Gå til innhold

Lammelår, steketemperatur... HASTER... det ligger klart i ovnen ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg må ha blitt gal...

Har aldri prøvd å lage lammelår i hele mitt liv, og nå ligger ett klart i ovnen med hvitløksbåter og rosmarin og vet ikke hva...

Men oppskriften er rotet bort, men så har jeg jo dere her inne å spørre :)

Så håpr at middagen er reddet..

Er det 125 eller 150 grader man bruker ? låret ligger i en langpanne med vann i...

ohhh.. dette er spennende.. Håper jeg får dette til.

Fortsetter under...

Skrevet

Sjekk oppskrifter på nettet.Søk på lammelår:)

Skrevet

Tid ca 2 timer

Til 4-6 porsjoner

1 lammelår

Salt

Pepper

Krydder etter smak: hvitløk, timian, rosmarin etc.,

4-6 store modne tomater

Balsamicoeddik

Et stekt lammelår blir garantert mørt og godt hvis man tar seg tid til marinering i 48 timer. Men hva når man ikke har tid, eller har handlet på impuls? Svaret er noe vi kaller temposteking. Vi vil gjerne ha kjøttet like mye stekt rett innenfor stekeskorpen som innerst ved beinet, noe som er teoretisk umulig. Men man kommer langt med å bruke forskjellige temperaturer. Gni inn steken med rikelig salt og pepper. Det er viktig at utsiden er smakfull. Begynn med å sette steken inn på 220ºC i 15 minutter. Dette setter stekeprosessen i gang, og når varmen begynner å få tak i kjøttet, demper man varmen til 70ºC (ha ovnsdøra åpen i 30 sekunder) og lar den stå inne i 1 time. Til slutt skrur man opp til 220ºC igjen og steker i 30 min. Før denne siste omgangen er det lurt å gni inn med hvitløk eller urtekryddere, som bare ville blitt brent hvis de skulle være med på hele stekingen. La hvile 20 min før du skjærer opp. På bildet har vi servert lammelåret med ovnsbakte tomater. Del dem i to, dryss noen dråper balsamicoeddik over og bak dem i mellomperioden av stekingen (1 time på 70ºC).

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt steken på en rist og langpanne med vann under. Da blir den sprø og fin + at du har basis til saus under i vannet!

Skrevet

Dette kan nok Pinnekjøttet og fenalåret alt om..................

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...