Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Holder på med behandling for sopp/trøske og nå har jeg jammen meg også fått problemer med tette melkeganger også i det ene brystet. Har hatt det snart 1 døgn, det blir ikke bedre, men ikke verre heller. Legger gutten (5 uker gammel) til ofte, men det virker som det er vanskelig for han å suge skikkelig på det vonde brystet, Tar også nesesray for å øke utdrivningen. Han suger i ca 10 minutter deretter pumper jeg med elektrisk pumpe i ca 10 minumtter. Har hoppet over soppmedesinen det siste døgnet, det blir for mye å tenke på. Redd for brystbetnnelse, kjenner jeg blir lei meg og litt frustrert. Noen tips?
trollet66 Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Fortsett å amme/pumpe tomt hver 2. time på dagtid, og hver 3.time på natt til kulen/klumpen er borte. Det kan være lurt å legg på varmt omslag før amming/pumping. Det du også kan prøve er å pumpe deg litt FØR du ammer,da blir brytet ,ykt så han får tak - og ingen kan tømme brystet så godt som babyen gjør..... prøv å legge han slik at haken peker den veien der kulen er.
Mamma TB Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 hvordan kan en tydelig se at en har tette melkeganger?er hysterisk redd for brystbennelse jeg også!!!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Jeg skrev det 1.inlegget. Det er dessverre ingen bedring. Øvre halvdel av brystet er vondt og hardt, synes området har blitt større og litt rødt. Har ikke feber. Har i tillegg smerter pga soppen så jeg føler meg ganske nedfor. Heldigvis er det søndag og pappaen er hjemme og kan avlaste. Men fortsetter så godt jeg kan å tømme ved pumping eller amming hver 2.time. Babyen vil ikke suge kraftig nok selv om jeg har prøvd å håndmelke litt på forhånd eller ta en varm dusj.
trollet66 Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Det kan ta litt tid(jeg har i de verste tilfellene hold på slik i 5 dager), så lenge du ikke får feber skal du bare fortsette som du gjør.Hyppig tømming er beste medisin. Bruk varme omslag over der du er rød og øm før amming/pumping. Noen ganger kan det ta mange dager før det slipper helt. Får du feber og/eller frostrier så går du til legen. Fortsett med beh for sopp, det er viktig også. Vet at det blir mye for deg akkurat nå, det er ikke kejt mens det står på, men hold ut !!!
trollet66 Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Tette melkeganger kjenner du igjen med smerte/ømhet og klumper/harde felter i brystet. Trøste deg med at det er ikke alle som oppelver dette!! Så du behøver ikke være redd for dette. Pass på å holde hendene varme(ikke rote rundt i frysen uten hansker på...) Ikke gå med klær/BH som strammer på noen deler av brystet(push up BH eller strapless kjole f.eks)Kjenne etter daglig at hele brystet har samme ¨konsistens¨ etter amming (dette gjelder jo ikke med en gang melka har kommet selvf. da er jo brystene spente en stund)så går det nok bra KJenner du influensasymptomer i form av l hodepine og begynnende feber og eventuelt frostrier, sjekk brystene grundig før du legger deg i senga og sier Influensa
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 Hei (Fra 1.innlegger), Takk Trollet66 for alle gode råd og oppmuntring du gir her inne. Det betyr mye. Det har heldigvis ikke blitt noe verre i løpet av natten, kanskje litt bedre. Skal prøve å få til litt soppbehandling i dag. Men vil gjerne gi lillegutt noe av melken jeg har pumpet fordi han har behov for det siden han suger så dårlig av det ene brystet. Har aldri skoldet før og har ikke liten kjele og synes det er ganske stressende å skulle gjøre det samtidig som jeg roer en sulten baby samt koke pumpe i 10 minutter etter hver bruk. Det blir ingen tid igjen til søvn og det blir en vond spiral. Tror jeg får være fornøyd om jeg får til 2 soppbehandlinger i løpet av dagen i stedet for 4 som det egentlig skal være. I natt var ikke junior i takt med meg når jeg skulle tømme brystet hver 3.time (tar hver 2. på dagen) - han sov tungt og dermed ble det lite søvn på meg når han ville ha mat når jeg kunne sove. Noen spørsmål om skolding siden jeg har sopp og får mye smårester (20-40mm hver gang) pga all pumpingen av det vonde brystet: -kan jeg samle ulike melkeskvetter jeg har pumpet i løpet av de siste 24 timene som har vært i separate beholdere i kjøleskapet og deretter skoldet de samlet for så å fryse ned? -eller må man skolde uten å kjøle ned først? -når man skal bruke skoldet melk som har vært frossen må den da tines først i lunkent vann og deretter varmes i vannbad til ca 37 grader? Kan det gå litt tid (f.eks 2-3 timer fra melken er tinet til den varmes i vannbad?)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #8 Skrevet 10. desember 2007 Vil bare fortelle at det går riktig vei og at jeg ser mye lysere på det nå! Har også fått tid til soppbehandlingen i dag. Legger ut spørsmålet mitt om skolding i egen tråd.
trollet66 Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Hvis du skal klare å bi kvitt soppen, er det viktig at du går grundig tilverks med en gang, ellers risikerer du å bli sittende med dette i månedsvis..... Dette betyr: - Smøre deg selv med krem etter hver amming/pumping (dog begrenset oppad til 8 ganger) - Nytt ammeinnlegg/kompress etter hver amming/pumping - Vaske BH , håndklær og alt annet som kommer i kontakt med puppene daglig i minst 60 grader vann. - sove med BH /t-skjorte om natten, så slipper du å vaske sengetøyet daglig.... og brystene er godet dekket av kremen om natten for optimlat vrikning. - Vaske og koke tutter, flaskesmokker og pumpeutstyr hver dag i minst 10 minutter. - alt annet som kommer i kontakt med barnets munn skal kokes i 10 minutter/vaskes på 60 grader. - Det er selvfølgelig viktig at barnet får medisin 4 ganger til dagen også, ellers risikerer du ping-pong effekten ved at dere smitter hverandre.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #10 Skrevet 11. desember 2007 Jeg følger det du skriver, men legen har kun gitt oss miksturen og sagt at jeg skal bruke den på brystvortene mine, ikke egen krem. Men mikstur og krem inneholder vel det samme?? Det er trolig barnet som har hatt trøske fra fødselen av.
Expat Skrevet 11. desember 2007 #11 Skrevet 11. desember 2007 HI, om du har trøske flere steder på kroppen (siden barnet fikk det fra deg?) så skal du helst ha pillekur, ikke mikstur!
trollet66 Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Ring legen og be han ringe inn resept på krem!!!! For det første sitter den bedre på brystet og er beregnet til å bruke på hud og til sist den er MYE MYE billigere!!!! Mikstur er beregnet å spises. Vet det er en del leger som kun skriver ut mikstur, med det er pga uvitenhet( les liten erfaring med sopp/trøske)!!! Når leger skriver ut resept så står det minkstur 4 X 1ml pr dag, det er greit. Når du får resept på rem står det gjerne at den skal påføres 2 ganger daglig , dette er altså ikke nok Når du begynner å beh. deg med krem, så vil du få en ganske momentan lindring...Etter ca et døgn eller mindre er du et nytt menneske!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå