Gå til innhold

Ønsker synspunkter angående å komme for sent til kjernetiden i barnehagen

Anbefalte innlegg

I barnehagen vår starter kjernetiden kl. 9.00 og de ansatte blir sure for at vi ikke respekterer kjernetiden dersom vi kommer senere, selv om vi ringer (med mindre vi har gode grunner som lege, tannlege osv.). Synes dette er rart. Bør de ikke egentlig være glade for at foreldrene heller vil være lengre sammen med barna enn å levere dem tidligere enn de har behov for? Når barnehagen oppfatter det som et problem at mange ikke respekterer kjernetiden som de sier, bør de ikke ta det som et tegn på at mange ikke har behov for barnehage så tidlig og heller starte kjernetiden en halv time senere for eksempel, siden det er så viktig for dem at alle kommer før kjernetiden starter? Hadde jo dessuten blitt flere ansatte på de barna som måtte være der, dersom de barna som ikke måtte være der kunne være hjemme litt lengre. Føler selv at dette ikke dreier seg om mangel på respekt, slik barnehagen mener, men mangel på behov... Kjenner dette både irriterer og provoserer meg. Har ikke lyst til å stå opp tidligere enn vi må eller stresse for å rekke barnehagen, når vårt behov ikke er barnehage så tidlig. Hva synes dere?

Fortsetter under...

Det er ikke mange barnehager som praktiserer kjernetid lenger, heldigvis! Jobber selv i bhg og ser at enkelte dager kan det være lurt at ungene er på plass innen en viss tid, som feks ved tur, med bortsett fra det, er det noe stort tull. Antar at barnehagen har ukeplaner og når det ikke er kjernetid, er det viktig at foreldre leser denne da det der vil stå om det enkelte dager skal skje noe som fotografering, tur, arrangement osv som gjør at man må være på plass til gitt tid. Det er godt for både voksne og barn å ha så myk start på dagen som mulig hvis man har mulighet. Å frarøve dem det fordi det er mest praktisk for oss vitner om noen helt på hue holdninger. Barnehagehverdagen kan helt fint organsieres slik at det ikke er nødvendig. Ta det opp i fau du, tror nok ikke du er alene om tankegangen din.

Personlig synes jeg barnehager burde få være forskjellige.

De fleste har vel kjernetid fra 9.30.

Men det burde være lov for en barnehage å innrette seg mot barn av foreldre som må være på jobb før 9 uansett. For disse barna vil det være en fordel om ALLE kommer før 9, ikke bare de fleste.

Det burde også finnes barnehager innrettet mot barn av foreldre som er hjemme med nestemann, jobber skift, eller av andre grunner kan komme sent og ikke ønsker noen kjernetid.

Og det burde (fortsatt) være et stort flertall av bhg med kjernetid fra 9.30

Irriterende og provoserende at noen tar imot en plass fullt vitende om at dette f.eks. er en bhg for folk som synes det er greit med kjernetid fra 9. Og som så velger å ikke holde seg til den avtalen de skriver under på.

De fleste banrehager har ikke det nei. I kommunene her hvor jeg jobber, er det INGEN kommunale barnehager som har kjernetid.

Slik situasjonen er nå, kan man ikke velge og vrake i barnhageplasser, man tar den man blir tildelt og er veldig fornøyd med i det hele tatt å ha fått plass. Ja, man kan søke overflyttinger, men er jo helt på hue å skulle flytte et barn fra en barnehage til en annen ene og alene på grunnlaget med kjernetid.

Og siden du synes det er irriterende at folk tar i mot en plass med kjernetid når de ikke egentlig ønsker det, hva mener du de skal gjøre da? Skal de si nei takk til plassen og stå uten?

Nei nå kjenner jeg at jeg ble fryktelig provosert her.

Beklager å si det, men jeg synes svaret ditt virker lite gjennomtenkt. Synes du at foreldre skulle prøve å bytte barnehage det ENE året de er hjemme i permisjon med småsøsken, fordi det da passer bedre å komme f.eks. halv ti enn ni? Synes du man skal bytte barnehage dersom man begynner i en turnusjobb, og dermed ikke trenger å levere så tidlig? Her er det dessverre ikke så lett å få barnehageplass, og jeg er heller ikke så overbevist om at det er til det beste for barnet å bytte barnehage når det inntreffer slike forandringer i barnets liv.

Jeg er forøvrig uenig i at det er bedre for barna som må være der før ni at alle barna er der før ni (og ja, jeg har jobbet i barnehage selv). Jo færre barn som er på avdelingen, desto større voksentetthet, jo roligere er det osv.

Forøvrig tok jeg ikke mot en plass fullt vitende om at det var kjernetid fra kl. 9. Eneste informasjonen jeg fikk da jeg søkte var åpningstider, adresse, pris og matpenger og om det var servering. Så var det å takke ja til det tilbudet man fikk. Senere når barnehagen sender ut informasjon til nye barn, får man vite kjernetiden. Selvsagt kan man da takke nei når man finner ut at kjernetiden ikke passer en, men man får ikke da automatisk en ny barnehageplass. Da står man uten barnehageplass til man kanskje er så heldig å få plass i neste opptak. Barnehagen var forøvrig mitt 5. valg på lista, men jeg vil da heller ha et barnehagetilbud til mitt barn enn ikke å ha det.

Jeg synes forøvrig kjernetid fra kl. 9.30 er helt greit, men ni er for tidlig for veldig mange, blant annet alle de som jobber i butikk som åpner kl. 10.

Annonse

Hei, enig med deg i at kl 09 er for tidlig for at alle barn må/bør være på plass. I vår bhg ønsker de at alle er kommet til kl 10, for det er da de starter med evt turer, samling, og ellers fellesaktiviteter. Før kl 10 er det bare rolig morgen med frokost for de som spiser der og ellers frilek, lesing, pusling etc for de andre. Men, hvis vi har behov for å komme senere enn kl 10 setter de pris på at vi sier fra. Både jeg og mannen jobber fullt, så barna våre er ofte i bhg tidlig og spiser frokost der, men hver gang vi har mulighet til å drøye med å levere gjør vi det, og det er deilig å ikke måtte stresse til bhg kl 09 for det. Hvis største er syk, kan minsten få en rolig morgen hjemme med frokost før levering og vice versa. (den andre får også være hjemme av og til ved sykdom men ikke alltid, kommer an på hvor mye oppmerksomhet den syke trenger). Selv om vi henter ca kl 15-15:15 betaler vi for full uke, og synes ingen har noe med å bli sure for at vi i hverdagen prøver å korte tiden mest mulig. Man må jo ikke la barna være der fra åpningstid til stengetid for å utnytte plassen maks, så andre ikke blir sure (dvs andre uten plass) - slik jeg oppfattet et svar her. Ja til fleksible rammer i hverdagen, der det er mulig. Og i en bhg bør det være mulig... Ville tatt det opp i fau som du får tips om, sikkert flere som synes kl 09 er tidlig hvis man først har mulighet til en rolig morgen.

Vet du hva? Jeg synes barnehager bør stikke fingeren i jorda, en slik firkantet holdning kommer aldri til å vinne foreldrenes gunst når det om kort tid blir konkuranse i bransjen. Synes foreldre skal ha lov til å hente og bringe som de ønsker når det ikke står noe spesielt på plakaten, så får hver barnehage ha regler om at en f.eks bør si i fra om en kommer spesielt sent eller henter spesielt tidlig om de ønsker.

Litt fleksibel må en kunne være, og som barnehageansatt synes jeg det er helt supert at foreldre tilbringer tid sammen med barnet når de har mulighet.

De har vel ikke noe som heter kjernetid i bhg til lillemann, men alle aktivitetene begynner kl 9, de dagene han er der... så for at han skal få vært med fra begynnelsen må han være der en liten stund før 9, ettersom han aldri skal spise hjemme (bare spise i bhg)... Klart jeg synes dette er tidlig noen ganger, men jeg står ikke opp før 8 og egentlig burde jeg ikke klage på det. I fjor leverte jeg guttungen kl 7 hos dagmamman.

Hvem er kjernetiden for? Ikke foreldrene, men for barna. At aktiviteter må starte på et gitt tidspunkt er helt normalt, og om ditt barn da skal få vært med så må h*n være der til den tiden.

Det kan også skape uro for de andre barna i gruppen om noen unger alltid kommer veldig sent, midt i et måltid, under soving, etc.

I barnehagen til min yngste er de fleste barna på plass før 8, men kjernetiden starter halv ti. Likevel er det alltid samme foreldrene som kommer for sent når barna skal på tur, når barna skal ha andre aktiviteter. Ikke bare ødelegger de for sine egne barn, men de skaper en stor uro for de andre ungene også.

Jeg syns ikke bhg har noen rett til å kreve at man skal komme da eller da. Bhg er en tjeneste jeg betaler for, og det er JEG og ingen andre som bestemmer når mitt barn skal stå opp og komme i bhg. Nå skal det sies at det aldri har vært noe problem da, for min unge er bare 11 mnd, og har ikke noe utbytte av maling eller bollebaking uansett. Derfor ser jeg det ikke som noe problem at han går glipp av sånne ting der en gang i blant.

Forstår det med tur da, hvis de skal bort kommer jeg selvfølgelig med han til rett tid så de andre slipper å stå å vente. Det er jo bare folkeskikk.

Annonse

Ikke utbytte av maling og bollebaking???????+ Hallo! med hvilken faglig begrunnelse kan du si det?

Selvfølgelig har han utbytte av det, eller har han ikke utbytte av andre ting du anser som viktig før han blir eldre da?

Den reagerte jeg og på.... hvis ungen din ikke har utbytte av maling og bollebaking, hvorfor er h*n i bhg da... oppbevaring når du er på jobb??

Snuppa mi begynte i bhg da hun var 10 mnd og hun elsket å være i bhg og holde på med forskjellige aktiviteter.

de fleste i den alderen er der mest fordi de trenger "oppbevaring". (synes det var en dårlig måte å si det på).

Tror ikke det er så mange som begynner når de er 10-11 mnd hvis ikke de "må" (selvsagt finnes de, men de er i undertall)

Selvfølgelig har de glede av det, men det er jo ikke krise om de ikke får alt med seg, tror det er det hun mener.

Ja, han er der fordi jeg trenger "oppbevaring" mens jeg er på jobb, selv så stygt det høres ut. Ikke alle som har kun seg selvog barnet å tenke på, og kan bruke hele dagen på å finne den pedagogiske riktigheten av enhver aktivitet men setter barnet til. I tillegg er han der fordi jeg ikke trivdes med å gå hjemme (er vel en av få, i alle fall som tør si det...)

Når jeg sier at han ikke har særlig utbytte av maling og baking så er det ikke fordi jeg har lest det i en bok, men at både jeg og barnehagen har prøvd slike aktiviteter og han liker det ikke. Han liker ikke å sitte i ro, og han er uansett mest opptatt av å spise maling/bolledeig. Man kan se på han at han ikke skjønner flisa av det, og når han gråter og er utlipass og heller vil leke på gulvet, er det pedagogisk nok for meg.

Kanskje andre barn på 10-11 mnd kan lage pepperkakehus og bake fletteloff, men så begavet er altså ikke min lille venn. Og det PEDAGOGISKE barnehagepersonellet ser også dette, og lar han holde på med det han har lyst til, dvs leke på gulvet og farte rundt med andre barn. Han tar i alle fall ikke skade av å komme for sent til den "kjernetiden", og det var "bottom line" i mitt innlegg.

Hei

Jeg er anonym over her som satte snuppa mi i bhg når hun var 10 mnd og som stortrivdes, jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg ble anonym.... ikke med vilje og så ikke det før nå.

Jeg mente ikke å si noe dumt, fikk bare inntrykk av at du var veldig i mot bhg og at bhg ikke har noe å tilby de minste, trodde du tok maling og bollebaking som eksempel...

Selvfølgelig så er ikke en på 10 mnd den mest aktive i bhg, snuppa mi hun elsket å sitte å se på de større barna som holdt på med ting, men var i sitt ess når hun fikk komme ned på gulvet og holde på der. Men hun trivdes kjempe godt.

Jeg måtte sende snuppa i bhg så tidlig for jeg begynte på jobb, men heldigvis så jobbet jeg skift og deltid så snuppa ikke var for lenge i bhg hver dag. Så ja, jeg sendte henne til "oppbevaring" om du vil kalle det det. MEN jeg satte henne ikke bort til noe hun ikke likte og trivdes med, som er veldig viktig for meg. Og helt sikkert for deg og, for det er vel ingen som vil at barnet skal ha det dårlig.

Jeg er heller ikke skapt for å gå hjemme med barn på full tid, men koser meg masse med de når vi er hemme alle sammen og finner på masse gøy.

Jeg er ikke redd for å si at jeg MÅ ha en jobb å gå til, må få ha noe som bare er mitt. Og eg gleder meg til jeg begynner å jobbe igjen i mai neste år, da skal pappan være hjemme i 2,5 mnd med knøttet.

Eneste jeg reagerte på var at du virket som om det ikke var så farlig at han ikke hadde noe utbytte av å være i bhg, men det er jo ikke tilfelle om han koser seg på gulvet med leking.

Da misforsto jeg deg. Selvfølgelig er det viktig for meg at han har det fint i bhg, og han trives veldig godt der. Han er blid og fornøyd, elsker å se på de andre barna, og kommer godt overens med personalet der. Men siden han er så liten, forstår han ikke så mye av alle aktivitatene. Da er det ikke noe krise om han går glipp av noe, i motsetning til en fireåring som kunne blitt veldig lei seg hvis alle de andre hadde bakt boller og han ikke fikk være med.

• 3 uker senere...

Heisann

Jeg jobber på en småbarns avd hvor alle barna sover.

Hvis man har barn som kommer sent har de som regel stått opp sent og er ikke trøtte når de andre barna skal sove. Det kan bli et problem med tanke på avvikling av pauser osv.

Barna går også glipp av mye, enten utelek, eller andre aktviteter.

Men, bortsett fra det er det kjempefint å ha barne litt lenger hjemme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...