Gå til innhold

Dere som har opplevd kjemisk graviditet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne betegnelsen dukker stadig opp, spørsmål til dere som har vært gjennom dette:

- hvor lenge testet dere positivt?

- testet dere først positivt og senere negativt uten å blø?

- blødde dere underveis/når kom mensen?

- Tok dere blodprøve og hva viste isåfall den?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg kan fortelle om hvodan det var med meg, selv om dette var ved ivf.

Dag 13 etter innsetting av egg testet jeg positivt på hjemmetest

Dag 14: blodprøve - hcg 639 (dag 14 er vel det som blir betegnet som

IKM?)

Dag 17: blodprøve - hcg 2769

Dag 18: hadde mensmerter og menslignende blødning, men mer

sparsom enn ved en vanlig mens

Dag 20: blodprøve - hcg 600. Pga stor nedgang var dette da kjemisk

graviditet - jeg sluttet med medisinene for forsøket denne

dagen (medisinene utsetter normalt mensen) - og fikk

skikkelig mens dagen etter.

Jeg tok ingen test etter dag 20, men som en ser av den siste blodprøven, forsvinner/reduseres nivået ganske fort. Til sammenligning; dersom en tar en eggløsningssprøyte (ovitrelle e.l.), gir denne et maks nivå på ca 300 hcg, og det sies at denne er ute av kroppen etter 10 dager, så vil vel tro at en kan få en positiv hjemmetest fram til 10-12 dager ved kjemisk graviditet. (Ved en evt SA vil det ta lenger tid, da nivået av hcg jo da vil være mye høyere).

Dette med blødning vil kanskje være ulik fra "normale prøvere" til de i assisterte forsøk med medisiner - men kanskje også fra person til person?

Uansett - det eneste som vil gi en et sikkert svar på dette er blodprøver. (Men for mange vanlige prøvere merkes dette som regel ikke som annet enn en forsinket mens dersom en ikke er veldig tidlig ute med testing da.)

Skrevet

ehh..glemte at innlegget var under assistert befruktning.. "..selv om dette var ved ivf.." sorry.. ; )

Skrevet

Jeg ble kjemisk gravid ved inseminering. 12 dager etter inseminseringen fikk jeg blødninger. På dag 14 tok jeg blodprøve som vanlig som viste hcg på 26. Dagen etter ble hjemmetesten positiv. På dag 16 var hjemmetesten også positiv, men hcg bare på 34 - den steg ikke som den skulle.

På dag 20 tok jeg ny bldoprøve som viste at hcg hadde sunket til 5, og "graviditeten" var over. Jeg blødde bare i 2 dager (dag 12 og 13), men det var nok da det gikk galt uansett.

Hvis du er kjemisk gravid eller har en SA vil du begynne å blø. Ved MA kan du føle deg gravid, teste pos. og ha hcg som stiger, men embryoet lever ikke like vel (vises som oftest på tidlig UL).

Lykke til1

Skrevet

PS: Er du usikker bør du absolutt be om en ny blodprøve.

Skrevet

Takk jenter, det var oppklarende. For min del er heldigvis alt bra så langt, men jeg har vært usikker på hva som menes med kjemisk graviditet, nå slapper jeg av. Det jeg var mest usikker på var om man kunne oppleve dette uten å ha fått blødning. Til dere, lykke til, nå er det jammen deres tur!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...