Lunajenta og Alvegutten Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Lurer på om jeg har det som kalles Raynaulds fenomen; brystknoppen er sår og er gjerne rød før jeg begynner å amme, men blir hvit etterpå. I tillegg kommer smerten som stikking i hele brystet som brer seg utover mot ryggen og skulderen. Synes mye av det jeg leser om fenomenet på ammehjelpen.no stemmer med sånn jeg opplever det, for jeg merker bedring når jeg presser forsiktig med håndflaten mot brystet. Ser også at det kan hjelpe å drikke svart te, så det skal jeg prøve. Men er dette noe som kan gi seg helt, eller må jeg leve med det i hele ammeperioden?
trollet66 Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Med tanke på at brystknoppen er sår og rød før amming, kan det høres ut som du har sopp/trøske OG Raynauds fenomen. Raynauds vil ofte forverres når det er sårt/sopp eller liknende. Ta en tur til legen i morgen og få avgitt en melkeprøve for å utelukke bekterieinfeksjon. Be samtidig om eventuell kur for sopp. Raynauds fenomen blir bedre (ivertfall har det blitt det hos meg)
Lunajenta og Alvegutten Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2007 Oi, kanskje det kan være begge deler altså? Har egentlig vært sår helt siden jeg startet å amme gutten min, han ble født for en mnd siden. Og da er det vel litt rart at det ikke er grodd helt enda? Det er mye bedre enn det har vært, har bl a brukt albueskjell og PureLan salve, pluss at jeg er flink til å lufttørke ofte. Det er ikke hver gang det er vondt lenger når han suger på det ømme brystet, så jeg har bare tenkt at det gror seint, men at det faktisk gror. Men jeg har sånne stikkende, skjærende smerter, spesielt om natta. Jeg får snakke med legen om det, har time neste uke, satser på at det er tidsnok... I mellomtiden skal jeg drikke te og holde brystene varme! Tusen takk for svar:)
oktbebis Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Jeg hadde det på samme måte, spesielt om natten, da var det brennende, skjærende smerter i brystet som var kjempevondt. Jeg trodde også det var sopp, men prøvde først Brulidine (krem som fåes reseptfritt på apoteket) og jeg ble helt bra på noen få dager! Smørte på stort sett etter hver amming i ca en uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå