Gå til innhold

Noen som vet/erfaringer??:)

Kræsj pink

Anbefalte innlegg

Litt forvirret her ang. hva vi har krav på. Jeg har termin i april08, ikke opparbeidet meg rett til fødselspenger, derfor klar over at jeg får denne engangsstønaden. Høsten 08 har jeg planer om å begynne og studere. Mitt første år som student. Samboeren min har hatt fast jobb de siste årene. Det vi håpet på var da at han kunne ta permisjon fra høsten av og være hjemme med tulla vår. Men så vidt vi har skjønt nå har ikke han krav på pappapermisjon når ikke jeg har opparbeidet meg rett til fødselspenger.

Noe der ute som har vært/er i lignende situasjon? Tenkte det kanskje var litt andre regler når man blir student:)

Fortsetter under...

Hei! Jeg har gode nyheter til deg:) Mannen din har ikke rett på pappapermisjon, men han har rett på permisjon likevel, nemlig det som ville vært "din" permisjon. Han har rett på 100% permisjon i 29 uker med 100% lønn, eller full permisjon i 39 uker med 80% lønn. Dette vil gjelde fra 12 uker (tror jeg, spør nav om dette!) etter fødselen.

For dere vil dette si at du kan ta permisjon og ha litt lite penger i vår og sommer, men så begynne og studere, der du vil få fullt lån og stipend (dvs 8000 pr mnd) + forsørgerstipend ca 1000 + barnetrygd ca 1000 kr hver mnd. Mens du studerer, kan han ha permisjon og få lønna si utbetalt i 29 uker! Det er helt supert!

Pappapermisjon er noe annet. Det er at 6 uker av foreldrenes permisjon er forbeholdt far. Den regelen faller bort når mor ikke har rett på foreldrepenger. Men far har fremdeles lik rett på 29 av de 44 ukene med permisjon som mor har, men de kan ikke ta permisjon samtidig. Så hvis far vil ha permisjon, må mor tilbake til jobb/studier. Litt kaotiske regler, men sånn er det altså:)

Jeg anbefaler å ta kontakt med nav der du bor etter hvert, for å finne ut av alle mulighetene dere har. Da får du god hjelp; det har i alle fall jeg fått!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...