Gå til innhold

Den hel........kålerabistappa...grrrr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lage den nå i mange år men jeg får det bare ikke til, har prøvd alle oppskrifter som finns, men det smaker papp... Kan noen være så snill og skrive en veldig detaljert oppskrift til meg :))?

Fortsetter under...

Skrevet

en pakke toro, tilsett vann.. fnis..

Skrevet

hehehe...den smaker ihvertfall papp :))

Skrevet

haha.. jeg synes den er god jeg. *flau*

Skrevet

Kok kålerabi (noen koker en gulrot sammen med den, det er godt), mos den når den er ferdig. Tilsett litt kraft fra pinnekjøttet, litt fløte, salt og pepper. Når jeg sier "litt", mener jeg ca 1 dl ;-) Ikke 1 dl salt og pepper, men det skjønte du sikkert;-D

Skrevet

Har desverre ikke veldig detaljert oppskrift, men skriver likevel.

Koker kålrabien med noen poteter og gullerøtter. Lager tykk tykk hvit saus med nok salt, pepper og muskatt.

Heller av alt kokevannet og moser kårabien har i hvitsausen og blader den godt.

Nam Nam.

For meg er dette verdens beste kålrabistappe slik jeg lærte av min mor:o)

Annonse

Skrevet

Skjær kålrabien i biter, ha i vannet når det koker med litt salt. Kok de myke (da er det lettere å stappe) Ikke bruk stavmix, bruk "stappejern" da blir konsistensen bedre.

I en annen gryte tar du litt av krafta (ca 4 auser?) , trekk gryta av platen og ha i meljevning som er godt ristet og uten klumper. Visp mens du heller i litt og litt. Sett gryta på plata og rør til det koker. Tilsett da ca 1 dl kremfløte. Det skal bli en tykk, hvit saus. La det koke til melsmaken er borte, tilsett litt nykvernet pepper og litt muskattnøtt som du river på rivjern. Ikke for mye, det blir ikke godt!

Så blander du litt av sausen i stappa. Du får da en mild og god (og kaloririk!) kålrabistappe. Rresten av sausen sper jeg ut med mer kraft fra pinnekjøttet til den har passe konsistens og serverer som saus til pinnekjøttet. Det er veldig godt og gjør pinnekjøttet mindre salt.

'Gudd løkk!

Skrevet

Proff kålrot stappe.... 1 stor kålrot, 200 gram melange, og smak til med salt. ca... 2 ts.

Har alltid fått skryt av den. Smøret gir en fyldig smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...