Gå til innhold

tøybleie vs engangsbleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

En annen ting er jo at jeg synes det høres for mye ut med 15 barn i en småbarnsavdeling... skjønner at dere får et logistikkproblem i forhold til bleier uansett type! Er veldig glad for at min gutt går i en avdeling med 9 barn, i en stor barnehage med gode fasiliteter.

Og uansett er dere vel ikke flere enn 3 barn pr. voksen, så det skal jo ikke bli 30 bleieskift på en person? Hadde barnehagen min argumentert som deg, så tror jeg nesten jeg hadde funnet en annen barnehage. Vi valgte bort en barnehage som hadde et mikroskopisk stellerom, ikke på grunn av bleiene, men fordi barnehagen bare ikke var god nok for vår gutt. Tøybleier er som sagt på ingen måte vanskelig for en barnehage som fungerer som den skal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ausgustbarn, jeg kan ikke si annet enn at jeg er utrolig glad for at mine barn ikke går i din barnehage!! Makan til snevert syn og mangel på innsikt i hygiene når det gjelder tøybleier. Jeg tror faktisk det er styrere som du som gjør dette problematisk, jeg har selv mine barn i en barnehage der det er flere tøybleiebarn og det er INGEN problem for verken foreldre eller ansatte. De ansatte er kjempefornøyd med løsningen, alle hygieneforskrifter er oppfylt og de har mindre søppelmengde nå enn før:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Dytter opp denne igjen, stor aktivitet her inne hadde skjøvet denne til side 2, gitt. Morsomt at så mange har blitt så interessert i tøybleier! Det hadde nok ikke vært så stor aktivitet på bleiedebatten om bare engangsbleier, nei...

Skrevet

Ser at du har fått svar på de fleste spørsmål, men vil abre legge til en ting: klart det blri dyrt hvis en skal teste ut alle varianter. Men dersom du har gjort et bomkjøp, kan du selge de videre. Jeg holder på med det nå, var en type som ikke passa så godt til gullgutten. Ubrukte bleier har du rett på å returnere til nettbutikken innen 14 dager (tror jeg det var), brukte kan du selge.

Og en kommentar til barnehagebestyreren: Hygienemessig er det vel ikke noe bedre å ha en sekk med brukte engangs enn en med tøybleier vel? Er jo fullt mulig å lukke bleieposen med tøybleier på en hygienisk måte. Og når dere er på tur, må dere vel uansett ta med dere søpla tilbake? Dere slenger vel ikke rundt dere med brukte engangsbleier heller? Beklager hvis du synes jeg er krass nå, men synes at det er trist med slike kommentarer når de kommer fra folk uten erfaring...

Tøybleier er genialt!

• 2 måneder senere...
Skrevet

dytt

Skrevet

Jeg har termin 2.august og bestilte tøybleier for noen uker siden fra www.bleieboden.no - jeg har brukt sikkert 2mnd på å lete igjennom jungelen, men landet på BumGenius v3 lommebleier. Tenkte det var mest lettvidt for en uerfaren:) Kjøpte en 12pk + masse ekstra innlegg og rispapir. Har allerede vasket de og lagt de klare. De er bare utrolig fantastisk supermyke og kjennes fantastisk ut å ha på stumpen:) jeg gleder meg til å prøve. De er regulerbare med trykk-knapper og jeg har liksom testa ut litt - kan hende de blir litt klumpete når tutta er nyfødt, men jeg har noen engangs i reserve:)

Men jeg har et spørsmål: dere erfarne tøybleiebrukere:)

MÅ man kasta bleia på vask etter EN gang - eller kan man legge et innlegg inni (altså ett innlegg i lomma og ett rett i bleia), kaste det på vask, legge i et nytt og da bruke samme bleia i en dag?

Vil forresten anbefale bleieboden - utrolig kjapp service!

Skrevet

For å være helt ærligt syns eg ikkje det virker særligt hygienisk.

Men det du kan gjere viss du har ekstra innlegg er å tørke dei på stativ for innleggen vil tørke senere enn selve bleia om du sjønner.

Så kan du stappe bleiene med engang du har vasket bleiene og så kan dei andre innleggene henge til tørk.

Men om du MÅ hive bleiene til vask med engang er vel nesten opp til deg selv. Men det som er nermest huden til babyen er jo skittent etter ein tissing.

Skrevet

Anette, jeg ville ikke gjort det. Mikrofiber skal heller ikke være inntil huden, så det må være inni lomma.

Her bruker vi bleia en gang, og så hiver vi den til vask.

Men jeg vil anbefale å vaske BG noen ganger til for å få de vaska inn før babyen kommer. Også kanskje kjøpe noen fler bleier. TI har bruktmarked og finn.no har mye der også. Til en nyfødt anbefales 24 bleier.

Her brukte jeg brettebleier i nyfødtperioden (faktisk fram til 6mnd) og synes det funka supert!

Skrevet

Cathy_87&Noah Tøybleiemamma & NupiSnowJog:

Tusen takk for svar: jeg skal selvsagt gjøre det som er mest hygienisk.

Tenkte også på å bruke brettebleier i starten, de selger det faktisk på JYSK :) og så kan jeg få mormor til å strikke brillebukser og ullbukser. Men hva bruker man til innlegg inni brettebleia?

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Jeg har brukt alt av gamle håndklær:) Så fikk jeg dem ut av skapet:) Men de har ikke topp sugeevne da, så nattbleiene ble ganske store. Nå bruker jeg BG på natta, eller så putter jeg et mikrofiberinnlegge fra dem inni brettebleien.

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle skyte inn en liten kommentar: brillebukser er sånne bomullstruser som man har imellom brettebleia og ullbuksa for å stoppe lekasjer og slippe å måtte vaske/skylle ullbuksa for hvert bæsjeuhell;) Disse tror jeg det ¨går litt dårlig å strikke...=)

Ellers har jeg også kjøpt mine brettiser på jysk, og et par på Ikea, de var sååå søte!

Pass på at ullbuksene strikkes i ubehandla garn, så de kan lanoliniseres! evnt lanolingarn såklart, da er de jo klare til bruk!

Inni brettebleia ble jeg tipset om å legge en frotteklut bare, men time will show;) Vær obs på at noen barn reagerer på suedecloth stoffet som er i BG V3 bleia, om du er på tettinntil.no sitt tøybleieforum kan du nok lese om noen småfortvila som har opplevd dette, spesielt dersom bleiene ikke er godt nok innvaska (mange bleier trenger en del runder for å absorbere godt også=)

Lykke til med tøy:)

Skrevet

bare så jeg også forstår dette riktig!

man bretter brettebleiene

så tar på brillebukse

så på med ullbukse eller Pul-trekke.?

Huff, jeg blir bare mer og mer forvirret.

Er jo en smule i tåka fra før av.. hehe

Skrevet

Du har helt rett;)

Akkurat slik var det, 1.-bretter brettebleie(finnes også prefold som er sydd litt tykkere og brettes dermed litt mindre), 2.-har på en brillebukse(noen bruker her en snappi som er en festeanordning istedet men dette stopper ikke lekasjer rundt benene like lett så her må man være flink til å tette godt, morsmelksbæsj er fluid) og 3.-utenpå det hele kommer sperrelaget som er enten i ull eller i pul;)

Alternativene til brettebleiene er formsydde som er ferdige bleier som trenger et sperrelag (ull/Pul), lommebleier som man putter diverse fyll inne i etter behov som er MED sperrelag, og til slutt alt i ett som er alt i ett ferdigbleie med sperrelag og fyll men kan trenge et ekstra innlegg etter behov...

Disse alternativene er greiere for større barn da de koster mer penger og er kjent for å være barnehagevennlige;) De aller minste vokser veldig raskt ut av disse alternativene med bleier i tillegg til at det kan se ganske stort ut på en pytteliten bebiss..

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg er glad for å se at det er stor interesse for tøybleier, jeg prøver selv å oppmuntre andre småbarnsforeldre rundt meg til å prøve tøybleier.

Vi begynte med tøybleier til vår datter da hun var 7 mnd gammel. Grunnen var at vi fikk en pakke med gratis papirbleier, av annet merke enn det vi brukte til vanlig - Jeg syntes det stinket kjemikalier av bleien, og bestemte meg for å begynne med tøybleier, fordi jeg var overbevist om at det ville være mye bedre for vår datter, deretter ønsket vi å unngå å produsere så mye søppel, som vi hadde gjort med engangsbleiene (Fikk jo full søppeldunk etter kun noen få dager.) Hadde jeg visst at det fantes så gode tøybleier, ville vi startet med det MYE tidligere! Tøybleier fungerer kjempefint, og er kjekt! Vi har handlet på bleieboden.no, og fått kjempegod og rask service der. Der har de et stort utvalg, og der finnes mye generell info om tøybleier også. Før vår datter var født, leste jeg kun om tøybleier på nostebarn.no, og syntes det så for tungvint ut. Altså greit å søke informasjon på flere steder! Vi bruker lommebleien BumGeniusV3 med Disana fleecepapir inni på dagtid, og BabyBeeHinds økologisk bambus/bomullsbleie med BabyBeeHinds ullbukse utenpå på natta, og det fungerer veldig, veldig bra, kan anbefale begge disse typene, til de som evt lurer veldig på hva de skal velge. Når vi er ute på tur, har vi en "wetbag" med glidelås i stelleveska til brukt(e) bleier. Har aldri kjent at det lukter fra wetbagen, den er veldig grei å ha, og miljøvennlig istedetfor å ta en ny plastpose til skittenbleien.

Vi slet med endel lekkasjer, da vi brukte papirbleier, med tøybleier har vi ikke hatt lekkasjer. Vi håper på flere barn, og kommer til å bruke tøybleier helt fra starten på den nyfødte. Vår datter har ikke hatt problemer med utslett, vi bruker ikke salve til vanlig på dagtid, men smører Silulensalve i stumpen før natta, eller hvis hun skulle begynne å se litt sår ut, forebyggende.

Vil bare sende min kommentar, som evt oppmuntring til tøybleiebruk, og få igang tråden igjen:)

Skrevet

Jeg dytter litt på denne :) Er også kjempefornøyd med tøybleier! Jenta er straks 3 mnd og vi brukte tøy fra dag 1. Bruker også Bum Genius V3, men bruker disse om natta med et stort og 2 små innlegg. Om dagen bruker vi ymse brettiser, formsydde og prefolds :) Tøy er best!

Skrevet

Ser at dette innlegget er gammelt, men må bare svare likevel.

Augustbarn - ærlig talt, for en holdning!

Det må være opp til foreldrene hvilke bleier de velger for sine barn -barnehagen synes jeg skal akreptere dette. Og skal alt være så lettvint? Glad mine barn ikke går i din barnehage, litt tid til hver enkelt må da personalet ta seg tid til. Enetid med et barn... Og det er jo helt hypotetisk at alle barna på en avdeling plutselig skulle komme med tøybleier, en. max to er vel mer realistisk - det tåler dre vel.

Og du skifter neppe på barna på kontoret ditt - og tøybleier med avføring lukter ikke værre enn andre bleier.

Og ute på tur i vinterhalåret - er det værre å skifte på baken for de i barnehagen da, enn når vi selv er på tur med våre egne barn i vinterhalvåret? Bleiebaken blir vel ikke kaldere når dere skifter den?

De stakkars ansatte i barnehagen - hater de tiss og bæsj? Skulle de da jobbet der?

Faktisk tror jeg du har litt å lære her inne ...

Synes innlegget ditt rett og slett er useriøst.

Skrevet

Etter full bleieperiode med to barn føler eg litt for å delta i debatten her, sjøl om det er mange gode innlegg. Når du lurer på kva type så vul eg anbefale bleier av frotte, gjerne i økologisk bomull, med trykknappar. Nøstebarn og bleieloftet har slike. Til nyfødt brukte vi brettebleier frå Nøstebarn, dei er enkle og veks med barnet den fyrste tida.

Rispapir hadde vi, men gløymde stort sett å bruke, var ikkje noko stort problem, vi dusja bleiene litt over doskåla når det var litt som "satt fast", ellers rett i dunken fra ikea. Nattbleier er lurt å skylle, blir litt ammoniakklukt av dei ellers.

Ullbukser av tjukkaste(tretråds) er like greit å starte med først som sist, og vær litt raus med lengda på kvalene rundt låra. Til barnehage og når barnet blir litt større er det greit med ullinnlegg som kan opnast i sida, men unngå slike med stort borrelåsfelt på midten, det sperrar for luftinga og gjev litt sur lukt etterkvart. (Eg spretta det av)

Skyllemiddel frå helios(sonett) kan ein bruke utan at det går utover absorbsjonsevna, og det blir liksom betre skylt)

• 2 uker senere...
Skrevet

Må bare få kommentere dette med tøybleiebruk i barnehage jeg...

Jeg er styrer og eier i en barnehage, og jobber på småbarnsavdelinga der. Da vi fikk foreldre som spurte om de kunne bruke tøybleier i barnehagen også visste jeg svært lite om dette. Jeg leste litt rundt omkring, samt prøvde tøybleier på mitt barn som da var 10 måneder, og jeg må si at jeg ble frelst! Så nå bruker jeg tøybleier selv og det er hjertelig velkommen med tøybleier i barnehagen også. Skulle bare mangle om ikke vi skulle gå foran med et godt eksempel!

Skrevet

Supert med barnehager som støtter tøybleier! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...