Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Fikk i dag konstatert svangerskapsdiabetes... og er så deppa. Er 34 + 5 uker på vei med mitt andre barn. Er ikke overvektig (kun lagt på meg 7 kg til nå, i forrige gikk jeg opp 14 kg. Da var alt normalt) og alle pröver har värt fine, kun lavt jerninnhold i blodet. Men så ökte plutselig SF målet mitt en del löpet av to uker, og da måtte jeg ta sukkertest. Der var verdiene litt for höye. Nå skal jeg bli fulgt nöye opp, men fordi jeg skal feire julen borte så får jeg ikke tatt de nödvendige kontrollene för förste uka i januar.. da må jeg ha ultralyd for å sjekke str på baby, og jeg må ta masse andre pröver. Får nok ikke gå over tiden heller (men det gjör jo ingen ting). Imens må jeg passe kostholdet mitt. Ikke sukker og fett og mindre pasta, ris og poteter. Max tre frukt om dagen,men masse grönnsaker. Har gledet meg så lenge til jula, med ribbe, riskrem, sjokoladepudding og krumkaker, glögg og pepperkaker, men nå blir det nok ikke helt som jeg hadde tenkt meg... Er det noen der ute som har erfaring med svangerskapsdiabetes? Går det som oftest over etter födsel? Hva kan man egentlig spise? Pleier endring i kostholdet hjelpe å holde det i sjakk, eller må man begynne med insulin? Har dere som har hatt dette fått friske barn eller har det oppstått komplikasjoner? Er så redd noe skal väre galt med gutten vår.. Synes dette ödela så mye av gleden med å gå gravid, gleden over jula og i det hele tatt, men vil jo ikke det skal skje noe med baby eller meg, så må jo ta det på alvor... Vet det ikke trenger å väre verdens undergang, men ble skikkelig nedfor... Håper noen har noen beroligende og oppmuntrende ord ang. dette. -sukk-
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Stakkars deg! Ville bare si at jeg sympatiserer! Skal på glukosebelastning i morgen, og er redd for at jeg skal få samme beskjed som deg.... Lykke til!
Karveloke Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 hei! håper du har klart deg fint i jula:) Jeg har diabetes type 1, men må jo ogaså følge nøye med på blodsukkeret hele tiden! er så lei!! er i uke 32 nå. og får ikke til å stabilisere blodsukkeret nok til at jeg eller legen blir fornøyd... Babyn er ikke kjempe stor ble estimert til +2% idag. Men for en mnd siden var den større, 2 uker siden var det ca +6%, men babyn trives og ser ut til å ha det bra. Skjønner at man kan mistre lysten/gleden over det å være gravid... det er ikke lett. Men trøst deg med at det kom såpass seint i svangerskapet, og du vil bli fulgt nøye opp på sykehuset. Svangerskap diabetes går ofte over etter fødsel, noen har større risiko for å få diabetes senere i livet. Du må spise sundt f.eks. holde deg til mat som ikke gir høy blodsukker stiging... proteiner som kjøtt er jo bra. ikke for mye frukt. Du har jo fått basis beskjeden ang mat allerede. forsøk å hold deg til det! Det er IKKE lett bestandig, men for håpentligvis trenger du ikke tenke på diabetes etter fødsel:) Mange klarer seg med å stabilisere blodsukkeret bare med mat, noen må ha insulin. Fødte en jente for 2 år siden (har hatt diabetes i 8 år), og hun er frisk og fin. veide 4066gram da hun ble født, men jeg veide endel da jeg ble født også. Lykke til!
Fisk74 Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Hei Karveloke. Jeg har også type 1, og gravid med nummer 3. Jeg har termin i april og venter en gutt. Jeg synes det har vært slitsomt i jula!! Er nå skikkelig lei av blodsukkermålinger. Har hatt endel høye verdier i jula, fikk øke periode samtidig, huff! Legen min har ikke sagt noe om stabille blodsukkerverdier, ikke som jeg har fått med meg ihvertfall.... Hva betyr det? Er det HbA1C du tenker på? Mine verdier svinger hele tiden, synes aldri de er stabile. Men jeg ligger under 6 i langtidssukker, trodde det holdt. Snakkes..?
Karveloke Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 ja, det er jo langtidsblodsukkeret som gjelder... men for meg denne gangen har jeg iokke fått det lavere enn 6.7 og er i uke 34 nå. men babyn virket ikke noe større enn forje mann sa UL-legen. Så jeg får bare roe ned litt av stresse, og jobbe videre med målingene mine:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå