Gå til innhold

ang mat litt forvirret hva kan man spise?


maxime75

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å leser på disse sidene jevnlig,men i det siste har det vært mye med mat hva kan man egentlig spise?.De siste ukene har jeg bare spist salami trodde det var greit,men så leste jeg at det ikke.

leste også at skinke ikke var bra. Spiser nå syltetøy på brødskiva.

Men man må jo kunne spise noe. Er det noen som har noen liste på hva man kan spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Under en link med nyttig info ligger bla. dette om mat:

Hva kan gravide ikke spise

- Kjøtt:

Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar

- Fisk og skalldyr

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

Blåkveite over 3 kilo.

Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

- Mel og Ost

Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke:

upasteurisert melk

ost av upasteurisert melk.

- Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

 

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

3 - 4 kopper te per dag, eller

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

 

- Alkohol,tobakk og narkotika

Hold deg unna!

________________________________

Håper det hjelper litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den llinken over her, er den de fleste refererer til og følger ;)

 

Jeg spiser skinke ja, men ferskest mulig. Jeg spiser ikke salami, men jeg spiser syltetøy.

 

Det nyeste nå er en kommende endring med den pastauriserte osten. Det er 4 barn som har dødd av listeriabakterien, som befant seg i en pastaurisert halvmyk ost. lignende brie, eller cammenbert. Så det nye blir vel å holde seg unda alle halvmyke oster også, pastaurisert eller ikke ;)

 

Tror ikke det sto i linken, men man må være forsiktig med røykalaks. Spis ferskest mulig. Helst ikke spise gravet eller raket fisk

 

Tror det viktigste er å bruke sunn fornuft. Mammaen må trives også :)

 

Det er mange som sier man ikke skal spise aspartam, et søtningsstoff som finnes i de fleste lightprodukter. men kjenner flere som peiset innpå med lightcola e,l og det har gått helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er "sunn fornuft"? ;) Det begrepet er så relativt at det for noen betyr å spise hva som helst så lenge de får lyst på det. Jeg tror det er lurt å lese mattilsynets anbefalninger og ellers lese litt på gravid-sidene på internett generellt om kosthold. Husk at det du spiser, spiser ungen også.

 

Når det gjelder kunstig søtningsstoff og andre tilsetningsstoffer mener jeg at det sier seg selv at man skal være beskjeden med slikt. Det er ikke bra for oss, og da er det neppe bra for babyen heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at da jeg var gravid med Elias spiste jeg akkurat det jeg hadde lyst på. Jeg har et normalt sundt kosthold. Jeg spiste skalldyr, røket mat, drakk cola innimellom osv. Jeg har et friskt barn på 10 mnd som aldri har vært sykt. Poenget med hva du bør holde deg unna er at dersom det skulle være noe i det så er det foster, barn, gammle og syke som lettest blir rammet. Det er noen matvarer som lettere blir rammet enn andre, pluss at for mye sukker og koffein ikke er heldig for fosteret. Spis fersk mat, sund mat og variert kosthold. Pass på matvarer som er i slekt med matvarer familien har allergi mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå inn på matportalen.no og les,det står det hva du kan spise og drikke.

 

Kjenner jeg blir frustret,sint og ganske oppgitt når folk kan sitte her inne og si at jeg spiste alt mulig og har en frisk og fin unge. Ja,heldig for deg vil jeg si,men tenk om det ikke hadde gått godt. Ingen som sier at det absolutt må skje noe galt,men faren er der.

 

Ta f.eks spekemat,dette er pga av baktererier,en liten bit spekemat med denne bakterien,kan i verste fall (kanskje beste for barnet) drepe barnet ditt.

 

Fjellørret og krabbe og andre "sjødyr" er på grunn av forurensing. Får du i deg dette kan det være katastrofalt for barnet.

 

Forstår ikke at folk tørr å utsette den lille spiren for slike ting jeg. Jeg elsker den lille spiren og vil derfor ikke utsette den for noen fare,jeg kan unngå. Jeg setter den lille spiren foran meg selv og tenker på den i steden for at jeg skal tenke på at jeg har lyst på ditt og datt.En må slutte å være så enromt egoistiske,den lille har ikke bedt om å bli til og da må vi ta ansvar for det vi har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannamor,jeg vil gjerne vite hvor du har opplysningen om at en ikke skal drikke light brus fra.

 

Mange mener at det er skadelig for folk som ikke har diabetes,men for de som har det er det ok,det er bullshitt,hvis det er det du mener,det vet jeg ikke for du skriver ingeting om det.De som har diabetes har bare en forskjell på oss som ikke har det og det er at de langehanskeøyner i bukspyttkjertelen ikke produserer insulin,og det er den eneste forskjellen. På grunn av dette har de diverse plager.

 

Jeg vil heller drikker light brus en å spise/drikke sukker. Jeg er redd for sukker,fordi jeg kan få svangerskapsdiabetes,ungen kan bli stor osv.Drikker ikke koffeinholdige drikker når jeg er graivd,heller,så jeg er ikke blandt dem som pøser innpå med lightcola,bare for å ha sagt det.

 

Hadde vært kjekt med en link,elller få vite hvor du har hørt dette. Er alltid åpen for nye innspill,men da skal jeg vite at det er seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist svangerskap fikk jeg beskjed fra jordmor om å holde meg borte alle lightprodukter. Hun sa det var bedre å drikke et glass cola enn to glass pepsi max f.eks.

Dette pga aspartamen ja, som dreper hjerneceller og er et søtningsmiddel som asbolutt ikke er bedre enn sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,blir litt irriter her nå jeg,for jeg kjenner at det bruser inni meg når fagfolk ikke kan bli enige om en så viktig ting som det.

 

Jeg har lest veldig mye om dette og forhørt meg rundt og alle plasser har jeg fått høre at vi vet ikke noe om virkningen enda,det er et kunstig stoff,så det kan virke inn,men vi har ingen dokumentasjon på det. Da har jeg tenkt som så at ok,da kan det ikke skade så veldig,for en har jo i mange år spist kunstige stoffer og ikke har jeg hørt at noen har blitt skadet av det.

 

Blir så irritert,kan ikke de lærde bli enige,slik at vi vanlige dødelige,kan vite hva vi har å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett det jeg har lyst på - med visse modifikasjoner. Klart jeg tenker litt mer igjennom det enn vanlig, men stort sett har det justert seg selv, dessuten hadde jeg et nokså "foster-vennlig" kosthold fra før av, foruten colaen (som jeg fikk total avsmak på helt i starten av svangerskapet, så det var jo egentlig en lettelse)

 

Når det kommer til light-brus, er jeg oppfostret på den læren at kunstige søtningsstoffer "kødder" med insulinproduksjonen hos friske mennesker (hos diabetikere er jo insulinproduksjonen allerede nokså skakkjørt som regel). Så jeg har lært at i forhold til å "terge på seg" diabetes på grunn av kosthold, er det VERRE med masse kunstig søtningsmidler enn med masse sukker og usunn mat. Dette er dog ikke noe jeg kan dokumentere, men lærdom jeg har fått inn med morsmelka fra min sykepleier-mor. Og bank i bordet; ingen diabetikere i vår familie så langt i alle fall :)

 

Ellers synes jeg vi skal bli flinkere til å gi råd uten nødvendigvis å dømme dem som ikke følger dem - mange har lært mye forskjellig, og det er vel ingen fasitoppskrift på hvordan man skal være en perfekt gravid heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med søstningsstoff er jeg så absolutt ikke enig med deg i,jeg har fra jeg var 15 satt meg veldig inn i diabetes,har hatt mye kontakt med norges diabetesforbund,har snakket med helsepersonnell osv,men det finnes ikke noe god forskning på dette. Her må hver og en finne ut hva en vil tro på å ikke tro på.

 

Du snakker om perfekt graivd og da kjennner jeg at det bruser i meg,for jeg må si at på disse sidene,så kan en ikke åpne kjeften og si at dette er feil,helsenorge anbefaler noen annet, og det du gjør det er galt mot den lille,uten at en skal få høre at en tror en er perferkt. Det irriterter meg,og jeg velger å tro at alle her inne er mennesker og ingen mennesker er perferkte,men noen tenker mer over riskikoen enn andre.Noen tenker mer på spiren enn å tilfredstille sine egne lyster og behov. Det er ikke snakk om at noen er perferkte eller ei.

 

Finnes ingen fastit på hvordan det er å være graivd,men det finnes rettningslinjer som er gitt ut av helsetilsynet (matportalen.no),noe jeg synes at en må ta å tenke over ,i steden for å tenke at jeg vil ha ditt og datt. Det er ni månder det snakk om å det kan bety så inderlig mye for den lille spiren at en virkelig tenker over at en skal beskytte det,i steden for å tilfredstille egne behov først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...