks i mai, håper det er bedre denne gangen enn sist. Ps...forstår du er redd for å føde, men tenk deg godt om. Du vet ikke hva du går til uansett har jeg skjønt og da er det viktig å velge riktig.Vi kvinner er skapt til å føde og som regel går det helt fint. Lykke til uansett:)
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2007 #5 Skrevet 25. desember 2007 hei.. i dag er der en uke siden jeg tok ks. det har gått som en drøm!!!! tok stingene i går, arret ser helt fint ut.. jeg har kanskje vært uvanlig heldig men har ikke hatt smerte i snittet etter på jeg kan annbefale ks på det varmeste..gikk kjempe fint var hjemme etter tre dager, og er i kjempe form...hadde reptur grad 3b sist og ville derfor ha ks.. det angrer jeg ikke på.. kjenner meg ikke igjen i historier om mye smerte etterpå. Det hadde jeg sist!!!!
AquaLuna Skrevet 26. desember 2007 #6 Skrevet 26. desember 2007 Hei Tuxie! Det som er bra, er jo at du har litt tid til å tenke deg om og snakke med folk som har opplevd begge deler. Det er allikevel viktig å holde i bakhodet at ingen fødsler er like! Jeg vet ikke om legen du snakket med nevnte epidural? Jeg har født 2 ganger. 1 gang med epidural og 1 gang uten. De to opplevelvelsene kan ikke sammenlignes. Selv om jeg fikk epidural, så kjente jeg jo riene, selv om jeg ikke kjente dem som "smerter" før like før det hele var over og jenta mi var på full fart på vei ut. Du kan kanskje sammenligne det med å klype deg selv i skinnet som er mellom tommel og pekefinger. Du kjenner jo at du klyper der, men det er jo ikke vondt. Og man må jo også kjenne riene for å hjelpe babyen ut. Nå skal det også sies at jeg ikke hadde fødselsangst. (Selv om jeg var "redd" på samme måte som alle andre er.). Det er veldig vanskelig å gi deg noe "råd", for det jo du som kjenner på denne fødselsangsten, men hvis jeg var deg, ville jeg også ha overveid å få epidural. For det finnes absolutt ingen måte å få en baby ut på som er totalt uten plager. Da jeg fikk epidural fikk jeg høre at den bare tar "toppene av riene", men den tok nok mer hvis jeg skal sammenligne med andre gang da jeg kom for sent frem til sykehus til at jeg kunne få det. Det var noe HELT annet!! Så du har mange muligheter. Keisersnitt, epidural, og en hel del andre ting også, men ikke alle ting er like bra, kanskje. Selv om de sier at alle ting man får av smertestillene også er trygt for barnet, så må en huske på at alt man får selv, går over i barnet, og jeg fikk så mye smertestillende 2. gang at babyen var mistenkelig trøtt og slapp de første dagene. (Det var av andre ting enn epidural). Så du har mye å tenke på. Men hvis jeg skulle velge for meg selv, så ville jeg nok ha valgt en vanlig fødsel med epidural igjen. Min datter har valgt annerledes av samme grunn som deg. Hun har også fødselsangst, så heldigvis for at man stort sett kan velge selv! For henne, blir keisersnitt det riktige fordi hun har funnet en måte å løse dette på som gjør at hun ikke får hele svangerskapet sitt ødelagt av angst. At ks. ikke er en lettvinn vei ut, vet hun, men fordelen er at hun har funnet en måte å ikke ødelegge svangerskapet sitt på. Lykke til med valget ditt - og ta med epidural i vurderingene dine! Fortsatt God Jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå