Tobarnsmammaen Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Hei dere som har vært på første kontroll! Jeg hadde min forrige uke. Ble litt skuffet over fastlegen. Hun var hyggelig, men følte jeg fikk lite info. Ingenting om mat (bare du skal ligge unna rakfisk), ingenting om alkohol (men hun krysset av på null alkohol på helsekortet), og hun sa ingenting om vitaminer eller andre ting uoppfordret. Er dette normalt? Jeg trodde timen kom til å vare lenge, men var ikke inne i mer enn 15 min cirka. Hvordan var deres lege og hvor lenge var dere inne? Fikk dere mye info uoppfordret?
cille35 Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Hei, min time var som din, dørgende kjedelig. Legen fremsto som ung og uerfaren, og kunne lite om ting jeg lurte på som duotest mv. Han var mest opptatt av å sitte og regne seg frem til termin, noe jeg jo hadde funnet selv for lengst. Han satt og med en sånn ring av plast, og kom til slutt frem til samme dato som meg. Ellers var det veiing (så spennende), måling av lengde og de faste blodprøvene. Tok vel 20 min. Siden den ene kommunale jordmoren i kommunen er sykemeldt på ubestemt tid, har jeg bestemt meg for å ta resten av kontrollene privat.
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Jeg var på første kontroll forrige mandag og skal tilbake i dag for å fortsette kontrollen. Legen min gikk igjennom journalen min, målte blodtrykk og svarte godt på de spørsmålene jeg hadde. Han snakket ikke så mye om mat, annet enn at man bør spise enkelte ting med måte. Videre sa han at han aldri hadde sett at et foster tok skade av at en gravid kvinne koste seg med et glass rødvin i ny og ne. Nå liker ikke jeg rødvin.. Ikke sprit heller.. Og hvitvin klarer jeg meg også fint uten, så den informasjonen var meg likegyldig. Han er en godt voksen mann som har vært lege i mange år så jeg velger å stole på han. Utenom det overnevnte måtte jeg på benken for en underlivsundersøkelse... Ellers fikk jeg et par bøker og ble tatt blodprøve av, sjekket vekten og hadde med urinprøve. Jeg var inne hos legen i ca en time tror jeg og ble allikevel ikke helt ferdig. Hva han skal snakke med meg om i dag er jeg usikker på, men jeg skal ihvertfall spørre han om svømming/trening og bekkenløsning =)
beibis Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 Jeg var på første legetime i dag. Er litt tidlig med full sjekk ennå, så vi avtalte at jeg kom tilbake om et par uker. Da skulle hun sette av masse tid så vi har tid til alle undersøkelser og skjema som må fylles ut, og tid til å prate. Men fikk stilt masse spørsmål. Og fikk formaninger om mat og alkohol og sånt. Og tok graviditetstest. (Så deilig å få det bekreftet igjen - jeg er gravid!) Og fikk masse gratulasjoner fra legen! Gleder meg allerede til neste time.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå