Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg var hos gyn i dag, og vi vil bli henvist videre til IVF. Dette er noe som jeg vet lite om, er helt grønn på området..

Hva koster det? Og hvor blir jeg henvist når jeg bor i Møre og Romsdal..? Er det stor sjanse for å bli gravid på første forsøk..?

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136278127-hilser-p%C3%A5-dere-her-inne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen i gjengen.

Hvor du blir henvist hen i Møre og Romsdal aner jeg ikke, men det koster opptil 15.000,- + 1500,- per forsøk i egenandel, resten dekkes av trygdekontoret. Medisinene koster en del, men det er ikke sikkert at dere kommer opp i kr. 15.000,- heller, for å si det slik. Men alt over dekkes, bare ta vare på kvitteringene.

Dere vil få innkallelse til samtale med sykepleier og leger, visning på sykehuset og en grundig gjennomgang av alt sammen (er iallefall slik på Riksen). Og det er bare å spørre, finnes ingen dumme spørsmål :-) det er dette som er jobben deres. Fremgangsmåte etter samtalen er litt forskjellig, noen velger AIH, noen trenger ICSI og noen går til IVF. Dette er bare tre forskjellige måter å gjøre det på (uten at jeg skal gå dypere inn på dette akkurat nå).

Selv har vi prøvd AIH (i sommer) uten hell. Nå er vi igang med vårt første IVF (begynte på nesespray for 5 dager siden). Skal ha egguttak ca uke 2 og innsetting ca 10. jan - hvis alt går som planlagt.

Jeg kunne skrevet og skrevet en hel masse - men vet liksom ikke helt hva du lurer på. Nå er ikke jeg den beste til å forklare alt heller, så kanskje noen andre overtar "pinnen". Håper det hjalp litt.....!?!?!??

Det viktigste er å leve som normalt å prøve og ikke tenke for mye på alt dette. Nyt jula og kos deg masse. Lykke til :-)

Takk for et hyggelig svar! :) Lærte masse jeg nå da! :) Og 15.000 er jo overkommelig, så for meg at vi ble sittende igjen i gjeld og greier jeg, men det skal vel gå bra. :) Prøver å ikke tenke så mye på det da, men det ligger ikke så langt bak i hodet heller! :) Skal gå på pergo annen hvr mnd nå da, men litt lettere å ta det med ro når en har en plan om hva som skjer fremover! :)

Er det ikke vondt å ta ut egg? Har kun sett det på TV da.. :) Og tar de ut mange?

Hei og velkommen :)

et lite tips til informasjon, les litt overskrifter mange av dine spørsmål er sikkkert besvart tidligere:)hehe... vi har alle sitti med de samme :)

jeg satt å fulgte med masse på hva som var blitt skrevet tidligere, og fikk masse informasjon ut av det :)

Lykke til :)

Hei og velkommen til oss!! Her er ingen spørsmål for dumme eller pinlige, det er det som er så deilig med dette forumet. Jeg har hatt mitt 1.IVF og er gravid i uke 5. Det er så godt å ha disse jentene rundt seg i en slik prosess, de er varme og gir håp og støtte, så for meg har jeg vært helt "avhengig" av å være her inne. Man har jo en egen evne til å suge til seg all verdens bekymringer og her inne kan man få gode råd av jkloke enter som har erfaring. Titter innom nå også, selv om jeg har flyttet over til de gravide. Masse lykke til :0))

Annonse

Tusen takk :o)) jeg har satt inne 2 spierer, så muligheten for tvillinger er absolutt tilstede. Skal på Ultralyd (UL) den 26.12 og det blir veldig spennende å se.... Vanligvis er det slik at kvinner under 35 år får tilbud om å sette inne ett befruktet egg, men de over 35 får som regel 2. Dette fordi risikoen (og faren for abort) er større etter 35 år, men det er sikker lov å diskutere dette med legen om du ønsker deg 2 selv om du er ung! Bare spør :o)

Å, gud, så spennede! :) Håper at det går bra! Så de setter inn to, men det er i grunn størst sjans for at det blir kun en? Eller..? :)

Ja, jeg kommer nok til å diskutere dette med tvillinger, har alltid ønsket meg tvillinger også! :) Men må vel bare diskutere det med legen. Det er i hvert fall godt å ha en plan fremover! :)

Hei igjen! vi fikk aldri noen opplysning om at man kunne sette inn 2 egg, men etter å ha vært i dette forum i en periode skjønner jeg at man kan spørre om det, og det blir gjort. Vi blir 35 begge to i 2008 og har veldig lyst til å sette inn 2 egg, så vi skal iallefall spørre. (så er vi ferdig med det....hihi). Ellers har jeg ikke vært med på egguttak ennå, men det oppleves også veldig forskjellig. Vi har så forskjellig smerteterskel, noen synes det går greit og andre har veldig vondt. Noen blir syke, andre merker nesten ikke noe. Så jeg bekymrer meg ikke, tar det når den tid kommer....bare går å koser meg og gleder meg til 1. forsøk - men har det selvfølgelig i bakhode at det kan gå galt.

Ja, jeg føler at det er mye en må finne ut av på egenhånd i helsevesenet! Og enig med deg Julie, det går ikke an å gå rundt å grue seg for noe slikt. Og om det skulle gjøre vondt, så er det verdt det uansett! :) Har dere barn fra før?

Jeg var hos gyn i går, og da sa han at vi skulle henvises til IVF, slik at vi kunne begynne på det etter sommeren. Men jeg skjønte ikke helt når denne henvisningen/søknaden skulle sendes.. Ble litt forvirra for jeg hadde egentlig ikke tenkt på IVF når jeg dro til gyn.. He, he..

Er det mange som blir gravid når de står i kø for å få prøverør..? Jeg skal gå på dobbel pergokur annen hver mnd fremover..

Hei og velkommen!!

I og med at du bor i M og R tipper jeg du blir henvist til St. Olavs i Tr. heim. Men det er jo fritt sykehusvalg i Norge, så du kan velge selv. Men de er flinke på St. Olavs:-)

Jeg er fra M og R selv, men bor like utenfor Oslo. Vi er på Rikshospitalet. Er igang med første forsøk nå, og fikk satt inn egg den 8. des. Så her er vi spente:-)

Kan jo hende dere kommer igang før høsten også. Fra vi ble henvist til vi startet gikk det bare et par måneder. Korte ventelister for tiden. Vet ikke helt hvordan det er på St. Olavs, men ta en telefon:-)

Annonse

Hei! :)

Så spennede da! :) Håper at alt går bra! :) Så da skal du sta å ta blodprøve to uker etter innsetting? Hadde blitt en fantastisk julegave! :)

Ja, jo før, jo bedre! :) Gyn skulle sende henvisning etter at svaret på samboerens sæd-prøve var kommet. Han får tatt den i januar. Han er på sjøen han, borte i annen hver mnd.

Men kan jeg bare ringe dem? Hva skal jeg spørre om? He, he.. Helt grønn da.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...