Gå til innhold

Den ene 26% større enn den andre!!!

Annika og Marikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine søte små har vært ganske forskjellige hele tiden, men nå er det blitt ganske mye. For to uker siden kom jeg på kontroll og da var det blitt 26%. Jeg ble lagt inn to dager på sykehus og fikk lungemodningssprøyter, for sikkerhets skyld, i tilfelle de plutselig kommer av seg selv eller hentes. De tok seg utrolig god tid til å forklare og sånn, men de vet ikke hva som er grunnen. Opp til 20% forskjell er visst OK, da er det som regel genetisk forskjell, men utover det kan det være at den lille har mindre livmor, eller det kan også være noe galt med den (hvilket jeg selvfølgelig ikke håper!!) Nå går jeg på sykehuset hver uke til ultralyd av navlesnor for å sjekke gjennomstrømningen, og til måling av barna hver 14. dag. I morra er det tid for måling igjen. Er veldig spent. Legen sa nå er det den lille som bestemmer hvor lenge de kan bli der inne. Så lenge hun vokser fint, selv om hun er mye mindre, er det greit, men hvis hun sakker akterut, må de hentes. Det er visst fort gjort å få sv.forgiftning også hvis den ene ikke får nok næring. Men til lørdag er jeg 30 uker, så bare et par tre uker til så kommer jeg ikke til å ha så panikk for at de skal komme lenger. Er bare glad for hver dag og uke som går nå. Er ABSOLUTT ikke klar for å slippe de ut i verden enda. Noen flere som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, og gratulerer med tvillinger.

Jeg har ingen egen erfaring med dette, og det høres ut som om du får god oppfølging og tilbakemelding fra legene. Jeg tenkte med en gang på gjennomstrømning når jeg leste dette, har sett at det kan være problematisk, men som nevnt, her blir du tydeligvis fulgt tett opp.

Vil bare be deg puste ut, forsøke å slappe av med tanken på at dette går bra, og så vil jeg ønske deg lykke til både nå og til når de to små kommer ut.

:D

Skrevet

Oi - stor forskjell, ja. Er det en-eggede?

Lykke til!!!

Skrevet

Ja, er de eneggede? Lurer jeg også på.

Mine er toeggede, 20 prosent forskjell sa de da de var inni magen. Men forskjellen var større enn som så... Tv1 var 2049 gram og Tv2 3100-og noe!!! De kom i uke 36+5...

Men alt var fint med hun lille altså, hun var på nyfødtavd et par dager og fikk sondemating, men ellers alt vel. Hun er nå normalt stor - om enn så liten som det går an å være og fremdeles være normal! :)

De er nesten 4 mnd nå og ennå er det 1200 gram i forskjell! Ganske pussig når de ligger nakne ved siden av hverandre...

Lykke til!!!

Skrevet

Heisann,

Hvordan gikk det idag??

Jeg sjekket kun urin og bt idag, og alt var fint. Men, er spent på hvordan jentene har vokst siden sist for din del.

Skrevet

Et kanskje dumt spm: Hvordan veier man forresten forstrene inni magen..?

Skrevet

Det gikk bra, fremdeles like mye "for liten" men hun vokser fremdeles og proporsjonene er bra, og det betyr også mye, f.eks hode og mage forholdet. Så bra at alt var bra med deg også. Deilig å gå jula i møte med vissheten om at de sannsynligvis blir derinne en god stund til. Nå er vi godt i gang med små ombyggings og omorganiseringsprosjekter her hjemme sånn at snart alt skal være klart. Klarer liksom ikke helt å bli mentalt klar før jeg vet at ting er litt på plass. Har fått vogna nå, er fornøyd, mangler bare en carena bærebag. Hadde en fra før, og vil gjerne ha en lik til, tenkte å prøve å få kjøpt en brukt på finn. På Rene har de den ikke lenger, de er jo solgt til Barnas Hus og etter det har de helt andre merker og produkter. Gøy å styre litt med ting og tang nå. Har jo studert i høst, og ikke klart å konse om noe før eksamener og oppgaver er ferdige, så nå er hue litt mere fritt!!

Og hos dere? Begynt med noen forberedelser dere?

Skrevet

Jo man tar en sånn liten vekt, den stappes inn nedentil, og så blir de veid den ene etter den andre, så drar man i en tråd og vekta kommer ut igjen!!! Neida spøk tilside, de måler jo hode, mage og lårben. Så kommer de fram til noen verdier. Så har de en ideal, eller gjennomsnittsverdi. Og hvis målene på din baby er f.eks fem prosent under gjennomsnittsverdiene sier de at den babyen veier så og så mye!! Så det blir jo ca tall, de kan være veldig feile, men de gir en pekepinnn på hvordan de vokser og utvikler seg. Og hvis feks størrelsen på hode er stort i forhold til magemålet, sammenlignet med hva det skal være i den aktuelle sv. uke, kan det være en indikator på at den ene tvillingen får for lite mat. Tror det er ca sånn det funker.

Skrevet

De er sannsynligvis toeggede, har iallefall hver sin morkake, så det er ikke snakk om noe ttts-syndrom, heldigvis. Litt godt å høre at dine også var så forskjellige, uten at det var noe galt. Var det rett og slett bare genetisk forskjell?? Syns det er litt ekkelt og tenke på at den ene er så liten, men men... De siste gangene har de sagt at det ser bra ut ellers og at begge vokser noenlunne greit, så da prøver jeg å slappe av, og ta en uke av gangen. Takk for svar.

Skrevet

Herlighet, du har nå iallefall nok å henge fingrene i :) Jeg er rett og slett lat for tiden, så jeg har ikke gjort noenting. Ikke bakt eller begynt rengjøringen...men har klart å karre meg til byen og handlet julegave. Jeg svimler noe helt utrolig, så jeg må stadig vekk ha sittepause, og det er littegranne småpinlig synes jeg :) Så nå prøver jeg å bare holde meg hjemme...

Vi skal bygge om vaskerommet nede slik at jeg kan bruke det til stellerom også, men vi kommer liksom ikke igang. Tror ikke jeg kommer til å være klar denne gangen, jeg utsetter alt mulig. Vi har bestilt Teutonia vognen 2008 modellen, men det er ikke sikkert de får den før jeg føder, så da har vi måtte reservere 2007 modellen også..hehe. Så - her er ingenting i hus egentlig, men så har vi jo endel fra før.

Synes jeg har kjent veldig lite spark i dag, merkelig hvordan jeg med en gang blir litt bekymret over slike stille dager...Håper det blir som det pleier, imorgen turner de som bare det igjen :)

Er signaturen din navnene på jentene?? Vi er snart i mål med navn, men synes det har vært veldig vanskelig denne gangen jeg...

Vi sees vel kanskje på fredag, da skal jeg være der kl 1300. Når har du time?

Skrevet

Så ekkelt med den svimlingen! Jeg hadde det også en liten periode, og kan kjenne det av og til enda, akkurat som om det flytter seg litt, foran øynene liksom. Men det er jo ikke pinlig å ta pauser!! Hallo, du er langt på vei med tvillinger. Jeg tar meg pauser med verdens beste samvittighet. Denne gangen er det mye lettere å tillate seg å være ordentlig gravid. Ruger på to, og belastningen er MYE større. Steinsvåg forklarer alltid at når vi er i uke 32 er det som om vi skulle vært i 40 med en! Jeg er i uke 31 nå så jeg har lov å føle meg høygravid, det utnytter jeg. Hehe. Men føler meg generellt bedre nå enn de siste to tre ukene. Har ikke så mye mageproblemer lenger. Bare skrekkelig halsbrann, men det finnes jo gaviscon. Ikke stress med forberedelser. Det kommer en dag, da føler du trang til å begynne. Vi har som sagt også først kommet i gang den siste uka, og nå har vi plutselig fått gjort masse.

Ja jentene skal hete Annika og Marikken!! Brukte lang tid denne gangen. Og dere? Sier dere det eller er det hemmelig?

Husker ikke helt når jeg har time, skal skrive i morra, orker ikke reise meg av stolen. Hahaha!!

Skrevet

Hei du.

Mine tvillinger ble også målt med store vekstavvik. Den ene ca9% og den andre ca 20%.

De var 2500g og 2800g når de kom. Den som var størst var estimert til minst og den minste var estimert til størst, gjennom hele svangerskapet. Dette sier noe om hvor unøyaktige disse målene er, jeg fikk beskjed om 10% feilmargin.

Tenkte jeg måtte skrive dette for å berolige deg. Det behøver ikke være så stor forskjell på de, bra du har fått lungemodningsprøyte.

Håper alt går bra med dere, lykke til og god jul :-)

Skrevet

Godt å høre, når man er hos legen er det liksom bare oss det dreier seg om, man har ingenting å sammenligne med og ingen andre å snakke med. Legen tok det ganske alvorlig og forberedte oss på at med så stort vekstavvik er sjansen for sv forgiftning stor, og også at de må ta de før. Er litt roligere nå. Legen sa sistgang også at det var hans jobb å se svart på det, se alle ev. farer osv. Er jo glad for det, vil ikke at de skal få det til å se bedre ut enn det er. Vil være forberedt så ikke man må si i ettertid: Hadde vi bare visst det! Ser jo foreløpig ut som det går bra, nå er jeg 30+3 så føler meg tryggere nå. I hvilken sv uke fikk du dine?

Skrevet

Uff, ja nå må jeg innrømme at den virkelig irriterer meg denne svimlingen. Var med ei venninne på kjøretur idag, og til og med da ble jeg svimmel og kjente jeg var på vei til å svime av!!! Er det mulig, jeg satt jo bare der... Tor de har byttet stilling igjen, så idag har det nok vært endel verre enn det pleier. Får jo ikke gjort en ting her jeg...og så blir jeg litt bekymret for å holde meg altfor mye i ro. Ikke bare vekta, men blodpropp også - jeg må jo bevege meg litt, har jo 3 mnd'er igjen..

Men - nok klaging :) Jeg har tatt imot råd om å spise Love Hearts mot halsbrannen og tro det eller ei, men det virker jammen meg!! Aner ikke hvorfor, og ikke bryr jeg meg heller...hehe. Du bør iallefall prøve det.

Tenk du er i uke 31 - så deilig! Fikk beskjed av legen forrige gang at om jeg klarte å komme meg til uke 34 så var vi vel i havn - uansett så er jo alt over uke 30 veldig bra da. Så nå kan du egentlig bare slappe av - du har vært kjempeflink :)

Mitt blodtrykk var da fint på den ene armen, og urinprøven er helt perfekt - så jeg ligger godt an foreløpig. Er nå i min 28. uke - så det går rette vei her også.

Jeg ser jo om du sitter der på fredag, krysser fingrene for gode målinger iallefall :)

Når det gjelder navn har vi faktisk ikke bestemt oss enda!!! Har noen favoritter, så tror jeg nesten vi bare må vente til vi ser dem...jeg er blant dem som mener at et barn passer det navnet du gir dem uansett, de vokser seg jo "inn" i det, men når vi nå ikke klarer å finne kun 2 navn så får vi bare vente og se.

Skrevet

Jeg ble satt igang fullgåtte 38uker, pga mine store svangerskapsplager. Altså ikke pga vekstavviket.

Jeg forsto det sånn at de ble veldig beroliget så lenge flowen gjennom navelsnora var fin.

Jeg innbiller meg at de er flinke å følge opp oss tvillingsvangre og ikke tar noen sjanser.

Skrevet

Litt tregt svar herfra...

De vet ikke helt hvorfor forskjellen var så stor. Det kan jo hende det var genetisk, men 2049 er jo veldig lite til å være nesten uke 37, tvilling eller ei. Og søsteren var jo normalt stor til og med for enlinger. Sannsynligvis har morkaka til tv2 (som var størst) fungert litt bedre, slik at hun har tatt til seg mer næring. Da tv1 spratt ut (det føltes sånn... hun var så liten) kasta hun seg rett på puppen, så jeg innbiller meg at hun var sulten.

De siste ukene har hun begynt å spise som en HEST, og hun hadde lagt på seg mest på 4 mnd kontrollen, så dette blir spennende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...