Gå til innhold

Blir så provosert....

mor til tre søte små,....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 23 år og går 2. året på førskolelærer. Jeg har termin i april og vil gjerne fullføre året. Tar jeg permisjon fra jul vil jeg komme inn under ordiner permisjon og ikke svangerskapspermisjon, så da har jeg ingen økonomiske rettigheter.

Jeg ønsker å få tilrettelagt undervisning eller å ta barnet med meg på skolen (dersom det ikke har kollikk eller er sykt). Jeg har to barn fra før og under det forrige svangerskapet fødte jeg i påsken og tok med barnet resten av året. Det var jo bare å gå ut av timen hvis barnet var urolig. Dette fungerte helt fint. Men så er det det at skolen min nekter meg å ha med meg barnet mitt, de nekter meg også tilrettelagt undervisning. Jeg får heller ikke være borte mer enn 20% av undervisningen inkludert fødsel. Noen som har erfaringer med dette? Hvordan er det ved andre høyskoler?

Jeg mener jo at når det er besvist at over 50% mellom 20 og 25 år tar abort burde skolene gjøre alt for å tilrettelegge og få ned denne statestikken. Slik at vi hvertfall har et valg hvor vi kan ha en mulighet til å fullføre utdanningen i tillegg til å bli ung mor! Huff.... blir virkelig provosert... dette er da ikke likestilling i det hele tatt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å, jeg forstår godt at du blir sint! Det er helt sant at skolene bør legge bedre til rette for folk i din situasjon!!

Det er egentlig sånn at hvis du har krefter til det, så skulle du gått til media med saken din og laget litt rabalder!

Jeg kan ikke se hvorfor de ikke vil gi deg en sjanse i det minste, med termin i april skulle det jo kunne gå veldig fint! Babyer er jo rolige de første mnd, det er noe annet når den er over et halvt år gammel og lager show for hele klassa. Men en liten baby gjør ikke så mye utav seg (så sant den ikke har kolikk, ja..)

Men du kan jo bare ta permisjon fra april, da, hvis det ikke løser seg. Du har vel tenkt å fullføre studiet uansett, så alt du har fått unna er jo greit å ha med seg.

Lykke til, håper du har krefter nok til å kjempe litt! De ukene som er igjen av studieåret er jo de ukene som er forbeholdt deg, så mannen din kan ikke ta den permisjonen for deg heller. Du må vel enten ta med deg barnet på skolen, eller ta permisjon..

Jeg har ikke snakket med skolen om det, men jeg har tenkt å ta med meg jenta mi på forelesning de dagene mannen min ikke kan passe henne den første mnd jeg er tilbake på skolen. Han tar permisjon fra hun er ca 3 mnd, så da er det ikke noe problem lenger, men mnd før det (jeg har termin i januar, begynner på igjen i mars) blir hun med meg. Jeg har ikke tenkt å spør om lov til det, det gjør jeg uansett. Selvfølgelig får jeg finne en annen løsning hvis hun er syk og gråter mye, da tror jeg uansett ikke at jeg kan begynne på igjen så tidlig. Men hvis hun er frisk og rolig, får hun bli med meg på skolen den første tiden.

Du kan jo velge å bare trosse skolen din, og gjøre det du føler er rett. Ha noen venninner du kan gi beskjed om at de må si fra hvis de syns det blir for mye styr med babyen, slik at du har noen som tør å si fra hvis det blir for mye forstyrrelser for resten av klassen.

Lykke til i alle fall!

Skrevet

Dette er sikkert forskjellig fra høyskole til høyskole, men antar at mye har med økonomi å gjøre. Det er veldig ressurskrevende å lage tilpassede opplegg, og når pengene kommer fra avlagte studiepoeng, så blir det veldig dyrt å ha studenter som blir forsinket i studieprogresjonen (og svangerskap/barn er usikkerhetsmomenter i denne sammenheng, for det er ikke sikkert du kan fullføre, selv om det er det du både ønsker og planlegger). Etter at kvalitetsreformen ble innført er fokus på gjennomføring mye større, og vi som ikke er A4-studenter kan takke departementet for at det har blitt vanskeligere for oss, dessverre...

Har du undersøkt om høyskolen kan begrunne permisjonstiden din med faglige årsaker, slik at du kan starte svangerskapspermisjonen etter jul? Det kan jo være en løsning, selv om det ikke er det du ønsker, særlig siden de ikke vil/kan gi deg den tilretteleggingen du ønsker/trenger for å fullføre studieåret.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg går på HiO, og fikk sjokk når jeg fikk høre at jeg ikke fikk lov til å ha med meg babyen på forelesninger. Går på barnevernutdanningen og har termin i januar. Har undervisning fram til mars og hadde håpet og kunne følge denne. Kan ikke skjønne problemet så lenge babyen sover pg ikke forstyrrer de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...