Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Barnefaren har sterk ADHD, hørte et sted at om pappaen har ADHD er 70% for at barnet får det også. Sønnen min er 5m er det noen tegn man kan se etter?
Troillpia Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Kjære deg... Ikke stress! Om sønnen din er bare 5 måneder, skal du KOSE deg med gutten, ikke stresse med å finne ut om han har ADHD eller ikke... Det vil du tidsnok oppdage om så er tilfelle! Det har blitt vel mye fokus på ADHD den siste tida, mange har også blitt feildiagnostisert og dessverre virker det også som om noen foreldre rett og slett VIL at barnet deres skal ha denne diagnosen... Utover dette som jeg nå har sagt, kan du gå inn på denne sida og lese om ADHD: http://www.adhdnorge.no/ Dette står også på Lommelegens sider: Spedbarn og småbarn (0-6år) Når en snakker med foreldre til barn med ADHD, får en ofte beskrevet at bekymringene startet i spedbarnsalder. Barnet hadde kanskje kolikk, var vanskelig å få til å sove eller de strevde med mating. Hos noen var der bekymring for utvikling av språk eller motorikk. Av og til har kroppslig uro startet allerede i første leveår, av og til beskriver en uro i svangerskapet som gjerne skilte seg tydelig fra det hun erfarte i sine øvrige svangerskap. Ettersom barna blir litt større kan en gjerne høre at denne bekymringen har økt eller forandret seg. Mens andre barn ble interessert i å leke med sine små venner, ble dette barnet kanskje sint og slo, det fant sine egne veier, lekte alene, ødela leken for de andre eller utviklet en svært tydelig uro. Mange av disse småbarna har eller har hatt svære og hyppige raserianfall som kan ha vart i timevis. I barnehagen er gjerne bekymringen for den sosiale utviklingen og manglende lek med de andre barna i sentrum sammen med uroen. Noen, særlig blant jentene viser ikke særlig kroppslig uro, mens de kanskje snakker "ustoppelig". I småbarnsalder og tidlig førskolealder kan det være vanskelig å vite hva en står overfor når barn har disse vanskene. Barn utvikler seg mye i denne alderen, noen roer seg og tar igjen den forsinkete utviklingen, særlig hvis de blir møtt på en god måte i hverdagen. Hos andre kan symptomene øke og heller bli tydeligere ettersom de blir større og krav til mestring og orden øker. Lykke til... :-)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #3 Skrevet 17. desember 2007 Skummelt, dette var som om du har skrevet av livshistorien til eldstefrøkna på snart 4 år her. Bare man kan legge til konstante infeksjoner, melkeallergi en ekstrem aggressivitet. sukk.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 Wooops! - Og det dere begge skriver stemmer med min jente som akkurat ble 4... Hun har også hatt konstante infeksjoner, har melkeallergi og er aggressiv i tillegg til det hun over skrev... Må bare spørre deg som har en snart 4åring om hun er under utredning eller har fått diagnostisert ADHD? Vi har tenkt å begynne utredning av vår jente nå. Har vært i kontakt med fastlege for å få henvisning til bup, men fikk høre at det måtte gå via ppt, så skal kontakte dem nå. Har allerede gått hos barnepsykiater på bup i to år pga spisevegring, men avsluttet i vår, da vi fikk en annen "behandler"... Skulle selvsagt aldri ha avsluttet, men når man er sliten tenker man ikke så klart... Barnepsykiateren vår sa forøvrig at mye tidlig smerteerfaring kan gi uro og symptomer som minner om adhd. Hun mente at vår jente ikke har det, men hun har sett henne lite, mest hørt om henne via oss, så jeg ville ikke slå meg til ro med det. Hjelp må vi i hvert fall ha for å mestre raserianfallene hennes, uansett om det blir diagnose eller ikke. Hadde vært interessant å høre mer om din jente og evt. utredning!
Troillpia Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Merkelig at fastlegen henviste dere til PPT, for det er ikke slik det vanligvis funker. Fastlegen tar som oftest kontakt med BUP, det er også de som utreder for ADHD, ikke PPT... Dere kan også ta direkte kontakt med BUP. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Ikke under utredning på henne nei. Men har vært i kontakt med ppt på gamle stedet vi bodde, men ikke her vi har flyttet nå. Den gang var det ting bhg hadde obervert, som jeg og hadde sett hjemme, som fikk meg til å snakke med helsesøster , og fikk henne til å skrive en henvisning. Ja vi har mistenkt ADHD, også Asbergers, men har prøvd endel andre tiltak med god hjelp i en kort periode. Men ADHD, tror jeg faktisk ikke at det er nå lenger. HAr mine mistanker om at det kan være mandlene , som er mye av årsaken, og merker hun er værre når hun har sovet dårlig. Dårlig søvn på barn, gir hyperaktivitet og aggressivitet, -helt motsatt av oss voksne. Hun har store mandler, og de hovner opp med jevne mellomrom, hun snorker da som en mann , og har korte pustestopp. Nå er det værre enn noen gang, og jeg er rett og slett redd for å snu ryggen til ungene, i frykt på hva hun kan finne på mot lillebror. Lykke til med jenta di anonym Woops. Hilsen anonym med melkeallergi jenta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå