Gå til innhold

Hjelp! Andre med høy hvilepuls?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har til vanlig høy puls, ca rundt 80/90 slag/min..

Det var ikke noe farlig sa han, ikke nå uansett.

Når du blir eldre (50-60) kan du få medisin mot det.

Jeg lurer på om det er endel stress relatert, pga at jeg har en gutt på 2år pluss at jeg jobber, har bygd nytt hus, pappan jobber på sjøen og er dermed mye bort, jeg har aldri tid for meg selv lenger, verken til å trene eller noe.. Har lett for å bekymre meg for ting og har alt for god tid til å spekulere på alt mulig..

Uansett jeg er veldig nervøs pga dette med pulsen, det er veldi ubehagelig når den løper av gårde når jeg sitter og slapper av..

Jeg kjenner også veldig godt hjert/pulsen, at det slår uten at jeg kjenner etter, dette ligger i familien.. Hadde jeg ikke kjent den så godt hadde jeg nåk ikke tenkt på det heller..

Vil bare vite om det er andre som er spesielt plaget nå under graviditeten??

Jeg velger å signere som anonym på denne..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har alltid hatt høy hvilepuls, opp i mot 90-100. Legen har aldri kommentert dette. Blodtrykket mitt er fint, og ellers så er jeg en frisk og sprek jente..

80-90 er jo ikke noe spesielt høyt heller da..

Skrevet

trodde det var normalt...?

jeg har fått noe høyere puls nå i svangerskapet enn det jeg er vant til.. men det har vel noe med at hjertet må jobbe litt hardere enn normalt...

Skrevet

Ja, det er vist vanlig at det slår noe fortere under graviditeten..

Det er helst mot 90 det ligger med meg, men med en gang jeg vakner kan det være ned mot 80 av og til, jeg også har normalt blodtrykk og har aldri vært syk.. Men alle kommenterer pulsen min når de måler blodtrykket, blir så lei for da virker det som det er så unormalt..

Men tusen takk for svar, kjekt å høre det ikke bare er meg, og hadde det vært noe galt hadde de nåk sagt noe..

Skrevet

Vanlig hvilepuls er 60-80. Den kan være litt høyere og lavere etter hvor trent man er.

Skrevet

jeg har vanlig hvilepuls til vanlig, men to ganger nå siden jeg ble gravid har jeg opplev at pulsen har skutt i været og har blitt kjempe anpusten.. å d bare av å sitte iro.. har også vært i sammenheng med store måltider, så kan hende kroppen rett og slett må pumpe opp tempoet for å få gjort ting som vanligvis går normalt..

Annonse

Skrevet

Men jeg spurte også legen om det var noe jeg etter graviditeten kunne gjøre føor å få noe lavere hvilepuls.. og da sa han at det var det ikke, den pulsen jeg har, har jeg alltid hatt og kommer alltid til å ha sa han, men jeg skjønner det ikke helt..

Jeg spilte fotball i 10 år, har aldri tenkt over dette med pulsen..

Sluttet og spille når jeg var ca 16år(har ikke trent noe særlig siden), og vart gravid første gang når jeg var 17-18år.. Begynnte å gå til kontroller og alle nevnte den høye pulsen, var sikkert noe nervøs hver gang de sjekket blodtrykket, men etter den gang har jeg lagt merke til litt høyere puls enn hva legen sier er "normalt", så jeg vil egentlig være enig med deg anonym nr 2, men jeg er ingen lege, men man skulle jo tro legen visste dette?

Flere formeninger om dette?

Skrevet

Hadde et lite håp om å "trene den normal" igjen siden det er så ubehagelig..

Skrevet

jeg har ikke vært så plaget av veldig høy hvilepuls nå når jeg har vært gravid, men noe høyere enn vanlig ligger den. Har hørt at det er vanlig å få dette fordi det er mer blod som skal igjennom systemet. Jeg har vært mye plaget av høy hvilepuls når jeg ikke har vært gravid og dette har vært pga stress og bekymringer, så det kan vel være en kombinasjon av dette kanskje?

Skrevet

Får håpe det, for da er det mulig å få gjort noe med det:)

Skrevet

Jeg har også høy hvilepuls når jeg er hos legen, men det er sannsynligvis situasjonsbetinget. Er nervøs/spent når jeg er der, så det er nok derfor. Men hvis du måler selv i ikke-spente situasjoner, er det jo noe annet. Jo bedre trent man er, jo lavere skal hvilepulsen være. Høy puls kan også tyde på høyt stoffskifte.

Skrevet

hvilepulsen min ligger på ca 108, akkurat nå slår den som juling..hehe... legen reagerer hver gang og trodde eg var stresset men har tatt den flere ganger og er absolutt ike nervøs når eg er der.. legenmin sier at eg bare har høy puls og at det er ingenting farlig med det så lenge alt annet( urin, blodtrykk osv) er fint

Skrevet

Det er klart du kan gjøre noe med din høye hvilepuls! Når vi går gravide vil den uansett være høyere enn normalt, men når barnet er ute kan du helt klart "trene den ned". Jeg vet ikke om hvilepulsen vår stiger gjennom svangerskapet eller om den bare ligger noe høyere hele veien gjennom.

Se her hva de f.eks skriver på Puls: (http://www.pfizer.no/templates/Page____1584.aspx)

"Sjekk formen med hvilepulsen

Hvilepulsen er sikkert mål på om din form blir bedre eller dårligere. I takt med bedre form, kommer hvilepulsen din til å synke. Dersom du ikke har trent på en stund, vil det være svært motiverende å teste hvilepulsen din FØR du begynner med treningen. Den kommer helt sikkert til å synke ganske mye i løpet av kort tid. Selv om du allerede er godt i gang med treningen, vil du kunne registrere endret hvilepuls som følge av god trening!"

Makspulsen derimot kan du ikke flytte på ved trening.

Både maks- og hvilepuls er uansett individuelt, du kan altså kun måle fremgangen i formen din ved å sammenligne med din tidligere hvilepuls (Ikke den du har nå som gravid da). Det gir ingen mening å sammenligne din hvilepuls mot andres, du kan være i bedre form enn en med høyere hvilepuls, og motsatt.

Annonse

Skrevet

Jeg har høy puls, veeeeldig høy puls nå som jeg er gravid.. vi snakker 150-160 slag i min... sist jeg var gravid var det ekg og hele pakken når jeg gjorde de oppmerksom på det. nå bryr de seg ikke stort..

Jeg kan ligge helt i ro sengen og pulsen kan rase så voldsomt fort at jeg skjelver og må stå opp!

Jeg tror nok det er mer ubehagelig enn farlig.. en ting du kan gjøre er å sørge for å drikke mye! Prøv å drikk mer å se om det roer seg.. legen sa det kunne være for lite væske i kroppen!

Skrevet

Tusen takk for masse fine svar!!

Kjæmpe takknemlig:D

Skrevet

Jeg har høy puls... Gikk med rytmeregistrator i noen dager her og jeg har hvilepuls på opptil 135 pr min ble det målt på den... Fikk beskjed om at det ikke er farlig, bare ubehagelig. Jeg har det man kaller normal hjerterytme med rask puls.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...