Gå til innhold

hvor stor sjanse er det egentlig for at ting går galt?


Gjest

Anbefalte innlegg

har fått inntrykk at det er sånn 50/50 om man har en SA eller ikke, og jeg går å bekymrer meg hele tiden! blir utrolig sliten av det, psykisk.

 

blir bare så utrolig godt å komme over til 12 uker, men det er leeenge til, for er bare 5+5 idag!

 

er det noen som vet mye om dette? hvor vanlig er det med SA liksom? vet hvorfor det skjer, men ikke hvor vanlig det er.. går bare å venter på at noe skal gå galt.. tror ikke helt at det går bra før jeg ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så vanlig etter at man har testet positiv, men det virker sånn. Sikkert fordi det er så mange gravide her inne at når det skjer med 2-3 stk. på kort tid, så føler man at det er så vanlig.

 

MEN, det er mange som mister før en test er positiv, da kommer det ut som en menstruasjon, så man vet egentlig ikke at man har vært gravid.

 

Vet hvor slitsomt det er å gå å tenke på det, gjorde det mye i 1. svangerskap. Det går som regel bra!!! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste aborter skjer så tidlig at de fleste ikke vet det selv engang, bare som en fortidlig eller lett forsinket mens. Selvsagt kan alt skje, men jeg tror du bare skal slappe av, for det går bra med de aller fleste!! Man blir bare så bekymret hver gang man leser noe trist og suger til seg alle symptomer osv. jeg har mine runder selv også, klarer feks ennå ikke å slutte å se på papiret når jeg tisser (unnskyld detaljer) osv, men det som sitter, det sitter!!!! Masse lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sniker meg litt inn fra 3.trimester... :)

 

Jeg kan si jeg hadde samme tankene som deg når jeg fant ut jeg var gravid, personlig var dette mye på grunn av innlegg her på 1.trimester om SA og MA. Mye unødvendig bekymring blir lagt på grunnlag av disse innleggene som gjerne blir repetert i egne tråder/andre tråder. Ikke klarte jeg la være å lese dem heller..!

 

Nå husker jeg ikke prosentdelen, men kan allerede si til deg at det er over 90, om ikke 95% sikkert at alt går fint! og dvs. av 100 er det kanskje 5 da som det kanskje ikke går så greit med, men dette er som oftest pga. fosteret ikke er levedyktig. Når du har passert uke 9 er det vel 98% sikkert at alt går fint så øker prosenten sakte men sikkert opp mot 99 og 99,5 :)

 

Kos deg i tiden du har foran deg og nyt jula!

 

klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar alle sammen :) veldig betryggede og akkurat det jeg trengte å høre nå! vet det er best at jeg ikke stresser med masse sånne tanker og, men har hørt det også er veldig vanlig med slike tanker i det første svangerskapet, fordi man ikke vet hva man går til eller hva som skjer. det er helt sikkert som dere sier at her inne er det så mange, og vi legger godt merke til det negative, selv om det kansje bare skjer en liten del av de som er her inne..

 

jeg får ta til meg det dere sier og bare slappe av og nyte tiden.

 

tusen takk igjen for svar, klarer å slappe av litt mere nå.

 

ha en kjempefin førjul og jul jenter :-)

 

stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det så likt som deg...Mye mer enn da jeg gikk med første faktisk... Og som noen nevnte, klarer ikke å la være å se på papiret jeg heller... Redd for farge. Hvilket er helt teit,for er der litt farge så kan alt være finfint lell....

 

Tror det har å gjøre med at jeg tror jeg mistet tidlig for 1,5 måneder siden, 1 positiv test,flere negative etter det samt forsinket TR...Og nå er jeg rundt 5-6 uker på vei likevel... Skummelt å tenke på så nært opp til nå.

 

Og så føler jeg nesten at det å holde det for seg selv nesten er å be om at det går gale.... At om jeg sier det til folk så forsterker jeg spiren på en måte. Litt vanskelig å forklare.

 

Men, det går jo så bra med så godt som alle! Skal vi prøve å nyte dette og ikke tenke på ting som kan gå gale? Jeg skal prøve mitt beste i hvertfall, og det hjelper stort å ha så mange stødige støttende kvinnfolk rundt oss ;)

 

Malle, hvis vi begynner å tulle med kjipe tanker så kan vi prøve å løfte hverandre opp... Deal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risiko for spontanabort er ca 10% frem til uke 9, så ca 8% fra uke 9-12. Har du påvist hjerteaktivitet på ul er sannsynligheten enda mindre. Tror jeg leste 5% sjanse for at det går galt hvis du har påvist hjerteaktivitet etter uke 9.

 

Så mest sannsynlig går alt fint, men selv er jeg kjempebekymret enda selv om jeg er snart 12 uker og har sett liv 3 ganger på UL. Så det er normalt å være redd for at det skal gå galt, men det er viktig å prøve å tenke realistisk og, for de aller aller fleste går det kjempefint.

 

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til uglemamma :)

hei igjen. jeg også ser på papiret hver gang jeg er på do, er så redd for farge, akkurat som deg. så utrolig leit det du har opplevd, da skjønner jeg at du bekymrer deg ekstra masse!

 

og skjønner godt den med å holde det for seg selv, for så fort du sier det, blir det så mye mer blåst opp og større osv. du var mellom 5-6 uker på vei nå? jeg er 6 imorgen, har termin 10 august.

 

er med på den dealen :) vi må bare glede oss for hver dag hvor den lille spiren vokser, og tenke på det, istede for alt som kan gå galt, så tenker jeg at vi har en liten baby til sommeren begge to :) dette klarer vi!

 

stor trøsteklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Emilia med spire:)

 

takk for svar. ja, har skjønt nå at sjansene for sa ikke er så store som jeg hadde fryktet, men den er der likevel, så jeg prøver bare å ikke tenke på alt som går galt, så går det som det går, forhåpentligvis veldig bra :) har ikke vært til legen enda, så jeg får ringe å bestille en time, så håper jeg de finner en liten hjertelyd hos meg også :)

 

lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme tankene som dere. Jeg tør ikke engang tenke på at jeg er gravid jeg, tør ikke si det høyt omtrent. Jeg ser alltid på papiret. Er sikker på at nå skjer det. Prøver å slappe av, men er litt vanskelig. Men så kan man jo tenke på alle som er på 3 trimester, de har det jo gått bra med og de har sikkert vært kjempe nervøse de også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg følte meg faktisk veldig mye tryggere etter at folk rundt oss fikk vite det!

Er nå i 9. uke, og begynte å fortelle det til familie og venner i uke 6 ca. Klarte rett og slett ikke å holde kjeft!

Først tenkte jeg "hysj, hysj, jeg mister jo helt sikkert" og jeg tok meg selv i å tenke "jeg er gravid, INNTIL VIDERE".

Nå tenker jeg at JEG ER GRAVID, og om 7 måneder er jeg mor.

Alle vet det, alle spør hvordan det går, og da blir også graviditeten mer "ekte." Jeg anbefaler faktisk å fortelle det hvis du er nervøs, det funker i allefall veldig godt for meg! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...