Gå til innhold

Hvilke kaker lager dere til jul?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ble det goro, sandkaker, peppernøtter og tebrød. Har kjøpt smultringer. Har i tillegg bakt brød, julekake og hvetekake. Måtte blir ferdig lenge før for denne uka er det eksamen, argh...

Skrevet

Jeg baker ikke så mange typiske julekaker, men har laget:

skillingboller

marmorkake

sjokoladekjeks

krydderkake

kokosmakroner

fløtekarameller

Skal lage en del til, bla:

marsipanbrød

formkake (uten spes. smakstilsetning - kan brukes med mye godt tilbehør)

sjokoladekarameller

vet ikke hva mer jeg skal lage etter det, men det blir nok noe..

Og jadda - jeg er sykemeldt! :D Har ikke annet å bedrive om dagene.. :)

Skrevet

mye rare skrivefeil her i dag...skal være karameller... og skillingsboller.. surrer litt jeg :)

Skrevet

Huff, jeg må planlegge dagene med omhu kjenner jeg... har altfor lange arbeidsdager, må skjerpe meg der!

Har du god oppskrift på sjokoladekarameller og fløtekarameller?

Skrevet

Her har vi laget følgende julekaker i år:

* pepperkaker (et must for barna..hehe)

* serinakaker

* nougathjerter

* kokosmakroner

* sandnøtter

* brente mandler

* marsipan konfekt

Og det holder i massevis...hehe...også blir det baking av lussekatter på torsdag...da har jeg gjort mitt for i år :)

Skrevet

nougathjerter hørtes nammis ut! Kan jeg spørre om oppskrift?

Skrevet

Fløtekarameller:

250g sukker

50g smør

2-3 spiseskjeer sirup

Èn kremfløte (tre dl.)

hiv alt i en gryte og kok opp. Deretter skrur du ned, og lar det småkoke i 30-40 minutter...mens du rører hele tiden..gjeesp :) Når det er tykt som grøt kan du helle det over i en smurt ildfast form/kakeform. La det stå i romtemp. til det er stivnet. Da er det klart til å skjæres i biter :)

Sjokoladekarameller har jeg ikke oppskriften på akkurat her og nå, men kan sende den til deg (jeg er så lat og sitter så godt i sofaen akkurat nå...huff...) :)

Skrevet

Jepp, her kommer oppskriften på Nougat-hjerter:

Først må du lage en porsjon linsedeig:

150 g (2 1/2 dl ) hvetemel

100 g smør

60 g (1 dl) melis

1 eggeplomme

Mel og smør smuldres sammen til en grynet masse. Ha i melis og eggeplomme og elt deigen raskt sammen. Sett deigen kaldt i minst en time.

Fyll:

ca. 100 g bløt nougat (kjøpes på vanlige matbutikker, feks Meny)

Pynt:

1 plate kokesjokolade

2 ss kokosfett (delfiafett)

2-3 ss finhakket kokos

Stekes midt i ovnen ved 180 grader i ca. 8 minutter

Lag en porsjon linsedeig som settes kaldt. Kjevle deigen til et rektangel ca 3-4 mm tykt. Trykk ut hjerter med små pepperkakeformer, legg de på et bakepapirkledt stekebrett og stek de lyst gylne. Avkjøles på rist.

Smelt nougaten til den er som tykk krem. Legg to og to hjerter på hverandre med nougat mellom lagene. Smelt sjokolade og kokosfett på svak varme. Når alt har smeltet røres glasuren jevn. Glasèr kakene med sjokoladeglasuren og drykk på litt finhakket kokos.

Disse kakene digges like mye av både mann og barn har jeg funnet ut...hehe...alle var borte etter to dager gitt ;)

Lykke til :)

Skrevet

Nå har jeg laget krumkaker, pepperkaker, havremakroner, havreflan, og kokkosmakroner.

Så skal jeg bake kakemenner, harde vaffelhjerter, huldakaker, og sandnøtter.

Ellers så blir det kanelbrød, og rosinbrød av gjærbakst, og litt julegodter som:

Peppermynter, knekk, delfiakake, snikkerskonfekt, og is sjokolade :)

Mye godt i jula :o)

Skrevet

Har laget

Smulteringer, fått goro av svigermor, mamma har laget havrekjeks. Og så får jeg kransekake.

Skal lage

pepperkaker + litt gjærbakst og hjemmelaget marsipan.

Det holder for det går ikke så mye kaker i jula.

Skrevet

Vi har laget kakemenner og sjakkruter, smultringer , sjokolade kjeks og risboller.

Skal lage peperkaker senere.

Itillegg skal vi ha krumkaker, gulrotkake, sjokoladekake... Skal bake boller og rundstykker tenkte jeg og..

Tro om det blir tid til alt?! Eldste jenta blir tre år i neste uke, skal bake til bursdagen også:-)

Skrevet

Vi skal ikke være hjemme i jula, så har bare lagd litt småtteri til kos nå i førjulstiden =o)

Pepperkaker, sandkaker, sirupsnipper og fløtekarameller. NAM!!

Og selvfølgelig et stort, fint pepperkake-stabbur med MASSE yummi pynt på =O)

Skrevet

Her kommer oppskriften på sjokoladekaramellene:

50g margarin

2 dl sukker

1 dl lys sirup

3-4 ss kakao

Hiv alt i en gryte og kok opp. Etter oppkok skrur du ned og lar det hele småkoke i 5-7 min. uten at du rører. Hell det i en form (ca 13*18cm) og la det stivne på et kaldt sted :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...