Gjest Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Pga etter at han hadde forhørt seg med en del kollegaer viste han til nyere forskning om at det ikke er så heldig med barn og Melatonin. Jeg har bare hørt positivt om Melatonin, men samtidig er jeg glad legen vår er såpass grundig, det er sikkert en årsak til at han ikke vil gi oss dette, men lovet meg en sammtaletime etter jul for å komme fram til hva og hvordan vi skal gjøre dette med søvnproblemene hans.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 jeg fikk samme svaret... men det var pga vi er i en prøve periode og da var legen redd for at det skulle virke inn på medisinene og virkningen vi "ser" etter... sa ikke noe om det ikke var heldig for barn...
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 Legen satte strek under at *nyere forskning viser til*, så stoler på han der og er forøvrig enig, ønsker ikke å dytte inn unødvendige ting i kroppen til gutten min, men sammtidig så fortvilet pga søvnen
Hartosønner Skrevet 17. desember 2007 #4 Skrevet 17. desember 2007 Jeg bestilte melatonin online. Jeg gikk på lillepille.com og en annen gang søkte jeg opp på google om melatonin order online. Husk det er du som er sejfen ikke legen.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #5 Skrevet 17. desember 2007 Har snakket litt rundt om dette med melatonin. Det er vel så mye som 60 % av barna (hvis jeg ikke husker feil) som blir funksjonelle UTEN melatonin bare ved å endre atferd hos foreldre og miljø forøvrig, lære seg andre håndteringsmetoder etc. Det er likevel en del barn som trenger melatonin for å klare å konsentrere seg i tillegg til slik miljøendring og oppfølging. Det er vel ikke anbefalt å kun gi melatonin uten annet opplegg rundt. Nyere forskning har fokus på dette med miljø. Men vær nå kritisk til nyere forskning, da den ofte blir motbevist kort tid etterpå. Det er også en tendens til at man trekker konklusjoner ut av sammenhenger i media og dermed blir det helt feil.
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Melatonin gis ikke for å endre attferd, men søvnvansker!??? Så er ikke helt med deg på hva foreldrene har med å endre attferd overfor barna når det gjelder nattevåken og innsovningsvansker. Hva er det du egentlig mener?
Joikaboll@ Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Kan virke som om anonym over her blander litt og tenker på Ritalin og ikke melatonin. Minsten her sover 1-2 timer i døgnet uten melatonin og rundt 4-5 timer med, så her er valget enkelt.
Gjest Skrevet 29. desember 2007 #8 Skrevet 29. desember 2007 Jeg har klart å fått innkjørt fine rutiner før jul, han sovnet på 5-10 min. Det vil si vi har jobbet med dette i mange uker. Så kom han hjem etter jul etter besøk hos far og sovnet 24-01.00 de neste dagene. Føler all jobb til ingen nytte og når man først oppnår et mål, så skal det ingenting for å rive det det.
Joikaboll@ Skrevet 29. desember 2007 #9 Skrevet 29. desember 2007 Samme vi sliter med her, vi bruker en uke på å få innarbeidet gode rutiner. En helg hos pappa og alt raser sammen. Så ca annenhver uke fungerer det greit her i huset
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Jeg får Melatonin på resept og mener det err noe MØKK..det funker ikke i det hele tatt!!!!! Gidder ikke ta dem engang,,
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #11 Skrevet 31. desember 2007 Må si dette svaret gav gode argumenter tilbake da???
Maia mor til 4 Skrevet 1. januar 2008 #12 Skrevet 1. januar 2008 Melatonin virker ikke her. Tips fra bup : *siste time før legging ingen tv, spill etc......les f eks bok * lær barnet pusteteknikk for å få kroppen til å slappe av
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #13 Skrevet 2. januar 2008 Problemet her er ikke bare å sovne, men å sove om natten. Han er oppe midt på natten flere ganger og er uopplagt dagen derpå. Vi har prøvd vallergan uten heldig virkning så la de vekk. At faste rutiner er viktig er helt klart, men når nattevåking blir en fast rutine for gutten vet jeg ikke mitt arme råd snart=(
Maia mor til 4 Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 Da hadde dessverre ikke melatonin funket uansett tror jeg. Så vidt meg bekjent er det kun et innsovnings preparat. Sier ifra om jeg finner noen bra tips
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 Takker å bukker. Vet at melatonin er innsovning og justering i døgnrytmen tab. Men til tider her, da etter besøk hos far er det slitsomt å pluttselig få en gutt som ikke sovner før tolv -et tiden på natten=(
SOL*SOL Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Bra at legen sa nei til å gi ut melatonin. Jeg kjente to personer som faktisk har dødd etter å ha tatt dette. Nei, det var ikke en overdose. Skremmende. Jeg selv har tatt dette, og reagerte sterkt ...døsig, svimmel, kvalm og disorientert. Ikke gi dette til barna deres. Huffameg. Det må da vœre noe annet som kan gjøres enn å dope ned barna med sovetabeletter (eller sovehjelp som noen kaller det). Lykke til, jeg vet det er slitsomt når barna har søvnproblemer.
caramba78 Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Hehe, her var det endel svada. Melatonin er et søvnhormon. Tablettene skal tilføre mer av det hormonet, sånn at du får sove, en bedre søvnkvalitet gjennom natten. Melatonin har ingenting med innsovingen å gjøre, Absolutt ingenting! Blir solgt som kostilskudd i statene, ivertfall ble det. Mener om jeg husker rett, så var det solgt i Sverige over disk som kosttilskudd en stund før det ble registrert som legemiddel. Grunnen for at det er vanskelig og få ut melatonin på apotek, er for at det er forsket alt for lite om det. Er ingen vitenskapelige fakta som sier at melatonin virker. Lilu`s ohana; Kan du vise til toksiske prøver der du henviser til dødsfall i firbindelse med melatonin?? Nei, trudde ikke det heller.. Som nevnt, melatonin er ikke et dopmiddel. Det du driver med er ren propaganda. Kanskje du reagerte mot enkelte av tillegsstoffene i tabletten som gjorde deg svimmel etc..? Melatonin i seg selv gir ikke deg sånn virkning overhode. Det har du naturlig ifra før i hode ditt(melat). Joikaboll@_VoKsEr_T.020608 Som du sier at ungen din sover "lengre" enn normaolen hans uten melatonin. Bekrefter bare det jeg påviser lenger opp. Bra at det virker på han da:) Er mye feile kunnskaper om evne, så råder alle til å enten prate med din fastlege eller gjøre en research selv ved å google melatonin. Finnes faktisk de som har nytte ved bruk av melatonin og andre som har lyst til å prøve, men da kommer naboen, venninna, tilfeldig fremmed tec med sine "liksom" kunnskaper som er mye av her inne og setter "griller" i hodet på vedkommende. Ble tilbudd melatonin selv for å bruke ved behandling av ritalin, men da jeg begynte med ritalin, ble alle mine søvnproblemer borte. Og det har jeg hatt siden jeg var liten gutt. Har tidligere hatt diagnosen kronisk søvnproblem med innsovingvansker. Og har spist flunipam siden 1998 til det ble et A-preparat, og begynte da med Apodorm til ifjor. Nå spiser jeg inngen meds for å få sove:) Alle andre som har et problem eller har unger som sliter, -Lykke til videre:)
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #18 Skrevet 8. februar 2008 Takk, i dag bruker vi ingenting og har fått søvnen til å gå greit. Kun de dagene han har vært på besøk hos far dette snur seg, men sjeldent siden han bor på andre siden av landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå