Gå til innhold

Svar på blodtype - A RhD neg = problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i dag og fikk forlenget sykemeldingen. Han ga meg et svarark fra sykehuset der blodtypen min stod. Ikke før jeg kom hjem la jeg merke til at jeg er Rhesus negativ. Er det noen som vet hva slags "problemer" jeg kan støte på i denne sammenheng? Jeg har hørt om sprøyta jeg må ta etter fødselen, men er det noe jeg bør være oppmerksom på i løpet av svangerskapet? Legen sa ikke et pip, nemlig. Jeg skal selvfølgelig ta det opp med jordmor når jeg kommer dit, men akkurat nå trenger jeg bare informasjon....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mest sannsynlig Rhesus negativ selv, og jeg tror det er slik at man da får en sprøyte etter første fødsel, det skal ikke kunne komme direkte kontakt mellom ditt og barnets blodbaner under svangerskapet så det skal gå greit.

Hos oss er vi sannsynligvis negative begge to, så sannsynligheten for at den lille i magen er samme er jo ganske stor :)

Skrevet

Neida, det er omvendt leste jeg nettopp. Det er mødre som er rhesus + som trenger ekstra oppfølging i tilfelle det blir dannet antistoffer mor barnets blod (eller noe lignende...) de som er - har ikke dette problemet:)

Skrevet

Klippet fra et intervju med Gro Nylander fra Helsenytt for alle:

Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen.

Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren.

- Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så sant ikke fosterert er Rh-negativt. Eller så sant kvinnen ikke finner seg en Rh-negativ mann, så foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren, fastslår fødselslegen.

Hele artikkelen:

http://www.helsenytt.no/artikler/gravid_komplikasjoner.htm

Skrevet

Riktig at du får en ekstra sprøyte etter fødselen. I tilegg må du ta ekstra blodprøve i uke 27 og 32 for å se etter antistoffer.

Dette blir så godt overvåket at det er ikkenoe å bekymre seg for. Men blodprøvene må du sørge for å bestille selv, det passer nok ikke legen på.

Skrevet

Hvis barnet er rhesus positiv og du er rhesus negativ kan du danne antistoffer mot barnets blod. Det skjer ikke før under fødselen, og er derfor ikke noe problem ved første gangs graviditet. Men ved senere graviditeter har jo moren antistoffer i blodet som kan angripe barnets blod. Derfor får mor en sprøyte etter fødselen for å hindre at hun danner disse antistoffene. Jeg kjenner ikke veldig godt til detaljene rundt dette, men mener dette i hovedsak er det man skal være obs på.

Litt merkelig at legen ikke snakket med deg om det, synes nå jeg da.

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Ja, jeg syns også det var rart at legen ikke sa noe mer om det, bare rakte meg arket. Nu vel, jeg er ofte hos legen, så jeg skal nok få tatt de blodprøvene som trengs.

Det er altså sannsynligvis ingenting som skjer underveis i svangerskapet som kan påvirkes av at jeg er RhD negativ?

Skrevet

Det er forøvrig bare hvis mor er rhesus- og barnet er rhesus+ at moren får sprøyte rett etter fødselen. Er begge rhesus- kan det ikke dannes antistoff. :)

Jeg er selv rhesus- og dattera mi er rhesus+, så jeg fikk sprøyta bare noen timer etter fødselen.

Skrevet

jeg er rhesus- og gutten min er rhesus +.... så jeg fikk sprøyte etter fødselen....

er jo ikke noe farlig med å være rhesus- lengre... sprøyta gjør at man på en måte en nullstillt til neste graviditet....

Skrevet

Okidoki.

Det er helt topp å få svar fra andre som har vært i nettopp samme situasjon. Det er vel ikke noen "big deal" da... :-) Takk!

Skrevet

Det er riktig som det har blitt skrevet over her, om barnet blir Rhesus + så får du en profylakse sprøyte noen timer etter fødselen. Det sendes en blodprøve av barnet til blodbanken, slik at blodtypen blir bestemt.

Dette var et problem i gamle dager, det gikk bra ved den føste graviditeten. Var man heldig kunne det også gå bra med nr. 2. Mens det endte i en abort i graviditetene etter dette. Rhesus negative damer endte som regel opp med max 2 barn.

Meeeeen vi lever jo heldigvis i 2007, og dette er som sagt ikke noe problem lengre.

Hilsen en Blodbank-ansatt:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...