Gå til innhold

Hvorfor er det så viktig for de fleste foreldre at barnehagen er ute så mye som mulig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er mye ute med han selv. så jeg vil at barnehagen også skal være mye ute. Men trenger ikke hver dag... mye annet morsomt de kan gjøre inne også..... men er det frilek foretrekker jeg at de er ute.

Har ikke egne barn, men jobber i barnehage. Og jeg synes det er viktig for barn å være ute! Dette fordi:

- Barn er mer kreative ute i naturen.

- Det oppstår færre konflikter ute fordi barna har større bevegelsesfrihet.

- Den større bevegelsesfriheten fører også til at barna får beveget seg, klatre, løpe, sykle.. lage kunstverk i sandkassa og mye mer. Barn som er mye ute har ofte en mye bedre motorikk enn inne-barn.

- Frisk luft er godt for lungene

- Ute blir man ikke utsatt for bakterier på langt nær i samme grad som inne - barna er sjeldnere syke.

- Barna er gladere og får større appetitt.

Annonse

Vi er ute i helgene med snuppa men ukedagene rekker vi det ikke mellom middag og legging.

For oss er det viktig at de er ute fordi vi har en veldig aktiv litn jente og hun trenger og bevege seg ute for å få løpt av seg en del energi. Derfor vil jeg at de skal være ute så godt som vær dag.

Men har stor forståelse allikevel når uteplassen er en iskulp at de små ikke har noe å gjøre ute da.

For å ha et best mulig utgangspunkt for motorisk utvikling bør barna leke ute 3-4 hver dag.

Mer selvskrevent er jo at barn som er aktiv i utelek er i bedre form, og forfallet begynner tidlig i dag pga. stillesittende livsstil.

Dette er et tilbud vi barnehagefolk tilbyr med glede og stolthet. Barn har kanskje 3 timer med foreldrene før sengetid. Den synes jeg de skal få ha.

Tror ikke de ikke gidder. De har bare ikke tid.

Eg har faktisk ikkje tid til å vere så mykje ute med gullet mitt i vekedagene, bortsett frå onsdagane, når eg sjølv har fri. El. er det heim rundt halv fem, og seng for tulla rundt 19. Og mellom der skal man både ete middag og kvelds.

Tulla mi storkoser seg ute,og barnehagen er flinke til å vere ute minst ein gang for dag, om ikkje været er for ille. Eg krev ikkje at dei er ute kvar dag, men er fint for barna og heilt sikkert for dei voksne og. :)

Fordi uteområdet har utfordringer som innemiljøet ikke har, og det er absolutt nødvendig for utvilkingen av det sansemotoriske aparatet feks, som igjen gir utvilking på alle andre områder som er viktig for å få friske, og velfungerende barn!

vedlig betryggende å høre den bhg ansatte si dette. i vår barnehage tror jeg de nesten ikke er ute nå om vinteren det er barn fra 0-3 år en familie bhg. men tror de prøver på å få vært ute heldigvis går jeg en halvtime med han ute for å komme hjem,vanskelig å få tid i værdagene å være ute med han ja,..midda legging osv legges 19.

Jobber selv i barnehage, og syntes det er supert for barna å få være mye ute! De blir kjempe flinke motorisk, og er i mye mer bevegelse ute enn inne. De kan springe og klatre og sykle og grave!

På ettermiddagen har jeg ikke tid til å være ute med mine egne barn. Setter derfor stor pris å om barna har fått vært mye ute i barnehage tiden. Vi er hjemme fra jobb og barnehage 16.45, lager middag, spiser 17.15, og da er det kjekt å bruke tiden på å lese litt bøker sammen,leke,pusle litt ,bade/dusje, og så er det ikke tid til mer før kveldsmat kl 19.00 og ungene er i seng til 19.30 for å rekke å sove nok før de våkner 6 neste morgen. Og en ny dag begynner...

Hvis du jobber i bhg, å dette er din holdning, er det kanskje greit å se seg etter ny jobb?

Jeg jobber selv i bhg, å skjønner meg virkelig ikke på de som syns det er så styr å ork å gå ut hver dag. Personlig syns jeg det er håpløst og kjedelig å være inne hele dagen + ungene blir gjerne grinete på slutten av dagen dersom de ikke har fått vært ute å fått frisk luft og løpt fra seg.

Vi har 10 timer åpent om dagen, å være ute en time er ikke vanskelig å få til.

Annonse

jeg jobber selv i barnehage, har en sønn på 1 år..... i den barnehagen jeg jobber er det bestemt at vi skal være ute fra kl.11.00-13.00 så fremt det ikke er full storm å 20 minus grader. og er været veldig bra så går vi ut igjen etter mat å samlingsstund i 14.30 tia å er ute resten av dagen......Barna synes det er herlig å være ute, da er vi ikke bare i barnehagen men i skogen, på turer i fjæra og lignende. Hjemmet er far å sønn ute mens jeg lager middag etter arbeid.... da vi bor på gård tar de fjøsrunden før vi spiser middag!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...