bomsa Skrevet 2. februar 2009 #176 Skrevet 2. februar 2009 Denne tråden har jeg savnet..:-) Flott at den er blitt dyttet på plass på 1.siden...
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 2. februar 2009 #178 Skrevet 2. februar 2009 Genial tråd for oss førstegangs iallefall!! Har nå skrevet ned mye i en egen notatbok, så får jeg supplere med evt andre ting underveis. (har prøvd å ikke ta med for mye, men siden vi har 30 min til sykehuset, og sambo ikke har førerkort selv, så lønner det seg for oss å ta med det meste med en gang....Så han slipper å ta det på bussen senere...)
FruMamma med nr 2 Skrevet 2. februar 2009 #179 Skrevet 2. februar 2009 Hvis dere går inn på Fra uke til uke...Mors uke 36(tror jeg), er det ei liste der. Enkelt å greit. For noen her høres det jo ut som dere ikke har tenkt dere hjem på 14 dager. Ha med minst mulig har jeg fått beskjed om, for man kan ende opp med å dele rom med andre og man får bare et lite skap å ha tingene sine i. Selv om man er førstegangs, går det an å tenke litt fornuftig også.
Lotteliten85*Fødeklar* Skrevet 2. februar 2009 #180 Skrevet 2. februar 2009 Dytt dytt super tråd.. Vi er alle forskjellige og jeg plukker opp de tipsene som passer for meg,gidder ikke sette meg til å kritisere hva andre har skrevet opp,ærlig talt!! Jeg skal faktisk ha med meg sminke og sminke fjærner for å freshe meg opp,en vet aldri hvem som kommer rekende på sykehus besøk og knipser bilder eller til bildet som skal i avisen..det har jeg sett før hos andre og da kan det være greit med litt farge i kinnene synes jeg..Og ikke minst for egen velvære. Velvære er individuelt,så respekter at andre kan ha andre behov en en selv har sier no jeg ;o) Noen har stor glede av å pusle på med pakking av denne bagen! Lykketil jenter ;o)
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 3. februar 2009 #181 Skrevet 3. februar 2009 Jeg driter i om folk bare tar med seg tannbørste for den saks skyld, eller en full trillekoffert. Hva gjør det om noen har med litt ekstra? Plager det romkameraten kanskje? Det som står her er jo bare personlige lister, og ikke pålegg om at man SKAL ha med det ene eller det andre, det får man da finne ut av selv! Dessuten er det forskjell på de som har tre timer til sykehuset og de som har tre minutter. De som må reise langt må kanskje helgardere seg mer enn de som bare "svipper innom". Synes mange av dere skal bli flinkere til å respektere andres behov og tenke at vi er forskjellige alle sammen, om noen vil sminke seg så er vel det lov, selv på en barselavdeling! Eller skal vi kanskje subbe rundt som noen takras alle sammen i den samme slitte morgenkåpen med gulpeflekker på t-skjorten fra dagen før fordi man ikke tok med seg ekstra skift? Noen er på sykehuset to dager, andre en uke. Noen blør gjennom alle kleslag, noen blir utsatt for sprutgulp fra babyen, noen lekker melk fra puppene så genseren blir søkkvåt, noen føler faktisk behov for å ikke se ut som et blodtappet lik. Da er det greit å ha backup i bagen. Og stoler dere faktisk på at mannen tar med seg hjemmefra AKKURAT det du trenger der og da? Han virrer rundt som en hodeløs høne uten retningssans de første dagene etter at han er blitt far han også, stakkar, så det ville jeg ikke satset på. Velvel, litt utblåsning på natta må til noen ganger, nå skal jeg se om jeg får sove igjen.....
Gorosa Skrevet 3. februar 2009 #182 Skrevet 3. februar 2009 Noen tips til bagen: Ta med mørke bukser - det er fort å lekke litt blod. En flaske med vann til å ha på nattbordet. Har du matallergier - barselkjøkkenet på Kristiansand sykehus skjønner seg ikke på diettmat. Jeg tar med en pakke knekkebrød og en flaske bringebærsyltetøy. Har vært skrubbsulten de andre gangene (selv om jeg gav beskjed i god tid før hvert måltid). En kort liste til fødeavdelinge over hva som er spesielt viktig for deg. På min står det: Ved setefødsel vil jeg ha keisersnitt. (Andre må gjerne være uenige, men det er viktig for meg.) Jeg vil ha epidural. Jeg har diverse matallergier .... Ved vannavgang ønsker jeg ikke å bli sendt hjem. Lang vei, og mannen kjører ikke bil. Ikke regn med at dere får så god tid til å lese, surfe på internett osv. Bruk tiden til å samle krefter, spesielt dersom dere har barn hjemme.
zitapus Skrevet 8. februar 2009 #188 Skrevet 8. februar 2009 Jeg er av dem som pakker rimelig lett og regner med å reise hjem etter 24 timer (hvis alt går etter planen). Hvis ikke så får mannen min klare å finne ut av ting selv. Har riktignok ikke så god erfaring med det. Forrige gang ba jeg han finne frem bagen fra boden, og da tømte han alt som jeg hadde pakket ut av den....var nok litt stressa stakkars. Så måtte lillegutt ha en operasjon da han var 1 mnd gammel, dro til legevakt på en søndag og han sendte meg rett til sykehuset så det var ikke akkurat så mye tid til å pakke. Ba mannen min om å ta med rent undertøy til meg da han skulle komme dagen etter. Joda, det skulle ikke være noe problem....men da han endelig kom, hadde han med en sports-bh (ikke akkurat noe man ammer i liksom....) og en av SINE EGNE BOXERE. Da sa jeg at han fikk gå og kjøpe noen truser til meg og sa at de skulle være store og behagelige. Det var heldigvis ikke g-streng, men akkurat store og behagelige var de ikke. Er stort sett enig i at det man ikke bruker hjemme, trenger man ikke ta med. Et unntak er morgenkåpe. Det var genialt å ha forrige gang, da svigers plutselig bare dukka opp og jeg kunne slenge på meg den, og slippe å gå og rote etter klær i t-skjorte og giga-underbukse. Men jeg bruker aldri morgenkåpe hjemme.
✿FlowerPower (✿◠‿◠) Skrevet 8. februar 2009 #189 Skrevet 8. februar 2009 *dytter på* for å finne igjenn..
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 9. februar 2009 #190 Skrevet 9. februar 2009 Dette er ikke akkurat det jeg tok med, men det er dette jeg ville tatt med om jeg skulle gjort det igjen (ble 1 håndbagasje- koffert + litt i veska): * 1-2 amme-bh * ammeinnlegg * 1 lang genser e.l. til rett etter fødsel/ dagen etter * gode innesko * 1-2 "antrekk" til bruk på barselhotell e.l. Jeg tok en løs sommerbukse, singlet og cardigan. * Mange boksershorts e.l. med plass til store bind/ bleier * Gode varme sokker * Bind * En god shampo/ balsam/såpe/deo + mascara e.l. om det gjør at du føler deg mer opplagt. Ikke masse sminke/ parfyme, baby vil lukte DIN lukt! Til baby: * Maaaange bodyer i str 50 (de gulper MYE, og man vil jo at de skal ha rene klær) * 1-2 sparkebukse/ joggebukse * 1-2 genser e.l. (noe til utenpå body) * innelue * varme henteklær m/ utelue * 1 pakke bleier * helseteppe * gulpeklut Ellers: * video/ foto/ mobil/ lader * evt om du har kjøpt "babybok/ minnebok", ta med penner osv. Vi var på Ullevål, og dermed på barselhotellet der. Sambo dro hjemom dagen etter fødsel for å bytte ut noen ting jeg ikke trengte/ hadde glemt hjemme. Det jeg hadde bommet mest på var antall bodyer til snuppa - man vil jo ikke at de skal ha masse gulp på seg, så de ble skiftet hyppig. I tillegg hadde jeg tatt med lys beige bukse - ikke praktisk med lyse klær når man blør!! Så hadde jeg liksom glemt at magen ville forsvinne, etter fødselen hadde jeg utrolig lyst på noen "normale" klær igjen. Ikke trange jeans, men noe man ikke forbinder med graviditeten kanskje? Magen min ble brått borte, og jeg hadde lyst å føle meg litt fresh igjen:) Jeg fikk en en del bleier og en pakke bind på rommet, men måtte begynne på den pakken bleier vil hadde med. Bind går det mye av!!! ta med gode nattbind! De hadde libresse goodnight der, de var bra. I tillegg får man jo "bleiene", jeg brukte de masse og syns de var bra (men så blødde jeg en del også da). Smart å ta med noe sukker-drikke og litt energirik mat til fødselen. Sambo fikk ikke spist mye av matpakken, men brus var han veldig glad for!! Blodsukkeret er vel ikke helt stabilt under en fødsel, hehe:)
Corneliuss Skrevet 17. april 2010 #193 Skrevet 17. april 2010 He he. Enig. Og dessuten så tar alle utgangspunkt i sitt sykehus men det varerer jo (og om man har ligget på barselavdeling eller på sykehushotell på samme sted). Se på listene som bruttolister: plukk med det du synes er fornuftig selv. =O) Er jo ikke noe "riktig" eller feil svar på dette. Vil variere utifra hvilke behov hver enkelt har og hvilket sykehus man er på. =O)
Corneliuss Skrevet 17. april 2010 #194 Skrevet 17. april 2010 Et tips som jeg fikk sist var å pakke to bager: en som du tar med på fødestuen og den andre var til barselhotellet (så slapp man å dra med seg så mye på fødestuen ettersom det ofte er litt begrenset plass). Bagen til barselhotellet sto igjen i bilen til vi flyttet over. Men det er vel ikke så nyttig om man skal bo på vanlig sengepost kanskje =O)
AinaW Skrevet 19. april 2010 #195 Skrevet 19. april 2010 Nå orket jeg ikke lese alt så jeg aner ikke om noen har sagt dette før, men på fødselsforberedende fikk vi et lite tips av jordmor... Dere som har tenkt å ta med egne klær til baby, pass godt på de. Det er nemlig ikke alltid man steller baby selv, og hvis de som gjør det ikke vet at det er privat tøy kan dette lett havne i fellesvasken og da kan du glemme å finne det igjen.....
lilleklompen *ganske klar* ;) Skrevet 19. april 2010 #196 Skrevet 19. april 2010 OOh, der sir du nåt! Merke tøyet bør man kanskje og.. Æ fører på jordnøttolje, skal brukes i ukan før,og kan også brukes på sykehus som glidemiddel, har æ diskutert på kontroll med jordmor Og ringslynga til eventuell flyreise hjem, kan også brukes som pledd i bilstolen, så den har flere funksjoner
RockMama Skrevet 22. november 2011 #198 Skrevet 22. november 2011 Kjempefin og lang tråd for oss kontroll- og listefriker *dytt til topps*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå