Gå til innhold

Dere som har opplevd en xu, når prøve igjen?

LabbogLine

Anbefalte innlegg

Jeg ble operert for en xu for 1 1/2 uke siden. Jeg ble operert med et 15 cm langt snitt på magen, og høyre eggleder ble fjernet. Med unntak av såret på magen er kroppen endelig blitt normal, blør ikke lengre og tester endelig negativt igjen. Det jeg lurte på er om hvor lenge dere som har opplevd det samme ventet med å prøve igjen? Spurte han som opererte meg og overlegen på gynekologisk, og begge sa at vi ikke behøvde å vente med å prøve igjen. Noen som har erfaring med dette? Gruver meg veldig til å prøve igjen, i tilfelle det samme skal skje i venstre eggleder... men samtidig har jeg ikke lyst til å vente, da det som skjer det skjer... og føler jeg er så gammel at hvis vi skal få flere barn så bør vi prøve nå så jeg ikke er så gammel når sistemann kommer til..

Fortsetter under...

Hei..

Jeg har hatt exu. Slapp med kikkulsoperasjon jeg da, men måtte fjerne min venstre eggleder. Først vil jeg råde deg til å kreve ul i uke 5el6 når du blir gravid igjen. Dette fordi vis det legger seg i egglederen igjen oppdages det tidlig, og de kan greie å redde den gjenværende egglederen.. Hvor lenge du bør vente er egentilg opp til deg\dere. Jeg venta en mens, da følte jeg at kroppen hadde fått skylt ifra seg og jeg følte meg litt klarare i hodet. Mista desverre da etter 13 uker.. Jeg tror det er lurt å vente en mens for hodet sin del, men det er min mening..

Du må nok bare gjøre som du føler for, har jo fått klar signal fra legene, å det hadde døm ikke sagt vis ikke var greit..

Lykke til! Håper spiren sitter snart!!

Hvis du ikke har fått cellegift og egglederen ble fjernet i sin helhet, kan du prøve igjen når du føler at du er klar for det.

Hvis du derimot fikk cellegift, bør du vente 3 mnd hvis du fikk 1 dose og 6 mnd hvis du fikk 2 doser. Dette fordi cellegiften sitter en stund i kroppen og tømmer folatlagrene dine. (Som kjent fører lavt folat til større risiko for ryggmargsbrokk)

Hvis du ble operert på en slik måte at de åpnet opp egglederen din, skrapte ut svangerskapsproduktene og enten sydde igjen eller lot egglederen stå åpen for å gro på egenhånd, bør du vente 3 mnd fordi risikoen for gjentagelse er større i begynnelsen før alt er tilhelet.

Personlig prøvde vi igjen før første mens, men det tok 5 mnd før det klaffet.

Se forøvrig mitt andre innlegg om EXU.

Lykke til!

Takk for svar! Så trist at du mistet igjen... har du blitt gravid igjen etter det? Er så redd for at det samme skal skje på den andre siden igjen...Kan jeg spørre deg om noe? Hvor lenge etter operasjonen hadde du vondt? Smertene ga seg ganske tidlig til meg, men nå litt over 2 uker er det litt mensen vondt der inne, er livredd for at alt ikke er som det skal ettersom jeg ikke har kjent noe særlig tidligere

Dizzi_medjentebaby: Takk for svar! Fikk du egglederen fjernet ved xu? Hos meg fjernet de hele egglederen da den var dobbelt så stor som den skulle være og misformet...Hadde en del blod i magen også... men den andre egglederen så helt fin ut da. Så håper det skal gå greit neste gang

Hei!

Jeg hadde exu ifjor vår, fjernet den ene egglederen ved kikkhullsoperasjon.

Ventet en mens før vi begynte å prøve igjen, og vi klaffet på første forsøket. Nå har vi en gutt på 9 mnd :)

Jeg var til ul allerede i 6. uke, for å se om spira lå på riktig sted. Anbefaler deg å få bestilt ul så fort du får ny positiv test. Dersom det skulle være utenfor livmor igjen så kan de nok fjerne embryoet uten å fjerne egglederen.

Lykke til!

Annonse

Takk for svar! Så godt å høre at det kan gå bra etter en xu! Blir litt mer postitiv for hver gang jeg hører om at det kan gå bra:) De på sykehuset sa jeg skulle bli oppfulgt med tidlig ul med en gang graviditetstesten var positiv, så det skal jeg gjøre. Er livredd for å miste den andre egglederen også så...

• 2 uker senere...

Mill@78: ja, de fjernet hele egglederen min. Den var svært misformet og i ferd med å sprekke. Men da jeg ble gravid igjen var det faktisk fra EXU-siden, så egget har blitt plukket opp av motsatt sides eggleder og blitt befruktet..:) (Det er ikke så uvanlig, det skjer i 15% av tilfellene...)

Lykke til!

Dizzie_med jentebaby: samme som meg da... hele egglederen min var dobbelt så stor og misformet... Ble du operert med kikkhull eller snitt på magen? Har ENDELIG fått mensen nå, så nå kan vi vel begynne å prøve igjen hvis vi tør.. gynekologen jeg var hos sist nå sa vi burde vente i 2-3 mnd, mens overlegene på sykehuset sa vi ikke behøvde å vente.. ble litt forvirret jeg da, men... :) Hvis vi er klare for det så tenker jeg vi hører på overlegene jeg

Mill@: Jeg ble operert med kikkhullsoperasjon. Ubetydelige arr, og jeg kom meg utrolig raskt. Dag 3 etter operasjonen lå jeg på knærne og støvsugde under sofaen... utrolig. :)

Hovedgrunnen til at mange anbefaler å vente en mens er jo for terminfastsettelse hvis du skulle bli gravid på første forsøk. Men fremdeles gjelder det jo at kroppen trenger tilheling, ikke minst psykisk. En har jo uansett den "vanlige" 15% risikoen for å miste i spontanabort og bør være mentalt rustet til å takle det hvis skjebnen skulle sparke en den veien...

Hei Mill@. Det er leit med ex.u. Jeg hadde også en for 6 uker siden. Jeg var på langt nær ikke så sprek som Dizzie. Hadde vondt en stund etterpå og nå er det hardt under det ene arret de tok egglederen ut av. Er det sånn hos deg/dere?

Nå fikk jeg imidlertidig mensen tilbake etter bare 2 uker og i dag testet jeg positivt på graviditetstester.... men litt usikker om hcg kan henge igjen.

Lykke til! Alt ordner seg :)

Hei pompel og pilt!

Da ble vi operert sånn ca på samme tid da.. er 5 uker og 2 dager siden operasjonen til meg nå, Tok lang tid til meg også før jeg kom meg..Hadde vondt en god stund etterpå. og smertene kom og gikk, så jeg var livredd for at det var noe galt. Ble du operert med kikkhull? Hos meg måtte de lage et 15 cm langt snitt da jeg blødde i magen. Det er litt hardt i arret til meg også. Kjennes ut som noen har lagt "en liten pølse" innenfor arret.. var til legen for det, da det i tillegg er en liten klump på den friske siden (ble livredd for at det skulle være noe galt med den gjenværende egglederen...) men både legen og de på sykehuset sa det bare var arrvev. kan jo være det til deg også? Har du fått legen til å se på det?

klem fra meg

Hei Mill@.

Tror nok det er arrvev hos meg også. Har egentlig oppfølgingstime i februar og skulle nevne det da.... men nå må jeg vel inntidligere og sjekke om jeg faktisk er gravid igjen. Har du hatt mens siden? Eller blødd mye?

Jeg hadde en utskrapning dagen før ex.u. operasjonen og blødde ikke etter noen av de. Bare vanlig mens (tror jeg) 2 uker etter.

Håper så veldig at den sitter nå, men føler ikke samme gleden jeg har hatt når de andre testene har vist positivt.

Har dere prøvd lenge?

Klem tilbake :)

Annonse

Hei igjen:)

jeg er nettopp ferdig med mensen nå. den kom tilbake på dagen 4 uker etter operasjonen, så nå føler jeg meg endelig litt normal igjen:) Blødde egentlig veldig lite etter operasjonen, tror det ga seg allerede 4 dager etter operasjonen jeg, og da blødde jeg ikke før mensen kom igjen. Skjønner veldig at du føler det sånn som du gjør i forhold til den positive testen, det tror jeg er helt normalt! vet at jeg kommer til å være et nervevrak den dagen jeg tester positivt igjen.. men det er jo heller ikke så rart, det er en stor påkjenning vi har vært igjennom! Og man blir jo litt skremt etter sånt skjer.. Du kunne jo bedd om å få tatt blodprøver hos legen for å se om det stiger eller synker? Du har jo også krav på tidlig UL og god oppfølging for å se at alt er som det skal. Krysser fingrene for at du er gravid igjen jeg:) Det fortjener du!

Stor klem

Ps. vi prøvde i 2 mnd bare før xu, så det gikk jo veldig fort. håper det går så fort nå også:) har dere prøvd lenge da?

Hei igjen. Så fint du er ferdig med mensen, da er det bare å prøve igjen! Krysser fingrene for deg også.

Vi har prøvd i 17 mnd. Hatt 2 sa og ex.u. Regner med jeg får tatt noen blodprøver til uka. Fikk bra oppfølging med UL tidlig sist gang, så regner med de følger meg opp nå også. Det er jo en trygghet.

Stå på!

Klem fra pompel og pilt

Huff.... Det er så urettferdig at noen må gå igjennom å miste flere ganger.. Håper virkelig det går bra med deg denne gangen, og at du har brukt opp din del av uflaksen! Dersom du er gravid håper jeg at du greier å glede deg over det som skjer, og at du ikke tenker så altfor mye negative tanker! Må få høre hvordan det går med deg utover da, etter du har vært til legen!

masse lykke til, krysser fingrene for deg:)

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...