nikki naboo Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Hei! Har nå lest om flere som etter å ha kommet hit har fått "skrekk" i livet etter alle "skrekkhistoriene" her om svangerskapet og/ eller fødselen(e). Derfor vil jeg starte en tråd hvor man kan fortelle om alle de gode minnene/ hendelser i tidligere svangerskap/ fødsel evt nåværende svangerskap. (Og ja, alle kan ha en eller flere "plager" uten at det "ødelegger" den fantastiske tiden det skal være.) Så vær så god å del din "godhistorie"/minne.
Icedancer Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 Hele mitt første svangerskap gikk så knirkefritt som det sansynligvis er mulig å få det. Var i topp form, la på meg lite (9-10kg). Hadde ballettoppvisning etter 8 fullgåtte måneder og jobbet uten en dag sykemelding helt til permisjonsstart. Fødselen startet med at vannet gikk hjemme etter at jeg hadde vasket mer eller mindre hele huste. følte meg fortsatt i toppform. Vel inne på føden fikk mannen min inn ekstra seng slik at vi kunne ligge å slappe av til ting tok seg skikkelig opp. Fikk ligge i stort hjørnekar under åpningsriene, noe som absolut kan anbefales. Følte leger og jordmødre var veldig behjelpelige og var der for oss, ikke noe stress overhode. Faktisk så lo de litt av meg der inne (kan jo ikke klandre dem for det:)) for selv om det ikke er den mest behagelige opplevelsen i verden kunne jeg ikke annet en å smile konstant. For jeg visste at nå er det uansett ikke lenge til jeg får babyen min i armene mine:) Å hva er vel mer fantastisk. Hadde det ikke vært for ørene hadde vel gliset gått helt rundt;) Under hele fødselen føldes det også veldig trygt å være på føden. Alt ble fulgt opp veldig nøye og ofte, og da ting dro ut litt pga at han kom med nesa opp ble det hentet inn ekstra leger i tilfelle han måtte tas med sugekopp (at gjort i god tid for å unngå komplikasjoner). Men det ble ikke behov for noe ekstra hjelp. 10 min før eventuell "sugekopp-hjelp" kom han av seg selv. Å for dere som eventuelt har hørt mye rart om Epidural - jeg kunne ikke kjent stort mindre da den ble satt. Merka såvidt at det ble pirka borti ryggen min litt og det var det. Å jeg hadde egentlig planer om å klare meg uten, men fikk det anbefalt av jordmora fordi det dro litt ut og for at riene ikke skulle bli så voldsomme. Er ikke redd for å få den en gang til. Oppe på barselavdelingen fikk jeg nesten følelsen av å være på hotell. Veldig hyggelige pleier de aller fleste, noen litt vel påpasselig, men når en gir beskjed om hvordan en vil ha det så lar de deg somregel få det på din måte. Alt i alt var graviditeten og fødselen en positiv opplevelse. Og hjelpeaparatet rundt det hele er jo der for nettopp å hjelpe deg til en best mulig opplevelse. Å om du er en av dem som gruer veldig så er det mulig å få forberedende samtaler med jordmor og lege. Jeg anbefaler også å være med på svangerskapskurs som holdes på sykehuset. Det roet hvertfall de få nervene jeg hadde før selve fødselen. Det en ikke kommer uten om er at en fødsel selvsagt ikke er smertefri, men du blir forbauset når du innser hvor raskt du glemmer de smertene. Så for alle dere som ikke har gjort dette før - Gled dere!! Det er en utrolig opplevelse som du har med deg resten av livet. Og bare tenk på hva du får, i løpet av noen få timer (som for enkelte ikke altid er så enkle) har du fått noe som vil gi deg et helt liv av opplevelser og gleder:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå