Gå til innhold

Mye å spare på å sjekke ut forsikringselskaper. Jeg har lagt ut mine best i test

Anbefalte innlegg

I går gikk jeg gjennom forsikringene mine.

Og ved å bytte fra enter og if til Storebrand

Gikk jeg fra 24 000 kr i året på forsikringer til 6000 kr i året .

15000 spart!!

Her er det sikkert mye å spare for andre også.

Mine forsikringer er:

-Bilforsikring Suzuki Grand vitara 2007 model

-Innbo 1,5 mill

-Reise for hele familien

Etter min test runde var ble dette utfallet:

1. Storebrand 6100 kr

2. Gjensidige 7300 kr

3. Enter finans AS 8300 kr

4. IF 11000 kr

IF var faktisk dobbelt så dyrt!! som mange av de andre!!

Jeg har tenkt mye på personforsikring, ulykkes etc. Men klarer ikke å henge med skikkelig når disse forsikringsfolka snakker...

Noen som har forslag? Og hos hvilket selskap?

STOREBRAND ER BEST I TEST, etter min runde:) desember 2007

Fortsetter under...

Livsforsikring er etter min mening (sammen med villaforsikring) den viktigste forsikring du kan ha dersom du har gjeldsbyrde, er ung og har barn. Mange selskaper som tilbyr relativt like livsforsikringer, noe forskjell i pris og vilkår.

Det er ofte mye å hente økonomisk på å benytte selskaper som har avtale med et forbund eller en forening du er medlem i (eks: sykepleierforbundet, utdanningsforbundet, juristforbundet osv). Så et godt tipås er å ta kontakt med ditt forbund, og sjekk opp om de har utarbeidet avtaler med et selskap.

Ellers kan det være en økonomisk fordel å tegne livsforsikring i samme selskap som du har dine øvrige forsikringer. Nesten alle selskaper opererer med rabatter (og ofte fordelsprogrammer) dersom du samler alle dine forsikringsprodukter der. Vær imidlertid oppmerksom på at enkelte selskaper gir svært gode rabatter første år, for så å gå opp i pris neste forsikringsår.

Forøvrig: det er viktig å være oppmerksom på vilkårene som er knyttet til de livsforsikringer som selskapene tilbyr, viktig å lese disse grundig og ta stilling til om de er gunstige for ditt tilfelle.

Håper dette var litt til hjelp!

• 1 måned senere...

Hei

jeg har tenkt det samme som deg.

jeg og sambo er unge og i etableringsfasen. økonomisk krise hvis en av oss skulle falle fra.

Men er ikke gjeldsforsikring like bra?

Gjeldsforsikring er nok ikke like bra. Tar utgpkt i at samboer dør før deg. Gjeldsforsikring sletter din samboers del av lånet, men det kommer ikke deg til gode:( Dette går til ungene dine som arver sin fars del av boligen. Du blir du sittende igjen med din del, andre utgifter og bare en inntekt:(

Som samboer må du uansett kjøpe ut ungene dine av boligen, da de som sagt arver sin fars del. Eks bolig verdt 2 mill, lån 1,5 mill. Din samboers del er da 1mill-750000=250000 som du må bruke for å løse ut barna dine. Dersom lånet hans slettes må du i samme eks løse ut 1mill.

Det beste er nok livsforsikring. Det dekker dessuten både død og uførhet, noe som også kan føre til økonomisk krise. Det er også ganske dyrt så det lønner seg å sjekke hva man har via jobb først. Det lønner seg også å sjekke om en av dere (eller begge) kan få forsikringen gjennom fagforening, da kan begge tegne til gunstig pris. Feks har jeg via fagforening, betaler 1400 i året for en sum som nok ville kostet meg 6-7000 hvis jeg skulle tegnet alene.

• 1 måned senere...

Alle som har barn: tegn livsforsikring på deg selv og evt. ektefelle/samboer, samt barneforsikring på barnet. Det kan også være lurt å tegne en kritisk sykdom forsikring på seg selv og på barna, for da får man et engangsbeløp som avlaster en økonomisk ved sykdom som kreft, MS etc.

Det er ikke alltid den billigste forsikringen som er den beste.... hjelper lite å ha billig forsikring hvis den ikke dekker det du trenger at den dekker når uhellet er ute! Så sjekk villkårene grundig før du velger.

Vi har tegnet forsikring på hverandre.......... Dvs. om han dør får jeg en million og omvendt , og siden jeg betaler for hans forsikring og omvendt , blir ikke dette betraktet som arv men forsikringsoppgjør og det blir kr: 0 ,- i arveavgift! Det blir da lettere for gjenlevende og gå videre i hverdagen om en faller fra............

Annonse

Må korrigere siste anonyme her. Ektefeller er fritatt for arveavgift på utbetaling fra forsikring som den andre ektefellen har tegnet på seg selv, og den andre ektefellen er begunstiget. Det vil si det som er normalt for livsforsikringer. Dette vil også gjelde for mange samboere, jf arveavgiftsloven § 47a: "to ugifte personer som bor sammen og har bodd sammen sammenhengende i minst to år i et ekteskapslignende eller partnerskapslignende forhold."

Ingen vits i å skremme folk med feilopplysninger;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...