Gå til innhold

Seriøst jenter,må jeg droppe fenalåret i år?


lillemagen med guttebaby : )

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*ler* nei deg gjør nok ikke det,spekemat skal ikke spises når en graivd,da utsettere en den lille spiren for unødvendig fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler sånn med deg!!! Jeg har det på samme måte med spekeskinke. Tror spekeskinke er bortimot det beste jeg vet. Tror du jeg skal spise det til sommeren eller?! Samme dag som "knotten" er ute skal jeg hive i meg spekeskinke og potetsalat, myke oster og alt som er godt! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti! Hvorfor skal man ikke kunne spise spekemat når man er gravid? Hva tror dere gravide kvinner gjorde før i tida? Når speking var en av de få mulighetene de hadde til å konservere mat...

Men det er noe som heter "alt med måte". Grunnen til at gravide frarådes å spise mat som ikke er varmebehandlet er at faren for listeria øker. Og til Ciqu - hva hvis du får listeria den dagen knotten din er ute da..? Og du må på sykehuset for behandling eller gå på medisiner så du ikke kan amme? Er ikke det å utsette knotten for fare?

 

Til HI: I følge min lege og alt jeg har lest på internett ift spekemat, så er det ingenting i veien for at du spiser spekemat/fenalår. Det gravide kvinner rådes til er å spise dette "med måte". Men om du ønsker å la være å spise det, skal ingen få tvinge det i deg heller. Gjør hva du føler er rett =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte, elsker fenalår:) Sambo har nettopp kjøpt et helt lår som han skal spise i jula. Jeg velger å holde meg unna, pga risikoen for å bli smittet av listeria. Risikoen er ganske liten, men at den er der er nok til at jeg dropper fenalåret i år. Det finnes mye annet som er godt og trygt å spise:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rose of ice, du må gjerne kritisere alle som velger å holde seg unna spekemat, men nå er det slik at over alt så går anbefalingene i EN retning: Ikke spis kjøttmat som ikke er varmebehandlet, og ikke spis melkeprodukter som ikke er pasteurisert. Så kan du hyle om gamledager så mye du orker! Sant og si vet jeg ikke hvordan det var med listeria i gamledager, men jeg kan velge å unngå det så godt jeg kan i 2007! Og hva angår mitt inntak av spekemat den dagen jeg føder: Da merker jeg at jeg er syk vet du, og da er barnet UTE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei rose of ice. Hvor mange mistet ikke barnet sitt før i tiden,hvor mange var dødfødte og hvor mange barn vokste opp???Før kunne folk få opp til 10 barn,men bare tre vokse opp av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare gjør som du vil,i utgangspunktet er det ikke noe farli,jeg har alltid spist fenalår når jeg har vært gravid og alle har vært friske,har ikke tenkt tanken en gang.tror heller det er litt hysteri bak alt.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer du nok til å få høre det "glad i mange barn".

Men jeg er enig jeg.. Folk gjør som de vil! Jordmora sier jo at det ikke er farlig om man tar de rette forhåndsreglene.. Men når man leser her inne,er man jo barnemorder om man spiser noe galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det toxo dere er redde for?

Om man dypfryser fenalåret noen døgn er ikke den faren der lengre...

Kaldere enn -18 grader. Også kan det kansje være lurt å dele opp i skiver når en fryser, så en er sikker på at det fryses over alt.

 

Dette står på matportalen sine sider!

I tillegg så har de fleste av Gildes produkter vært fryst ned allerede.

 

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp Frk.Bibelstripp m/spire og jeg kan bare ikke forstå hvordan noen vil kanskje ofre livet til den lille spiren,eller kankje få en baby,som har varige mèn bare,fordi en er så egoistiske at en må sette sine behov og lyster foran den lillels ve og vel,lurer på hvorfor enkelte blir graivde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Listeria ikke kan fryses bort.

Jeg vet også hvor Toxo mest sannsynlig finnes, og hvor Listeria trives og vokser.

Oppskjært kjøttpålegg som er vakumpakket er en plass Listeria trives.

I et fenalår kan man finne Toxo, ikke Listeria.

Så om man selv skjærer dette opp og fryser det ned, er det i allefall i mine øyne trygt å spise om man er påpasselig med kjøkkenhygienen!

 

Tenk litt fornuftig oppi dette og.

Hvor ofte hører man om gravide som får Listeriose?

Ja, det har skjedd nå nylig, og alle vet årsaken. Og at den osten som hun spiste inneholdt enorme mengder Listeria.

Dette er ikke vanlig!

 

Har dere fått påvist Listeriose før?

Har dere fått Toxo før?

 

Om dere ikke har det? Hvor stor er sjansen for å få det nå? Når dere i tillegg tar hensyn og forhåndsregler?

Den er liten!! Tro meg!

Jeg har jobbet med testing av gravide og andre i forhold til virus, parasitter og bakterer!

Det er ikke ofte man ser noen gravide har fått i seg noe smitte.

Listeriose er enormt skjeldent! Selv for gamle og syke. Når noen blir syke er det oftest i epidemier. Som den nå nylig.

Toxo ser man mindre skjeldent, men når dette oppdages er det som oftest hos jenter med invandrerbakgrunn eller jenter som har vært på ferietur! Og i de fleste tilfellene går det faktisk bra med både mor og barn!

 

Ja!! Det finnes tilfeller der det ikke går bra! Men dette er så lite utbredt jenter, at man har ingen grunn for å gå å bekymre seg!

 

Ta de forhåndsreglene som står på matportalen sine sider. Og vær fornuftig! Og tenk selv! Dere suger ikke til dere mikroorganismer selv om dere er gravide!!

 

Fokuser heller på det fantastiske som skjer inni dere jenter!!

Dere lager et lite menneske!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg det går helt bra å spise litt spekeskinke sånn teknisk sett. MEN, om det av en eller annen grunn ikke går bra med svangerskapet så vil den skinka være et mareritt resten av livet. Jeg opplevde at babyen min døde i min mage rett før fødselen, noe som overhodet ikke skyldes noe jeg spiste eller drakk. Men to dager før barnet døde åt jeg spekeskinke i en forrett på fest.....Skinka var det første jeg tenkte på da vi oppdaget han var død, og alle legene nektet for at det hadde noen betydning. Vi vet nå at det var noe helt annet han døde av. Men jeg, jeg sliter med den type spekeskinke og kommer IKKE til å spise det mer. Enda så godt som det er........Synes du skal droppe skinka for DIN EGEN del og unne deg all spekemat du bare orker når babyen din er født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki jenter, da er vell det avgjort da. Får holde meg til flatbrødet og rømmen..... det kommer til å bli en tam smak.

 

Når det gjelder ting man ikke kan spise eller gjøre, så tror jeg at det er litt sånn hips om happ. Kan tenke meg at dem som plages med å bli gravide, og dem som er så fryktelig uheldig å mister gang på gang, er dem som er mest hysteriske for å smake på den "forbudte frukt". Det kan jeg godt forstå altså.

 

Man påvirker hverandre her inne, det er ett veldig intenst miljø, vi er alle gravide, og det er en god del som er "hysteriske" og noen blir "hysterisk" av og lese en del av innleggene her.

 

Jeg var egentlig ikke noe redd for å miste mitt ufødte barn, helt til jeg kom inn hit. Er helt sjokket over hvor mange som blør og mister, og ikke minst seint i ett svangerskap. Man leser om ei som har smerter og blør, noen dager senere hører vi at hun har mistet, og da får man helt panikk om man har litt sammentrekkninger i livmoren, og nesten gjøre oss klar for å miste vi å.

 

Uff ja....bare noen tanker jeg fikk..... håper jeg ikke støtet noen.

Jeg prøver kanskje bare å trøste meg selv med tanken på fenelåret jeg ikke får!!!!! hehe hihi

 

Lykke til alle sammen..' ps: det er verre å akseptere at jeg ikke får fenalår i julen, en røyk å vin..... hehehe er ett matvrak for tiden.

 

9+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at man kan steke fenalår? Det er jo råååågodt, eneste er at det blir litt saltere. Men du så godt!!! Da har du jo varmebehandlet det og trenger ikke lenger bekymre deg for listeria. Det er min plan i jula i alle fall. Fenalår er noe av det beste som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme krise her!! elsker spekemat:)

kunne ikke en gang spise elgpølse til grøten i dag:S

det som ER så godt!! sa til samboeren min at etter fødselen skulle jeg spise en hel elgpølse og en spekeskinke!!

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg syntes det var et fint innlegg du skrev her, lillemagen. Det ER nemlig mange innlegg her inne som omhandler alt som kan gå galt og det er derfor ikke rart at man blir engstelig og tenker på alt fælt som kan inntreffe.

 

Men selv om vi daglig leser om dem som mister, så det er enormt viktig for vårt mentale velbefinnende at vi repeterer for oss selv at det i de aller, aller fleste tilfeller går bra!!

 

Og du, selv om fenalåret går fløyten i år, så er det masse godt å kose seg med i jula likevel! Om ikke annet så har du jo enda en god grunn til å glede deg til neste jul......med barnet i den ene handa og fenalåret i den andre...hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man kan ta sine forholdsregler osv. men er ikke alltid lett å huske hva man kan bli kvitt ved frysing og ikke, går litt i surr i blandt. Så det enkleste er bare å unngå det som kan være farlig, det er jo tross alt bare ni måneder det er snakk om. Det er mye bedre det enn å spise noe som kan være farlig for fosteret og så gå å lure på det seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskjært kjøttpålegg som er vaakumpakket er et sted listeria trives?!? Vil det si at vi helst ikke bør spise kokt skinke, kyllingpålegg etc som er ferdigpakket i plast? Blir helt sliten av dette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julibebisen:

 

Du kan fint spise vakumpakket pålegg som skinke, servelat ol, som har vært varmebehandlet. Du skal bare passe på datomerkningen. Kjøp pålegg med lang holdbarhet, og ikke la den ligge for lenge før du spiser den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...