liesje Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 for idag kom tanta.....denne gang ble jeg skikkelig satt ut og lei meg. De har på en måte sagt på nordica at de ikke anbefaler å fortsette med inseminasjon etter 8 mislykkede forsøk. Noen andre som har erfaring med det, hvor mange forsøk har dere fått forespeilet/anbefalt? Jeg er instillt på å fortsette videre med ivf, samtidlig som jeg kjenner at det er mye større og oppleves mere omfattende for meg. Dere som har tatt/fått ivf hvor mye regner dere med at det koster per gang, med medisiner og behandling? Jeg lurer også på om noen kan gi meg navnet på gynekologene i oslo som nordica samarbeider med, tror jeg får ta meg en tur til en av de. Og så til slutt , hvordan går det med dere andre prøvende, håper såååååå at det i alle fall blir noen julegavemager.
callmebecka Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 Å nei!!!! Ville så gjerne at det skulle bli spire på deg denne gangen!!!!! Kan jeg spørre hvorfor du landet på Nordica? Vi vurderer de, Triangelen eller dansk fertilitetsklinikk, og kjenner bare triangelen fra før. Det med antall forsøk er jo umulig å si desverre, vi har ikke satt noen grense enda, men jeg begynner jo å kjenne at det er en der ute... Husker ikke helt hva nicket var, tror hun kalte seg solstorm, og hun hadde 12 inseminasjoner før den satt. Så det er vel bare et spørsmål om hvor lenge man holder ut, men det finnes jo ingen garantier... Uansett tenker jeg vel at vi på et eller annet tidspunkt skifter fra stork og til en fertilitetsklinikk for å best mulig kunne bli utredet, og så kanskje allikevel fortsette med inseminasjon hvis intet skulle vise seg å være galt. Men jeg krysser også fingre for at den satt på forrige og 5 forsøk! (Da kona mi prøvde ivf for noen år siden mener jeg vi regnet en 40-50.000 pr. forsøk, iberegnet medisiner, reise, opphold, scanning i Oslo, og det klinikken tok.) Jeg håper du får en deilig jul, fylt med fenalår, røkelaks, gravet laks og alt det andre man ikke kan spise som gravid, og kanskje en snaps eller ti ;o) Neste jul får du nemlig begrensninger, enten fordi du er gravid, eller fordi du ammer, så bare nyt denne.
satser & vesla Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Heihei. Trist å høre. Har du spurt Lindenberg om hvorfor de anbefaler IVF, litt greit å høre om grunnen - kanskje motivasjonen blir litt annerledes da. ? Jeg har IKM på fredag, men i kveld kom symtomene på en kommende mens. Jeg har 5 inseminasjoner bak meg og skal prøve inntil Lindenberg anbefaler noe annet (IVF blir for dyrt og krevende for meg at jeg tror jeg prøver maks 12 insemineringer) (vet at stork har satt 12 som makstall).) Jeg håper å få reist nedover for 6. inseminering i mellomjula, men det avhenger av om gynokologen har åpent i mellomjula. Så vi får se ;-) Stå på, ikke gi opp!!! Trøsteklems
liesje Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2007 Takk for oppmuntrende svar , har nå vært ut og spist med noen venner der ikke alle vet om dette så det er et ikke tema, derfor bare snakket om andre ting og det var litt deilig å få konsentrasjonen bort fra det, trenger det av og til tror jeg. Har ikke snakket ordentlig med nordica enda om den videre plan, fikk bare en brosjure om ivf sist jeg var der og de sa at nå nærmet det seg, skal be om en samtale etterhvert. At jeg havnet hos nordica er vel tilfeldig, de første 5 ganger var jeg hos stork med åpen donor, så etter samtale med fastlege og gynekolog bestemte jeg å prøve med litt hormonstøtte og da kunne ikke stork hjelpe og det var nordica jeg hadde hørt om i københavn. Jeg er fornøyd, føler meg profesjonellt ivaretatt, får rask respons på henvendelser og spørsmål, har fått hjelp til scanning i helgene når min gynekolog ikke kan. Det eneste er at de har litt lite tid når man er der, litt hastverk, i alle fall sammeliknet med stork. Jeg forstår at det kan være et økonomisk dilema i hva man velger, også jeg hadde håpet å slippe ivf fordi det er mye dyrere, men nå er jeg 39 år og jeg kjenner at det er nå jeg må satse for dette og prøve de mulighetene som er og som anbefalles, så får det gå noen andre offer, kan hende det blir bilen.... Og så skal jeg nyte livet, kose meg med "den forbudte mat og drikke", se om jeg kan roe det litt, stress er jo heller ingen god ting i dette hele.
satser & vesla Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 Hei Jeg merker selv at det er ikke lett. Jeg begynte i januar da jeg var 39 år, har en tett eggeleder og kunne bare dra nedover når det var folikk på den "rette siden". Slitsomt prosess og jeg har vært nede 6 ganger (1 avbrutt og 5 inseminering). Har gått på 3 pergokurer og brukt otrivielle. Men, fram til nå har det ennå ikke klaffet ennå. Nå er jeg 40 år og føler at tiden flyr, så jeg skjønner problemstillingen din godt. Jeg har tenkt å innvitere venner til lunsj hos meg på søndag - med gravlaks og spekemat ;-)
Oh'rly Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Leit å høre at det ikke gikk denne gang heller, vet akkurat hvor motløs en føler seg etter så lang tid og så mange forsøk. På den andre siden så er du i omtrent nøyaktig samme situasjon som meg da jeg tok mot til meg og kjørte igang med IVF. Jeg er nå 39 år, og hadde først 5 inseminasjoner hos Stork før jeg endte opp hos Nordica. Der ble jeg anbefalt IVF allerede etter første mislykkede inseminasjon - fikk inntrykk av at de mente alt så så bra ut med alle "tingene" mine at jeg burde ha blitt gravid allerede. Tok likevel enda en inseminasjon før jeg tok mot til meg og prøvde IVF. Syns det hørtes litt overveldende og skummelt ut med medisiner og stuff, men det viste seg at all frykt var ubegrunnet for min del heldigvis. Normalt reagerer jeg veldig negativt på hormoner (f.eks. p-piller gjør meg deppa), men disse ga meg ingen merkbare bivirkninger. Nordica anbefalte gyn Blakstad i Oslo og jeg syns jeg fikk svært god hjelp og oppfølging av henne underveis. Uttaket var kjapt overstått og var ikke værre enn 5 min med mens-smerter. Fikk satt inn 3 flotte egg som i tillegg var laser hatchet (her skulle ingenting være uprøvd) og etter et par ukers ruging lyste det "gravid" mot meg på displayet til CB. Hvis jeg skulle bestemme meg for å kjøre igang med nye forsøk en gang vil jeg nok prøve et par-tre vanlige inseminasjoner først, men jeg kvier meg ikke for å gå igjennom en IVF-behandling igjen. Har ingen garanti for at jeg skal ha like mye flaks, men en hopper over en del mulige problemer ved at egget blir lagt tilbake ferdig befruktet, delt og rett i livmor. Vet ikke nøyaktig hvor mye det kosta totalt, men antar ca 40-50.000. Det er mange penger, men det er ikke gratis å reise frem og tilbake måned etter måned heller. Ta vare på deg selv, og lykke til uansett hvilken vei du bestemmer deg for å gå =)
satser & vesla Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Kostet det 40 -50 000 for et forsøk? Dvs at du bestilte kun et forsøk til DKr 17 500 eller kjøpte du pakke med tre forsøk til Dkr 36 500 (hva skjer hvis det blir full klaff på første pp, får man refundert resten)? Jeg lurer på hva kostnaden blir utenom reise og opphold? evt hvor mye det kostet med medisin på et forsøk. Beklager, hvis jeg spør mye her. Men, det er så kjekt å få nogelunde oversikt over dette. Slik jeg oppfatter må man belage seg på 3 døgns opphold til uttaking og innsetting. . . Så hyggelig å høre at du fikk postiv resultat på første forsøk :-)
Storkfrøken69 Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 Hei Utgifter til medisiner varierer litt. Selv brukte jeg ca 15 000,-. Det koster ca 1000,- pr sprøyte. Jeg brukte det i 13 dager. I tillegg kommer ovitrelle (ca 350,-) og progestan (ca. 800,-). Jeg ble dessverre ikke gravid, men vil likevel ikke nøle med å anbefale IVF. Lykke, lykke til )
Oh'rly Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 Dette var kun et forsøk (Dkr 17.500) + donorsæd (Dkr 900) + laser hatching (Dkr 2000ognoe, husker ikke akkurat hvor mye). I tillegg kommer medisinene som er veldig dyre, men husk at det er individuelt hvor mye medisiner du trenger. 15.000 som Storkfrøken nevner er nok sånn ca et gjennomsnitt. Dessuten må du beregne en del turer til gyn, tror jeg var der 5 ganger mens jeg gikk på medisiner. En gyn med driftsstøtte koster ikke mer enn ca 2-300 pr gang, hvis du går privat blir det MYE mer (f.eks. Trolle tar 1200) så her er det penger å spare. Jeg var i København i tre dager under uttak og innsetting, så det ble to overnattinger på hotell og reise tur-retur. Tror Nordica har en beskrivelse på web av hva du får i en pakke hvis du velger å kjøpe det, men jeg kommer ikke inn der for øyeblikket. Er helt sikker på at du ikke får refundert noe hvis du får full klaff på første forsøk. Bare spør hvis det er mer du lurer på, bare hyggelig å kunne hjelpe til =)
satser & vesla Skrevet 12. desember 2007 #10 Skrevet 12. desember 2007 Takk for at jeg fikk noe innsikt i hva dere betalte av utgifter. Unnskyld for at jeg sporet av i tråden her, det var så kjekt å høre andres erfaringer. Jeg har snakket med Nordica og de anbefaler videre inseminering. Anbefaler ikke noe annet. Det er ut i fra de medisinske opplysningene de sitter med og jeg stoler på deres vurdering. Håper på ny tur i mellomjula hvis Nordica er åpent. . Så da er det bare å stå på :-) Juleklemmer til dere alle her.
lubbeline Skrevet 12. desember 2007 #11 Skrevet 12. desember 2007 Dumt å¨høre..lykke til med det du bestemmer deg for:-)
liesje Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. desember 2007 Mange gode råd og tips, jeg får vel starte med å få time hos en gynekolog som samarbeider med nordica og ta tråden derfra. Det blir forhåpentlig i begynnelsen av 2008 jeg forsøker dette, tar litt tid å reorganisere seg og så orker jeg ikke stresse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå