Gå til innhold

tøybleie vs engangsbleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bortsett fra de åpenbare faktorene med økonomi og miljø, hvorfor skal man bruke tøybleier?

-Hvor gjør man av bæsjen?

-Hvor mange trenger man?

-Hvordan velger man, herlighet for et hav av alternativer (blir fort dyrt hvis man skal kjøpe og kjøpe for å prøve

-Hva gjør man uten tørketrommel?

-Blir det ikke vanvittig mye gris?

Ikke minst

-Hva sier de i barnehagen til tøybleier?

Må inrømme jeg hadde vært skeptisk, til å ha barn med tøybleier der jeg jobber.

Engangsbleier, er det jo bare å ta av og kaste. Ja det er dyrere og ikke mulig og resirkulere, men det er lettvint

Vi er gravide i 6 uke, med vårt første foressten

Videoannonse
Annonse
Gjest dagdrømmer
Skrevet

Hei. Har ikke prøvd tøybleier selv enda, men må bare svare likevel:) De åpenbare faktorene, som du sier, er kanskje få, men svært viktige. Vi brukte papirbleier sist, og kommer til å ha noen i beredskap nå også, men miljøet er kommet så mye i fokus at vi vil gjerne prøve å redusere søppelberget litt. I tillegg sier mange at tøybleier er bedre for barnets hud.

-Inne i bleien kan man legge rispapir som kan skylles ned i do med bæsjen, så grovskyllingen tgror jeg ikke blir så ille. Hvor mange og hva man skal velge lurer jeg på selv, men det blir vel brettebleier av gas til å begynne med så finner vi vel ut litt etter hvert...

-vi har ikke tørketrommel, men regner med at det går fint å henge opp til tørk som vi gjør med alt annet. Siden miljøet er mitt fremste argument så vil jeg gjerne bruke minst mulig strøm også

-det med griseri tror jeg nok går greit til hverdags, grovskyll og legg i bøtte (med eddikvann, sier mange) så er det vel ikke mer gris enn andre bleier.

- Barnehagene prøver jo også å tenke miljø, dette er jo viktig å lære ungene, så hvis du har en god dialog på forhånd og legger til rette selv så vil det nok gå greit. Uansett så vil du jo spare masse både søppel og penger selv om du bruker tøybleier bare første året.

Ser ingen grunn til ikke å prøve. Jeg skal ikke være alt for stivbeint, for jeg vil ikke at mannen min skal miste motet, min motivasjon er nok sterkere enn hans;) Jeg gleder meg, jeg, og skal nok finne en løsning som fungerer for oss. Lykke til med spiren!!

Skrevet

Takk for svar. Synes alle kan svare og si hva de synes, erfaring eller ikke ;)

Rispapir hørtes bra ut. Så lenge det ikke er lite og bæsjen stor og løs for å si det sånn. Så liksom for meg bæsj i vaskemaskinen, eller skrape av med fingrene, skjønner? Det var en litt ekkel tanke.

Vi har langt igjen, håper på det går bra, så får vi se.

At det er bedre for barnets hud tror jeg på. Hvem liker og gå med et heldekkende, ikkeluftende bind på seg, omtrent kontinuerlig i flere år?

Jeg får jo noia etter et par dager ;) hihi

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Bæsj i vaskemaskinen hørtes ikke bra ut nei, he he... Trøst deg med at du får et litt mer avslappet forhold til avføring etter å ha fått unge. Du gjør det du skal, liksom. Min første gjørde storarbeid under bleieskift på natta; jeg løfta opp beina for å vaske og der kom det, gitt! Spraya ned badeveggen... Ikke akkurat det jeg hadde lyst til å vaske klokka fire på morran, men etterpå er det jo egentlig ganske komisk, hihi

Skrevet

De åpenbare faktorene er viktige. Dessuten er det flere ting, som at gutter som bruker engangs har 0,5 grad høyere temperatur i pungen enn gutter som bruker tøybleier av typen bomullsbleie med ullbukse. Ullbuksen regulerer temperaturen godt, og det kommer mye luft til stumpen. I tillegg er det lettere å regulere absorbasjonsevnen til en tøybleie, mange begynner med tøybleier fordi de sliter med å finne engangs som holder tett på natta, feks.

Rispapiret tar det aller meste av bæsj. Det var det viktigste for min mann, som er følsom for lukt og synes engangs er skikkelig ekkelt.

Du trenger en del om du skal slippe å vaske hele tiden, men de fleste ender opp med å ha litt forskjellig som de veksler på.

Kjøp brukt!!! Da unngår du de største kostnadene og bleiene er godt innvaska og absorberer godt. Helt nye bleier trenger litt innkjøringstid, og da er det vanskelig for en nybegynner å avgjøre om bleia er god eller dårlig. Og etterhvert som du har prøvd litt, så skjønner du kanskje mer hva du har behov for. For nyfødte er brettebleier det beste, babyer vokser kjempefort i begynnelsen og det er derfor vanskelig å finne formsydde bleier som passer godt på de aller minste.

Uten tørketrommel tørker man på snor. Om man ikke har noe sted å "gjemme unna" et tørkestativ, så bør man unngå å velge de tjukkeste formsydde bleiene. De fleste andre tørker over natta.

Absolutt ikke mye gris. Du må ha gode beholdere å samle opp i, wetbag er en fin oppfinnelse som er en tett pose som du slenger i vaskemaskinen sammen med bleiene.

Barnehagen er mest opptatt av at bleiene er lette å skifte og holder tett, og mange tøybleier tilfredsstiller det. Det er foreldrene som bestemmer hva slags bleier barna skal bruke. Om du sørger for god oppbevaring i bhg og tar med bleiene hjem for hver dag er det ikke verre for personalet enn engangs. Mange er skeptisk i begynnelsen, men så fort de ser hvor greit det er så er det ikke noe problem.

Skrevet

hva er dette wetbag greiene? Ikke så lett og forstå. koster det mye? Holder det på lukt? Jeg mener, man kjøper jo ikke bleiebøtte, så er dette en like stor utgift?

Skrevet

Jeg skyller ikke bleiene før jeg hiver de i maskinen, bruker bare en skylling først, så på 60 grader.

Rispapir er ikke vits i å bruke før babyen begynner med fast føde, for mm-bæsj er jo flytende, så da velger du om du vil skylle den eller bare hive den rett i maskina. (mm-besj i maskina er ikke så ekkelt, for den forsvinner jo, det er ikke akkurat sånn at det blir et lag inni vaskemaskinen, hehe)

Jeg bruker brettebleier og formsydde (kushies) om natta. De brettebleiene tørker jeg i stua og på gjesterommet, tørker de i stua er de tørre iløpet av noen timer, og på det kalde gjesterommet er de tørre neste dag. Kushiene tørker jeg også i stua og de trenger vel et døgn.

Jeg brukte engangs den første måneden, men jeg synes det var så mye styr! Dritt og tull sier jeg! Tøybleier er veldig bra for babyen, både for hoftene og bra lufting. Også skal det visstnok være enklere å slutte med bleier fordi babyen kjenner hva som skjer.

På nøstebarn sine sider står det veldig mye om hvorfor man bør bruke tøybleier. Det gjør det også på kenguruloftet sine sider.

www.nostebarn.no

www.kenguruloftet.no

Skrevet

Vi begynte med papirbleier til tvillingene våre. Begynte med tøybleier da de var 3,5 måneder, nå er de straks 5. Føler derfor at jeg har god erfaring med begge varianter.

bæsj...'

vi bruker mme, og da er blir ikke bæsjen fullt så flytende som mm-bæsj (bruker malt men likevel...) Vi har derfor rispapir i bleiene. De er ganske store og dekker hele bleien innvendig. Eventuelle rester skyller vi av i dusjen før bleiene lagres i en wetbag. Vi lagrer dem tørt (sliter ikke like mye på bleiene) og har et par dråper tetreolje i bagen for å ta litt av lukten. (Morgenbleier er også lurt å skylle, ellers lukter det lett litt ammoniakk i wetbagen).

hvor mange:

Det anbefaler ca 20 bleier til fulltidsbruk. Da slipper du unna med vask ca annenhver/hver tredje dag, avhengig av barnet ditt. Husk på at de bruker flere bleier pr døgn i begynnelsen enn etter en stund.

hvordan velge...

dette er vanskelig! anbefaler deg tøybleieforumet på tettinntil.no Der står omtaler av de fleste tb-merker. Det virker som mange velger brettebleier den første tiden, siden disse er lettere å få til å sitte på de aller minste. Dette er også den aller billigste versjonen, spesielt hvis du strikker (eller får andre til å strikke) ullbuksene selv.

Uten tørketrommel tørker man på snor! Brettebleier tørker superfort. Lommebleier tørker raskt, men innleggene tar noe lenger tid.

Husk at du ikke skal ha tøymykner i bleievasken, det ødelegger absorbsjonsevnen.

I barnehager liker de visst lommebleier best, uten at jeg har noen erfaring med barnehager. Lommebleier minner mest om engangs. Fuzzy Bunz er visst populært.

Av egen erfaring har vi mye mindre lekkasjer av både den ene og andre sorten etter at vi gikk over til tøybleier. Jeg synes også det er mye eklere å tømme kattedoen enn å skylle bæsjebleier! Jeg bruker kanskje et 20 sek mer på bleieskiftet hvis jeg har dårlig tid. Vanligvis pleier jeg å la ungen få ligge og lufte seg mens jeg skyller bleie/fyller i innlegg, så det tar ikke særlig mer tid enn engangs - lufte rumpen bør de jo uansett (og for mannen min er det enda enklere siden han slipper klesvasken, og stort sett bare finner ferdig fyllte bleier ved stellebordet ;) ).

Dessuten synes jeg det er lettere å vakse en ladning bleier en gang om dagen (vi har som sagt tvillinger så da blir det mer vask uansett...) enn å gå ut med bleieposer flere ganger for dagen, så for oss er det lettere med tøybleier enn engangs.

Vi har en pakke engangs liggende, for byturer o.l.

Dette ble visst fryktelig langt, men håper du får litt utbytte av det :)

Lykke til, og gratulerer med graviditeten

Skrevet

godt med langt. Masse informasjon. Tusen takk. Vi får se når det nærmer seg. Så fryktelig lenge igjen fortsatt :(

Skrevet

-Bæsjen går i do (rispapir) = mye mindre lukt på badet! :o) -Med morsmelkbæsj går det rett i maskina(skylleprogram først)

-Du trenger en hel haug! :o)) Skifter oftere på dem når de er helt ferske, da.. Vi hadde vel 30 (prefolds) tror jeg de første mnd(det holdt!) og 4 bleietrekk(skulle gjerne hatt et par til av de, men..).

Nå har vi vel 24 formsydde, tror jeg(1 år), og det er plenty.

-Ville anbefalt prefolds og pul trekk(lettere å vaske mm-bæsj av dem enn ull -men ull på natta for luftighetens skyld) den første perioden (hvis du ikke har lyst på hele brette-bleie-pakka) og formsydde + ull som sperrelag når barnet blir større.

-bleier tørker fint på snora om sommeren....men om vinteren trenger du vel god tørkestativ-plass inne... (Vi har tørketrommel:o)) Henge foran peisen tørker de kjapt, foressten..

-Jeg vil påstå mindre gris enn m papir(vi hadde mer bæsje-lekkasjer m papir...) og -overraskende- mindre vondt lukt på badet! :o))

-Varier fra barnehage til barnehage, men generelt så liker de jo ikke "up&go", så det er sikkert lurt å ha trekk m sideåpning, hvis du ikke velger lommebleier, da.

Ellers må jeg bare si at vi har valgt tøybleier fordi det praktisk er den beste løsningen for oss (mye bæsj opp-etter ryggen m papir, og mistemann tissa ut papirbleia HVER natt;sengetøy og alt måtte jo vaskes, jo!) -Og jeg syntes ikke det er mer jobb. To extra vask i uka, kan man si.. men vaskemaskinen går jo hele tiden når man har små barn alikevel, så jeg kans ikke si jeg merker noe forskjell på det, nei.

• 3 uker senere...
Skrevet

Måtte bare svare på denne :-)

Jeg oppholder meg for tiden på Filippinene og har ikke tilgang på libero og alle mulige varianter av europeiske bleier så denne er litt på siden, men...

Min datter er nå 2 måneder, blir kun ammet, og vi har brukt taiwanproduserte engangsbleier hele tiden. Har bare prøvd dem da de har vært bra.

Av barnelegen på sykehuset ble vi anbefalt å bruke en krem på stumpen ved hver bleieskift. Ungen fikk utslett som ble værre og værre. Jeg prøvde med tøybleier av brettetypen med plastbelagt bukse til en periode uten at det hjalp så mye. Så jeg sluttet med kremen og det hjalp! Vi bruker ikke krem nå og hun har ikke utslett.

Har en soppdrepende krem som vi smører på om hun får tilløp til utslett, et par ganger i uka kanskje.

Vi bruker de "lokale" bleiene og de holder tett. Jeg kan telle på en hånd de gangene bleiene har lekt på siden og da har det vært vår skyld da vi ikke har byttet etter at bleien ble våt første gangen.

Jeg må mate henne en gang og to i løpet av natta så om hun da noe i bleien da så skifter jeg. Det skjer ikke hver natt.

Tøybleiene var det mye arbeid med synes jeg.

Vi har bare 6 stk. da jeg kun ville prøve det. De 6 holdt ikke en dag, på kvelden og natta måtte vi bruke engangs. De plastbelagte buksene holdt ikke væsken innenfor strikken så det var mer lekkasje med dem. Bæsjen ble skylt av under springen. Den er jo ganske flytende så å skrape av noe var nesten umulig. Hvor miljøvennlig det er å vaske tøybleier med sterke vaskemidler vet jeg ikke... maskina måtte gå hver dag, det gjør den ikke til vanlig her i huset. Men så lekker ikke bleiene vi bruker heller :-)

Kanskje de "dårlige" lokale bleiene ikke er så dårlige allikevel?!

Her brennes søpla for det meste og på pakken til engangsbleiene står det at de kan kastes med det brennbare søppelet. Så miljøvennlig er jeg!

Men jeg har fått et litt annet syn på vår miljøvennlighet i Norge etter at jeg har bodd en stund her nede (dynamittfiske, cyanidfiske, alt er plastinnpakket og "alt" kastes ut vinduet til mark eller sjø, søppel og bråta brennes i hagen, totaktsmotorer som røyklegger omgivelsene osv) :-) Men, men alle monner drar, vi trenger jo ike bli like ille som dem.

Skrevet

mcar, jeg skjønner ikke helt innlegget ditt.

Selvfølgelig kan engangsbleier fungere bra! Det gjør de jo for den store majoriteten av bleiebrukere.

Som du sier selv har du bare prøvd 6 tøybleier av en type som ikke holdt tett, og det er jo ikke akkurat en særlig representativ utprøving. Dessuten kan man ikke forvente at sårhet blir bedre ved hjelp av tøybleier om man ikke har sjansen til å bruke tøybleier døgnet rundt i noen dager. Om du hadde brukt rispapir inni bleiene hadde du ikke trengt å bruke sterke vaskemidler, og hadde du hatt flere bleier hadde du ikke trengt å vaske hver dag.

Fint at bleiene dine blir brent, det blir de som regel også i Norge, men de må likevel produseres, emballeres og transporteres for hvert bruk. Det er helt klart at det finnes mindre miljøvennlige måter å bruke tøybleier på, men vanlig tøybleiebruk er langt mer miljøvennlig enn en engangsbleiebruk.

Skrevet

I barnehagen hos oss er det nei til tøybleier pga hygiene, vi får ikke lov av mattilsyet å ha tøybleier pga at det ikke finnes noe smittesikkert system på tøybleier.

Synes det er merkelig om det er noen barnehage som tillater tøybleier.

Engangsbleier med barsj havner i egne poser som man går rett i søpla med.

Skrevet

Det er VELDIG MANGE barnehager som tillater tøybleier - det er vel bare private barnehager som har lov til å nekte. Går du på tøybleieforumet på tettintil.no er det ingen som har blitt nektet å bruke tøybleier i bhg, men noen har fått ganske store krav om å pakke i diverse plastposer osv.

Tøybleier er ikke mindre smittesikkert enn engangs ved riktig håndtering, og jeg tviler på at det statlige mattilsynet har noen policy på dette. Det må være noe som noen har tenkt ut lokalt der du bor.

I vår barnehage bruker de bleiebøtte til engangs og går ikke rett ut med bæsjebleier.

Skrevet

Men uansett bør man samarbeide med barnehagen (og evt. lokale helsemyndigheter) om å finne en løsning som alle kan leve med.

Skrevet

Super tråd som forklarer mye for oss uvitende og evnt førstegangs i fht tøybleier!!!

Har selv lurt litt og tenkt at dette kun blir klin. Vet mamma brukte tøybleier til meg da jeg var liten, men det var jo en helt annen standard på ferdigbleier på den tiden...

Eneste jeg savner er en grei forklaring på alle de forskjellige typen av bleier (ikke helt motivert til å søke og lete masse:s)...

Ellers ser jeg for meg en kjempeinvestering for å prøve ut dette. Har forresten hørt om mange som slapp bleieutslett ved bruk av tøybleier (startet med papir og måtte bytte etter masse frustrasjon). Men er akkurat halvveis i svangerskapet nå så har jo fortsatt god tid til ¨å følge litt med her inne for å se om kanskej dette er noe for oss likevel. Det rispapiret og Wetbagen var isåfall avgjørende faktorer som gjorde at dette hørtes litt mere levelig ut enn hva jeg hadde forutsett.. ;)

Skrevet

Barnkanskje - brettebleier er best til nyfødte. 12 brettebleier koster 99 kroner på jysk, du trenger to sånne pakker til fulltidsbruk. I tillegg trenger du brillebukser som de har feks. på hm eller en snappi som du får i nettbutikkene. Utenpå trenger du en ullbukse (3-4 stykker for fulltidsbruk) som du strikker selv eller får kjøpt i masse forskjellige varianter fra rimelige til dyrere. Og rispapir og wetbag'er etter behov, men det er heller ikke dyrt.

Mange bruker faktisk brettebleier til godt over året, mens mange andre skifter til en annen type etter noen måneder. Etter en 3-4 måneder vokser jo ikke babyen fullt så fort og det er mer vits i å kjøpe en løsning som er formsydd og passer akkurat til barnet. Da ville jeg ha anbefalt å kjøpe brukt til å begynne med, for å evt. teste ut litt forskjellig. Da blir det ikke den store investeringen før du evt. forelsker deg i en type og går til innkjøp av nok bleier til fulltidsbruk :-)

Uansett vil jeg anbefale deg å melde deg inn på tøybleieforumet på tettinntil - jeg skal ikke underslå at tøybleier trenger mer innkjøring og prøving og feiling enn engangs - og da er det greit å ha noen å spørre når alt virker helt håpløst. Når du finner en løsning som fungerer for deg, så fungerer det da også veldig bra! Lykke til!

Skrevet

Hei!

TUSEN TAKK for så raskt svar;) Var akkurat en tur innom finn.no for å se og blir helt satt ut av det store valget...`FAnt ikke noen greie pakker der som egentlig oppfylte mine ønsker. Skulle gjerne hatt alt på engang for å prøve ut. Skal man først prøve så føler jeg at man da trenger fullt utvalg ikke bare en eller to sett med bleier;)

Ser vel ut til at det er brettebleier som er tingen ut ifra det du sier. Og dere må gjerne le nå assa men..

Brettebleie vil si et brettet 80x80 (evnt 70x70 som visstnok er det som er enklest å få tak i i butikk her..?) flanells eller bomulls? "klut" lagt inne i en brillebukse som du her forklarer? Også har man da en ullbukse utenpå dette?

Hva med ull? skal ikke dette være det beste for barnet? Men alle inlegg er i bomull eller? Hjelp må komme meg inn på tettinntill forumet jeg da og se om jeg får noe mer forklart. Alt på nettsider går lissom ut ifra at man alt skjønner hele konseptet..

Hehe.. Er helt på viddene jeg nå assa.. Men nysgjerrig er jeg iallefall.- Har både vaskemaskin og tørketrommel så skal vel klare dette greit om wetbagene holder lukta borte. Har panikk for bleielukt!!¨

Men igjen masse takk for hjelp. Spesielt til deg *hepp* Utrolig god hjelp og forklarende for oss uvitende. Dere burde nesten startet en tøybleielink her inne så folk kan få se at det ikke er så grisete som vi ikkevitende tror med tøybleier;)

Er nok flere enn meg som vil gjøre en liten innsats for miljøet!

Skrevet

En bleie består av noe som absorberer fuktighet og noe som hindrer fukten i å komme ut.

For en brettebleie er det 70x70 eller 80x80 "kluten"i bomull som er selve bleia, du bretter den på en måte som gjør at det blir mange lag der det trengs mest, så fester du den med brillebukse eller en snappi, og har en ullbukse utenpå, som er lanolinbehandlet så den ikke slipper fukten ut.

Ull er bra, men absorberer dårlig, så det fungerer ikke som bleie, men som et sperrelag. Alternativt kan man bruke et sperrelag i pul, som er et vanntett stoff som også puster, men ikke like bra som ull.

Mer kan jeg forklare på tettinntil, vettu, masse detaljer som du jo finner ut selv også etterhvert, men det kan være lurt å plukke opp noen tips av de som har vært der før. :-) (tettinntil er ellers også et veldig trivelig foreldreforum som jeg ikke har noe problem med å anbefale på generelt grunnlag)

Skrevet

hehe.. sitter på tettinntil nå og leser og leser.. :D Takker og bukker igjen. Glad jeg har gooood tid på meg til å finne ut av fenomenet;)

• 5 uker senere...
Skrevet

Dytter på denne, jeg, her er det jo masse informasjon som kan være greit å slippe å gjenta :-)

Skrevet

som de andre har sagt også, sjekk på www.tettinntil.no. Der står det alt du trenger å vite om tøybleier.

Det er forresten fullt mulig å kjøpe kule tøybleier (såkalte alt i ett eller lommebleier)som er rosa, blå, mønstret osv, og de ser akkurat ut som engangsbleier, både i form og funksjon. den eneste forskjellen er at den er mye mykere og luftigere og at de kan vaskes. Dette er en mulighet for de som ikke har lyst til å strikke selv, og som vil ha et lettvint alternativ som også pappa og barnehagen kan leve med. Det blir ikke noe ekstra styr i det hele tatt.

Ja, det er en tøybleiejungel, og mye å velge mellom, men det betyr også at det finnes en tøybleie som passer for ditt barn! har aldri hatt noen form for utslett med tøybleier, det har vi opplevd med papirbleier.

barnehagen vår var forresten kjempeglade for at vi ville starte med tøybleier, de sa at det var et stort avfallsproblem med alle papirbleiene. Jeg har aldri hørt om noen barnehager som ikke godtar tøybleier, det høres rart ut.

Lykke til med valgene deres!

Skrevet

Jeg er styrer i barnehage (privat), og hadde adri tillatt tøybleier, med mindre vi fikk pålegg om å tillate det fra myndigheter.

Vi pålegger ikke bare engangs, men lettvinte engangs med åpning på sidene, for å kunne skifte raskt og hygienisk. Dette er spesielt viktig på tur i vinterhalvåret, da det fort kan bli en kald fornøyelse for de stakkars små.

Når det er så mange små og bæsjebleier på et sted, fungerer ikke alverdens bleiedunker. De må ut. Dette er et arbeidsmiljø også, og veldig mange bleieskift til dagen. Og så hygienen...

Nei, kunne godt prøvd det hjemme - derfor jeg er her inne - men vær så snill - ikke prøv å tvinge det på de stakkars ansatte i barnehagen.

OG IKKE PRØV Å LURE NYE - det er slett ikke sikkert at tøybleie er tillat i barnehagen. Kunne du tenke deg å ta tøybleiene til 15 unger en dag? Husk at de må ha mer enn ei bleie hver...

Pluss å oppbevare ca 30 tøystykker med dritt på. Tenk deg åssen det hadde vært å ha stående ved kontor bordet ditt en dag... Vi er selvfølgelig ikke på badet hele tida, men vi pleier å ta oss god tid med bleieskift for å få enekontakt med barna, så det blir minst en halvtimes bleieskift hver i løpet av en dag. Pluss ved håndvask av alle barna mm.

Nei takk. Gjør det selv.

Skrevet

Augustbarn - prøv det gjerne selv! På tettinntil er det som sagt et hundretalls tøybleiebrukere, og gjengangeren er at barnehagene blir positive så fort de ser hvor enkelt det er. MYE enklere enn up&go, som jeg jo skjønner at dere ikke vil ha.

Det er bare private barnehager som har lov til å nekte tøybleier, så de fleste har faktisk mulighet til å bruke tøybleier i barnehagen. Det trenger ikke skiftes oftere, lukter mye mindre enn engangs, og foreldrene sørger for gode oppbevaringsløsninger og tar med hjem hver dag. Dritten skylles ned i do, så den er det lettere å bli kvitt enn med engangs som jo må bæres ut.

Men det er et poeng at man må finne en løsning i samarbeid med sin barnehage, som kan føre til at man må kjøpe inn nye løsninger osv. Men for de aller fleste er det ikke bare mulig, men helt i orden for de ansatte og veldig bra for barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...